$
פנאי

"אין תחליף למעבר לחו"ל"

אנשי מוזיקה מייעצים איך להצליח מעבר לים: לבחור בקפידה את הלייבל, ליצור קשרים אישיים ולכוון לפסטיבלים בינלאומיים שנותנים במה לכישרונות צעירים

נמרוד צוק 10:03 04.12.13

 

השם 3421, הרכב מוזיקה אלקטרונית של החיפאים חזוס ושוזין, לא יגיד דבר לישראלי הממוצע. אבל ביולי האחרון הגיע ההרכב למקום שרוב המוזיקאים פה יכולים רק לחלום עליו - הופעה בגלסטנברי בבריטניה, מפסטיבלי הרוק והפופ החשובים בעולם. שלושה חודשים קודם לכן השתתפו השניים בפסטיבל SXSW בטקסס, במסגרת סיבוב ההופעות הבינלאומי הרביעי שלהם. ו־3421 לא לבד. מוזיקאים ישראלים שמבינים את מגבלות השוק המקומי הקטן מנסים לפנות לזה שמעבר לים - וגם תעשיית המוזיקה הבינלאומית מגלה יותר ויותר עניין.

 

רן שם טוב, סולן להקת איזבו שמאחוריו לא מעט ניסיון בשוק הבינלאומי, טוען כי אין תחליף למעבר לחו"ל כשמדובר בלהקת רוק. "גם קליפ ביוטיוב שהגיע למיליוני צפיות לא בהכרח מבטיח המשכיות, ובלי להיות צעיר ורעב ולצבור אבק וקילומטראז' בסיבובי הופעות, יהיה קשה להצליח", אומר שם טוב. "בעבר חברות התקליטים הגדולות סיפקו מטרייה פיננסית, אך היום תעשיית המוזיקה פועלת בכאוס, יש עשרות אלפי אמנים וקשה מאוד להתבלט".

 

רן שם טוב ואיזבו. לצבור קילומטראז' בהופעות
רן שם טוב ואיזבו. לצבור קילומטראז' בהופעותצילום: פליקר (davnull, Naaman Saar Stavy)

 

"ישראלי שרוצה לפעול בחו"ל צריך להשקיע במוזיקה שלו, להאמין בה, ובעיקר ליצור קשרים אישיים עם אנשים. אין תחליף למפגש פנים אל פנים", מוסיף אורי כינורות, גיטריסט להקת בום פם בהווה ובלקן ביט בוקס בעבר, שעומד לצאת להופעות בחו"ל עם פרויקט הסולו החדש UBK. ההופעה האחרונה של בום פם בחו"ל היתה באירוע פרטי במלדיביים, ובקרוב תיסע הלהקה לסיבוב ביפן.

 

"האפשרות של להקה מהסוג שלנו להופיע בחו"ל קמה ונופלת על היכולת להטיס שישה אנשים לאירופה", אומר אורי מרום מהאיינג'לסי, מהרכבי האינדי הבולטים באחרונה. האיינג'לסי הופיעו באוגוסט בפסטיבל גאלאפאגיי בליטא וניצלו את הגיחה לביקור בברלין - שם הופיעו במועדון קפה בורגר ולקחו חלק בפרויקט מצולם בשם ברלין סשנס, שבמסגרתו מצלמות להקות שמגיעות לעיר קליפים חיים. בעקבות ההופעות יצרה הלהקה קשרים נוספים, וחבריה שוקלים לעבור לכמה חודשים לאירופה.

 

סיקור בפיצ'פורק

 

"מוזיקאי ישראלי ששר באנגלית צריך לאזן בין עטיפה בינלאומית לבין סוג מוקצן של ישראליות — באופן דומה לזה שסיגור רוס מקצינים את האיסלנדיות שלהם וטיים אימפלה נשמעים אוסטרלים", אומר יובל הרינג, איש להקת ועדת חריגים היום וההרכבים לבנון ו־TV Buddhas בעבר. ועדת חריגים, שיוצרת רוק שוגייז בעברית, זכתה ללא מעט תשומת לב מתקשורת המוזיקה הבינלאומית סביב אלבום הבכורה "העולם מת מזמן" שיצא באוגוסט, ומתכננת להופיע בפסטיבל SXSW הקרוב בטקסס. "אם אתה רוצה להגיע למגזין כמו פיצ'פורק אתה חייב לקרוא אותו, להבין את השפה ולהיות חלק מהשיח", אומר הרינג.

 

הרינג לא ממליץ לאמנים ישראלים בתחילת הדרך לצאת לסיבוב הופעות ארוך בארה"ב כמו אלה שעשה בעבר: "זה יותר יקר היום. קשה יותר לסגור הופעות במועדונים קטנים, ורוב הלהקות לא יראו מזה שקל בסופו של דבר",

הוא מסביר.

 

יובל הרינג ו- TV Buddhas. חלק מהשיח
יובל הרינג ו- TV Buddhas. חלק מהשיח

השואוקייס עושה עלייה

 

ההופעה של האיינג'לסי בליטא נולדה ב־2012, כאשר חברי הלהקה ניגנו בפני נציג הפסטיבל במסגרת מרתון הופעות השואוקייס "חשיפה בינלאומית" של מועדון הצוללת הצהובה ומשרד החוץ. לפני שבועיים הם חזרו לפסטיבל והופיעו לצד הרכבים ישראליים כמו כנסיית השכל, התפוחים, גבע אלון ובום פם מול כ־70 נציגי פסטיבלים בינלאומיים, מועדונים, לייבלים זרים וסוכנויות בוקינג. בין הנוכחים באולם היו אלברטו גוג'ארו, מנהל פסטיבל פרימוורה; כריסטופר ברוש מפסטיבל Melt הגרמני; בן מנדלסון מפסטיבל מוזיקת העולם WOMEX; ועוד בעלי תפקידים מגופים בארה"ב, אירופה ואסיה.

 

לדברי ברוש, "חשיפה בינלאומית" פוגג את הספקות שהיו לו לגבי הרמה האמנותית של מוזיקאים ישראלים, וברשימת האמנים שעשו לו את זה הוא מונה את טייני פינגרס, לולה מארש, צביקה פורס, הקולקטיב, פלורה

ומאיה בלזיצמן.

 

קווין דוטש מהלייבל Big Scary Monsters מספר כי הוא התרשם במיוחד מהקולקטיב, לולה מארש וטייני פינגרס. "גם כמנהל לייבל בריטי", אומר דוטש, "אמן ישראלי עשוי לעניין אותי אם הוא טוב. לאמנים ישראלים שרוצים להצליח מעבר לים אני ממליץ לבחור בקפידה את הלייבלים, הסוכנים ועיתונאי המוזיקה שפונים אליהם, לבצע תחקיר מקדים כדי לא לבזבז זמן על אנשים שאינם רלבנטיים לסוג המוזיקה שלך, ולנסות להתקבל לפסטיבל The Great Escape הבריטי, שמציע במה נוחה לאמנים בתחילת הדרך".

x