$
פנאי

און דה רקורד

דיסקים? הורדות? סטרימינג? עם עלייה משמעותית במכירות בארץ ובעולם, התקליטים מוכיחים שהם כאן כדי להישאר. יום התקליט הבינלאומי, שיצוין בשבת בסדרת אירועים, עושה לו כבוד

שי ליברובסקי 08:2717.04.14

בשבת הקרובה יצוין ברחבי העולם יום התקליט. מה שהחל ב־2007 כיוזמה של כמה חובבי מוזיקה מבולטימור, הפך לאחד הימים החשובים לאספני המוזיקה, שנהנים במהלכו ממגוון הוצאות מיוחדות, הופעות והנחות. גם ישראל הצטרפה בשנים האחרונות לחגיגות, שנלוות לגל התאוששות מדהים של מוצר שרבים כבר טרחו להספיד.

 

בשנים האחרונות מדווחים מגזיני המוזיקה בעולם על עליית מכירות התקליטים, וגם נתוני 2013 לא מאכזבים. באנגליה נרשמה עלייה של 101% במכירות בהשוואה ל־2012 (לפי BPI), ובארה"ב עלייה של 32% (לפי נילסן). הנתונים מעניינים במיוחד לאור הירידה במכירות ההורדות הדיגיטליות והדיסקים ועלייתם של שירותי הסטרימינג, וגם לאור העובדה שהם לא כוללים מכירות יד שנייה - שמהוות נתח גדול מהמכירות. מכירות התקליטים אמנם עדיין תופסות אחוזים בודדים מכלל מכירות המוזיקה, אבל מדובר בשוק יציב ועקשן, שהתעשייה העולמית לוקחת ברצינות.

 

בעולם נהוג להוציא כמעט כל אלבום בכמה פורמטים: דיסק, הורדה דיגיטלית ותקליט.

 

בישראל עדיין רחוקים מלמצוא אלבומים שמככבים במצעדי המכירות על גבי תקליטים, אבל יש הרבה זרמים קטנים שנאמנים לפורמט, שיחד משמרים תמונת מצב חיובית.

 

אחד הגורמים האלטרנטיביים המקומיים שנשארו נאמנים לפורמט היה חברת התקליטים הקטנה פאסט מיוזיק, שנסגרה באמצע העשור הקודם והתמקדה בפאנק ורוק אלטרנטיבי לסוגיו, ואף הפעילה את מועדון הפטיפון המיתולוגי. כיום ממשיכים את המורשת של הדפסת תקליטים בעיקר על ידי הרכבים קטנים שעושים זאת עצמאית, כמו טרי, חסן וגולשי האבן נייר ומספרים, שמתמקדים ברוק פסיכדלי, סרף ופאנק. 

 

שובו של הוויניל שובו של הוויניל צילום: שאטרסטוק

 

לא כלכלי אבל משתפר

 

דוד מירצקי מלהקת האוריונס החיפאית, שהוציאה שני תקליטונים ועובדת על תקליט נוסף, מעיד ש"כולנו חולי תקליטים בלהקה, מה גם שאנחנו מנגנים סרף רוק'נ'רול שבבסיסו הוא סגנון מאוד 'רטרו'. אנחנו נאמנים לפורמט שבו רוב הקלאסיקות של הסגנון יצאו במקור". כמות העותקים שהדפיסו חברי האוריונס נעה בין 200 ל־300, ומירצקי טוען כי אף שכל החומרים ניתנים להאזנה באינטרנט, נותרו רק עותקים ספורים. התקליטים יצאו בהוצאה עצמאית של הגיטריסט איתי אלזרדל בשם קוסקוס רקורדס, שמוציאה תקליטים להרכבים נוספים.

 

חברת התקליטים אנובה היא הגדולה בארץ שמייצרת תקליטים באופן מסחרי. "התופעה של קניית תקליטים נמצאת בעלייה", אומר אודי ניב, מנהל אנובה, שהוציאה בשנים האחרונות תקליטים ללהקות כמו זקני צפת, רוקפור, אלקטרה ואחרים. "גם אצלנו במשרד, חצי מאיתנו רוכשים תקליטים".

 

ניב מספר שכל מהדורה של תקליטים באנובה כוללת בין 300 ל־500 עותקים ועלות הייצור היא בערך פי שלושה מייצור דיסקים.

 

לקוחות עומדים בתור לחנות תקליטים ביום התקליט בשנה שעברה במנצ'סטר לקוחות עומדים בתור לחנות תקליטים ביום התקליט בשנה שעברה במנצ'סטר

 

אז איך זה מסתדר בתוך מודל כלכלי שרוצה להרוויח?

"אין לנו מספיק נתונים להשוואה, אבל בארץ הדיסקים מוכרים יותר. כל כותר שייצא בדיסק נמכר יותר בדיסק, אבל זה גם עניין של תזמון. קהל המיינסטרים עדיין לא מאמין בתקליטים, אבל בשלוש השנים האחרונות שוק התקליטים בהחלט גדל".

 

התקליט האחרון שיצא באנובה, "לא היו דברים מעולם" של זקני צפת, מצליח מאוד בחנויות עצמאיות. במוזיקה נטו בתל אביב, החנות הראשונה בישראל שאימצה את יום התקליט, טוענים שמכירות התקליט של זקני צפת עלו על אלו של הדיסק.

