$
פנאי

למסירה: מתחם בירקון

ליין מסיבות שמתחלפות בכל רבע שעה, מנחת מסוקים או סט צילומים לסרט: אחרי שהבין שאפשר לעשות הכל באינטרנט, פנה האמן ציון אברהם חזן לציבור כדי שיציע איך לאכלס מרכז אמנות תל־אביבי. הרעיונות המקוריים יזכו לביצוע

רעות ברנע 08:34 02.06.14

 

בשבוע שעבר תפקד ציון אברהם חזן כאמן, אוצר, מנהל ויצירת פרפורמנס בפני עצמו. חזן (28), שמנהל זה כחצי שנה את הירקון 19, החלל התל־אביבי של המדרשה לאמנות, יזם פרויקט שבמסגרתו קרא לאנשים להציע רעיונות לאכלוס המתחם. הכל הולך, בתנאי שמדובר ברעיון מקורי. ב־5 ביוני בשעה 19:00 (הכניסה חופשית) יתקיים אירוע פתיחה חגיגי, ובו ייחשפו שמות המציעים שבחר, ושאת רעיונותיהם יבצעו במרכז בכל שבוע בחודשים הקרובים.

 

הפרויקט החדש של חזן, שזכה ב־2013 בפרס "האמן המבטיח של כלכליסט", נקרא "או אי א" (אופני אכלוס ארעיים), ובמסגרתו הוא גם עבר לגור במתחם. הוא עצמו נפגש עם כל מי שרוצה לאכלס את החלל הזה בעצמו, בצורות שונות ומשונות, או להציע את רעיונותיו.

 

ציון אברהם חזן. "אני רוצה לחשוב על אנשים כעל כוח שהופך את הבניין לדבר חי"
ציון אברהם חזן. "אני רוצה לחשוב על אנשים כעל כוח שהופך את הבניין לדבר חי"צילום: אוראל כהן

 

"די מוקדם בתהליך הבניה הרעיוני של המקום הזה, עלה בדעתי שהרבה ממה שמרכז לאמנות עושה אפשר לעשות גם באינטרנט, מבלי שאנשים יגיעו אליו", אומר חזן. "נראה לי שאני לא היחיד שצורך את רוב התרבות שלו באמצעות המחשב, בלי לצאת מהבית. ניסיתי לפתח פורמט שמתייחס לנוכחות של אנשים בחדר כאל דבר משמעותי, ולבדוק אילו פעילויות עדיין תלויות לחלוטין בהגעה למקום פיזי".

 

הפתעה מהקהל

 

חזן החליט להשתמש באינטרנט כדי למשוך את הקהל. "הפצתי קול קורא דרך הפייסבוק, שהזמין יוצרים להגיע לכאן פיזית במהלך השבוע ולהציע צורות שונות לאכלוס המקום", הוא מסביר. "ההנחיה היתה להציע צורות אכלוס שיימשכו בין 15 דקות ל־7 ימים, כשבמהלך פרק הזמן הזה המקום יהיה פתוח לקהל. התנאי שהוצב היה שהמציעים חייבים לבוא לכאן פיזית. נבחנים כאן שני אספקטים: הראשון הוא המפגש בין המציעים והמבנה, כדי לבדוק מהו טווח הרעיונות שהחלל יכול לאפשר. השני הוא האירועים - רציתי לראות מה שהות באורך לא סטנדרטי יכולה לייצר. זה התחיל בשהות שלי כאן".

 

בזמן השיחה שלנו נכנסים ויוצאים אנשים. חזן לא קובע עם אנשים שעה או יום ספציפי. "הזמן שבו אני יושב עם כל אחד משתנה", הוא מספר, "אבל אני משתדל לא לדבר עם אנשים מעבר לדיון בהצעה שלהם. הסינון נעשה על סמך מידת האינטנסיביות שאני מוצא ברעיון ומידת המקוריות שלו. אני נוטה להעדיף הצעות שלא יוכלו להתממש בכל מסגרת אחרת. יש גם אמנים שהזמנתי באופן אישי להציע הצעות, מתוך ההיכרות שלי איתם, אבל את הקול הקורא הפניתי אל הקהל הרחב, כדי שגם אני אוכל להיות מופתע".

 

מנותק מהעולם החיצון

 

לטובת הפרויקט מיקם חזן במתחם עמדת מחשב, ולצדה מזרן יחיד שעליו הוא ישן. במטבחון ארגז עם מצרכי מזון, ואת הסלולרי שלו הוא ניתק.

 

למה בעצם לעבור לגור כאן ולא לבוא כל בוקר ולשמוע הצעות?

"אני רוצה לחשוב על אנשים כעל כוח שהופך את הבניין לדבר חי. "התפקיד שאני עושה כאן ביומיום כמנהל החלל הוא תפקיד ראשון עבורי בסדר גודל כזה, ושמתי לב שתמיד יש לחץ לגבי עד כמה המקום פעיל. יכול להיות שההחלטה נולדה מתוך אימפולס הומוריסטי וקצת ילדותי, מין רצון שהחלל הזה יהיה חי 24/7".

 

אילו הצעות קיבלת בינתיים?

"הצעה לליין מסיבות שמתחלפות בכל רבע שעה, למשל. האמנים יואב וינפלד ומיכל חביון רצו לבדוק אם אפשר לזקק את האנרגיה שנוצרת במסיבה ולצקת אותה לפרק זמן קצר מאוד. הצעה נוספת היא של ההרכב הווקאלי אברא, שהציע לאכלס את החלל למשך שלושה ימים לטובת קיום סשנים מוזיקליים שבסופם יתקיים קונצרט. סטודנטים לקולנוע מהמדרשה הציעו להפוך את החלל לסט צילומים לסרט שהמבקרים בו משתתפים בצילום עצמו. קיבלתי גם הצעות היתוליות של שני אמנים שרוצים להפוך את החלל לבריכת שחייה, מנחת מסוקים או כור גרעיני".

x