$
פנאי

"לונדון? היא לא תחרות"

מחר ייפתח במילאנו שבוע העיצוב הגדול והחשוב בעולם. בראיון בלעדי מסביר קלאודיו לוטי, נשיא האירוע ובעלי חברת Kartell, למה לא צריך להתרגש מהביקורת ומהמתחרים

יעל סובינסקי 10:06 07.04.14

 

באפריל 2013 התפרסם במגזין העיצוב הנחשב "Dezeen" מאמר של העורך הראשי מרקוס פיירס, שכותרתו "לבקר במילאנו זה לחוות אנטיתזה לעיצוב". לרגע היה נדמה שהביקורת הנוקבת, שמנתה את כל מה שלא מתפקד ב־Salone del Mobile, יריד העיצוב של מילאנו, תהפוך למסמר נוסף בארון של שבוע העיצוב הגדול והחשוב בעולם, אחרי אינספור תלונות ותהיות על התפקוד והרלבנטיות שלו.

 

שנה לאחר מכן, ימים ספורים לפני פתיחת יריד 2014 (ממחר ועד 13 באפריל), קלאודיו לוטי, הנשיא החדש של האירוע, לא נשמע מודאג. "כולם מכירים בעובדה שהיריד במילאנו הוא החשוב בעולם", הוא אומר בקלילות, "צפויים להגיע יותר מ־300 אלף מבקרים מכל העולם, מכרנו את כל שטחי התצוגה, ויש לנו רשימת המתנה ארוכה של חברות שרוצות להציג. נראה שזה עובד מצוין. אנשים מתלוננים על שבמילאנו יש הרבה תנועה ויורד גשם, דברים שאני לא יכול לשלוט בהם, ומתעלמים מהעסקים שנעשים בעיר ומהמוני המבקרים - וזו המציאות".

 

קלאודיו לוטי
קלאודיו לוטי

 

בשנה שעברה, מיד לאחר שמונה לתפקיד, הודיע לוטי כי ינהיג שינויים ביריד, אולם עכשיו נראה כי הוא התחרט: "מותג מנצח לא משנים. אני לא רוצה לשנות דבר ביריד הכי חשוב בעולם", הוא מצהיר, "אם נוכל לשפר את הקליטה בעיר ואת הארגון - זה כבר משהו אחר. הפעם יסתובבו בעיר מתנדבים ובאמצעות אייפד יספקו הכוונה ומידע לא רק על היריד עצמו, אלא גם על ה־Fuorisalone, התארגנות עצמאית של מעצבים צעירים ש'תופסת טרמפ' על היריד הגדול. כל כך הרבה צעירים בראשית דרכם רוצים להציג ולהראות את מוצריהם, והם מפיקים רווח מהיריד".

 

כלי אוכל חדשים של קרטל
כלי אוכל חדשים של קרטל

 

אבל האם מילאנו היא עדיין בירת העיצוב העולמית? בשנים האחרונות צצים שבועות עיצוב כמעט בכל עיר גדולה, ובירות אחרות מתחרות איתה על הכתר. "זה נחמד שהרבה ערים בעולם החליטו להמציא לעצמן מעין 'שבוע עיצוב', אם כי לפעמים מדובר רק בסוף שבוע", אומר לוטי בגאווה פטריוטית. "כולם כנראה הבינו שתחום העיצוב תורם הן למגזר עצמו והן למי שמציג אותו - גם הוא נתפס כאיכותי. מנגד, אף אחד לא מתחרה עם היריד של מילאנו או משתווה לו".

 

גם לא לונדון?

 

"לונדון?", עכשיו הוא כבר מתרעם, "היא לא יכולה להיות בירת עיצוב. היא עיר נחמדה מאוד, אבל אין לה שום מסורת של עיצוב. היא פשוט לא מהווה תחרות בשום אופן. אנחנו מתמקדים במוצר, בטכנולוגיה, באיכות של העשייה האיטלקית, שאין דומה לה והיא בלתי מנוצחת.