 

התקליט של דודו טסה והכוויתים. עלות הייצור פי שלושה מדיסק התקליט של דודו טסה והכוויתים. עלות הייצור פי שלושה מדיסק

 

חיבור רגשי

 

במקביל, לא מעט תקליטים ישראליים נדירים נמכרים במחירים אסטרונומיים - מאלבום הסולו של יורם ארבל, דרך הקלטות נדירות של הרכבים עלומים ועד לפסקול של "השוטר אזולאי" או של "מלכת האמבטיה". הרשימה ארוכה, אבל מכילה בעיקר אלבומים בני כמה עשורים. כפריט אספנות נחשב גם "דודו טסה והכוויתים" שיצא לפני כמה שנים ב־200 עותקים בלבד, כששוויו של כל עותק מוערך במאות שקלים.

 

טסה מסביר שהסיבה שהדפיס את האלבום גם כתקליט היא בעיקר נוסטלגית־רומנטית. "את רוב המוזיקה של הכוויתים לקחתי מתקליטים, ולכן הרגשתי שזה הדבר הנכון", אומר טסה. "יש משהו רומנטי בלעשות אלבום שהוא בעצם תקליט. נורא בא לי להחזיק דבר כזה ביד, זה נראה לי כמו משהו מרגש ומשמעותי".

 

החיבור הרגשי לתקליט הוא גם מה שמניע את צח בר, יזם תרבות מקומי. בר (גילוי נאות: יש בינינו קשר מקצועי וחברי) נמנה עם מייסדי הפופ־אפ בר "תדר", הוא שותף בחברת התקליטים פורטונה רקורדס, שמוציאה מחדש תקליטים של מוזיקה מזרחית ישנה, ובמסעדת פורט סעיד בתל אביב, שמתפקדת גם כספריית תקליטים ענקית לשימושם של תקליטנים מתחלפים. "הפורמט, האיסוף הכפייתי, ההגשה של האינפורמציה והפיזיות שבתקליטים הם דברים מאוד רגשיים וחשובים לי", הוא אומר.

 

הביקוש לתקליטים מגיע גם מציבור המאזינים. אלעד אייזנשטיין, מוכר בחנות דיסק סנטר, הוא אחד משלושת מנהלי קבוצת הפייסבוק "חולי תקליטים בישראל - התאחדו!". הקבוצה מרכזת כמעט 2,000 חברים, בעלת תחלופת פוסטים ערה, ומתחזקת קהילה מגובשת עם קודים והומור מאופיין. אייזנשטיין ראה את הקבוצה גדלה ומתגבשת עם השנים, ובמקביל את מדף התקליטים תופס מקום גדול יותר ויותר בחנות.

 

"זה הפך להיות אחד הדברים שהכי מושכים את העין של הלקוחות", הוא אומר, וטוען שהתופעה חוצה גילים. "לכל אחד יש סיפור. יש חבר'ה מבוגרים שלא הפסיקו אף פעם עם תקליטים, יש חבר'ה צעירים שרואים את זה כאיכותי ומעניין יותר מאשר יוטיוב או קובצי mp3, וישנם אלו שנמצאים שם רק כי הם אוהבים להגיד לבחורות 'רוצה לבוא לשמוע תקליטים?'".

 

אספנים, היכונו! הוצאות מיוחדות ליום התקליט

 

1. דיוויד בואי, "1984": תקליטון תמונה נדיר שיוצא מחדש.

2. הקיור/ דינוזאור ג'וניור, "Just Like Heaven": תקליט שבו שתי הלהקות מבצעות אותו שיר.

3. גרין דיי, "Demolicious": אוסף דמואים שייצא גם על דיסק וקלטת.

4. חיים, "Forever": הסינגל של שלישיית הבנות בהוצאה מיוחדת עם רמיקס של ג'ורג'יו מורודר.

5. נירוונה, "Pennyroyal Tea/ I Hate Myself and Want To Die": 20 שנה אחרי, יוצא הסינגל שנגנז עקב התאבדותו של קורט קוביין.

 

מה עושים ביום התקליט

 

יום התקליט יצוין בשבת הקרובה מגוון אירועים בארץ. בחנות האוזן השלישית בחיפה, למשל, יחלו החגיגות ב־12:00, ויינתנו הנחות על כל התקליטים והדיסקים בחנות. כמו כן יוצעו למכירה הוצאות מיוחדות והקלטות נדירות, וזקני צפת יגיעו לחתום על התקליט שלהם. גם בפאב התקליט בירושלים תתקיים מכירה מיוחדת של תקליטים, מ־21:00, בהשתתפות אספנים ואושיות מוזיקה שישתפו פריטים.

 

מעבר למכירת תקליטים ייחודים, בחנות מוזיקה נטו בתל אביב יתקיימו מ־19:00 הופעות של רננה נאמן, עמית ארז ורותם בר אור. גם במועדון הפסאז' באלנבי יתקיימו הופעות, וחמש חנויות ימכרו במקום תקליטים חדשים במחירים מיוחדים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x