 

כלי אוכל מקולקציית "קרטל על השולחן"
כלי אוכל מקולקציית "קרטל על השולחן"

 

"האיטלקים יכולים ליצור מוצר איכותי וחדשני יותר מבכל מקום בעולם, והחותמת Made in Italy היא תו איכות. מילאנו הרבה יותר יצירתית וחדשנית מלונדון בתחומי העיצוב והאופנה, ולכן מעצבים מכל העולם רוצים לעבוד בה. אני לא חושב שאי פעם שמעתי על מעצב שרוצה לעבוד בלונדון".

 

עיצוב בשתי ידיים

 

המינוי לנשיא היריד הפך את לוטי, שגם קודם לכן היה בעל השפעה בענף העיצוב, לאחת הדמויות המשפיעות ביותר בתחום בעולם. מאז 1988 הוא הבעלים והנשיא של חברת העיצוב העולמית Kartell, שהיא, כך הוא מצהיר, אהבתו האמיתית. כשהוא מספר על Kartell לוטי מדבר בלשון "אנחנו": הוא וילדיו שעובדים עמו בחברה, והוא והמעצבים שהחברה משתפת איתם פעולה.

 

"masters chair" בעיצוב פיליפ סטארק
"masters chair" בעיצוב פיליפ סטארק

 

"הרבה פעמים אני בוחן רעיונות לפרויקטים שמגיעים אליי מרחבי העולם, ואני לא אוהב להחליט מה טוב ומה לא, אני אוהב לעבוד עם המעצבים מהצעד הראשון, לפתח את הפרויקט באופן יומיומי. אני מאמין שעיצוב נוצר תמיד בשתי ידיים: אחת של המעצב, היד היצירתית, והשנייה של החברה. עיצוב לא צריך ליפול מלמעלה, אלא להיווצר מעבודה משותפת".

 

הביתן של Kartell הוא תמיד אחת האטרקציות המרכזיות ביריד, לא רק בזכות העיצוב, אלא גם בשל החגיגה שסביבו. לוטי יודע היטב כיצד לרקוח שיתופי פעולה מפתיעים עם מוזיקאים, אמנים ומעצבי אופנה, והם שומרים על התדמית החדשנית והמסקרנת של Kartell. השנה, הוא מספר, תציג Kartell שיתוף פעולה עם שפים: "לראשונה זה עשרות שנים Kartell מייצרת מוצרים לשולחן. יצרנו שיתופי פעולה בין מעצבים כמו פיליפ סטארק וז'אן־מארי מסו לבין שפים איטלקים מפורסמים. את המוצרים החדשים נחשוף בערב הפתיחה של היריד".

 

יוקרה ואיכות בפלסטיק

 

נוסף לפרויקט Kartell in Tavola (קרטל על השולחן) יוצגו בביתן החברה הסדרות הקיימות, שנמכרות בארץ בבלעדיות בסניפי הביטאט ובחנות הדגל של Kartell בתל אביב. "הכותרת של הביתן השנה תהיה Precious Kartell (קרטל יקרת הערך), והתמה שלנו היא להראות את היוקרה והאיכות שבפלסטיק. מוצרים תעשייתיים מחומר פלסטי הופכים יותר ויותר יקרי ערך, איכותיים ויפים, לא פחות מכאלה שהוכנו ביד. נציג השנה מוצרי פלסטיק בציפוי מטאלי - זהב, כסף, כרום ונחושת - שמעניק להם מראה חדש", הוא אומר. עוד דוגמה למוצר חדש היא ספה שקופה מיציקת פוליקרבונט בסדרת Aunts & Uncles בעיצוב פיליפ סטארק.

 

אם במהלך השיחה על היריד נשמע לוטי מעט לחוץ, הרי שעכשיו ברור שהוא מדבר על מה שהוא באמת אוהב. "אני לא חי רק כדי לעבוד, אבל אני נהנה מאוד לחיות את העבודה שלי", הוא אומר בחיוך. "ההתרגשות ממוצר חדש ומתהליך העבודה עליו היא הדבר שאני הכי אוהב".

 

x