$
פנאי

תאורה למנה ראשונה

מעצב המנורות האיטלקי דוידה גרופי, שהמותג הנושא את שמו מושק בישראל, מספר לכלכליסט על תחום התמחותו - תאורה למסעדות עטורות כוכבות מישלן - ומסביר: שולחן האוכל הוא כמו בימת תיאטרון

יעל סובינסקי 09:06 13.11.13

 

"אני תמיד מחפש את האור הכי יפה בעולם ומנסה לשחזר אותו", אומר דוידה גרופי, מעצב גופי התאורה האיטלקי, שהגיע לארץ לרגל ההשקה המקומית של המותג הבינלאומי Davide Groppi, הנושא את שמו. "אני רוצה שהמנורות שלי יוכלו ליצור אהבה ולפתות, גם אם זה נשמע בנאלי", הוא מוסיף.

 

מחירי המנורות נעים באירופה בין עשרות יורו ל־5,000 יורו. בארץ הן יימכרו במחיר של בין 900 ל־5,000 שקל.

 

דוידה גרופי
דוידה גרופיצילום: אוראל כהן

 

חוויה רב־חושית

 

גרופי החל לייצר גופי תאורה בעיצוב מינימליסטי ונקי בסוף שנות השמונים. הפריצה שלו התרחשה ב־1994, לאחר שמנורה מדגם Baloo בעיצובו הוצגה בסלונה דל מובילה במילאנו וזכתה להתעניינות בינלאומית. הוא מחזיק חללי תצוגה הנושאים את שמו במילאנו, ברצלונה וקופנהגן, ולפני כשנה זכה בפרס Edida של המגזין "אל דקו" ל־2012 על מנורה מדגם Sampei בעיצובו.

 

גרופי, יליד 1963, נולד וגדל לאב חשמלאי בעיר פיאצ'נזה שבמחוז אמיליה רומנה, מרחק שעה נסיעה ממילאנו. אנחנו נפגשים לשיחה בבית קפה בתל אביב. "זו עיר מאוד חיה, מאוד אירופית. הקפה פה ממש מצוין, ושתיתי קפה בהרבה מקומות", הוא אומר. "מה שמוזר פה זה האור. נראה כאילו השקיעה מתחילה כבר בצהריים".

 

הוא מתמחה בתחום התאורה למסעדות. בין הלקוחות הבולטים שלו כמה מסעדות יוקרה מעוטרות בכוכבים, ובהן Osteria Francescana במודנה של השף הידוע מאסימו בוטורה; מסעדת Le Calandre ברובינו בעלת שלושה כוכבי מישלן; או המסעדה של השף מורנו צ'דרוני בעלת שני כוכבי מישלן באנקונה, השוכנת על שפת הים. "במסעדה הזו האור הוא מינימליסטי והזייתי, וזה כדי שהאור מבפנים לא יפריע לאורחים לראות את הים גם בשעות החשיכה. המסעדה חשוכה כמעט לגמרי, עד שהמלצרים מביאים כמנה ראשונה את המנורה מדגם Tetatet ניידת, שמופעלת על בטריות ונצמדת לשולחן".

 

דגם profumo d'estate
דגם profumo d'estate

 

גרופי מתייחס לתאורה כחלק בלתי נפרד מחוויית האוכל במסעדות העילית. הוא משווה את שולחן האוכל לבימת התיאטרון, שעליה מציג השף את ההצגה הקולינרית שלו, ומסביר שהאור הוא חלק מהחוויה הרב־חושית שעוברים הסועדים.

 

"ההשראה לסוג התאורה הממוקד שאני משתמש בו במסעדות מגיעה מהיצירה של קרוואג'ו, 'ארוחת ערב באמאוס'", הוא מסביר. האור שיש בציור הזה הוא הדרך האידיאלית להאיר בה את שולחן האוכל ואת האנשים שיושבים סביבו. כשניסיתי לשחזר את האור הזה נולדה המנורה Miss. היא מטילה אור ממוקד על האוכל מלמעלה ומחזירה אור מלמטה על הפנים של האנשים, ומאחוריהם נוצרים צללים עמוקים. זה יוצר תאורה מאוד מפתה, וגורם לכל סועד להרגיש כאילו הוא אורח הכבוד במסעדה". לצד קרוואג'ו גרופי מציין את רנה מגריט, אניש קאפור ולוצ'יו פונטנה כמקורות השראה עבורו.

 

זכר ונקבה

 

הוא מדבר על המנורות שעיצב, בנימה אישית, "אני לא יוצר עיצוב אלא יוצר רגש", הוא אומר. כשהוא מדבר על אור מלאכותי, הוא מאניש אותו, מחלק אותו לשני מינים, זכר ונקבה: "תמיד האמנתי שלאור יש מין. אור מפוזר ורך הוא אור נשי, זה האור שבדרך כלל משתמשים בו בבית. אור ממוקד וקשה הוא אור זכרי, זה האור שנמצא בעיקר במסעדות ובחנויות. בכל פרויקט שאני עובד עליו אני מנסה לשלב בין שני הסוגים".

 

דגם sampei
דגם sampei

 

בהתאם לכך הוא מקפיד לתת להן שמות ייחודיים. "אני מאמין שהשם שנותנים למשהו או למישהו קובע את הגורל שלו, ולפעמים השמות נולדים עוד לפני המנורות והם מהווים את ההשראה ליצירה שלהן. במנורה Profumo d'estate (ריח של קיץ באיטלקית - י"ס) השם הגיע קודם וממנו נולדה המנורה, שלא נועדה להאיר אלא להפתיע. באמצעות נורת לד אני משחזר בדיוק את התנועה ואת האור של גחלילית בצנצנת", הוא מתפייט.

 

השאלה למה המנורות עולות כל כך הרבה כסף כמעט מעליבה אותו. "אני מפתח רעיונות שונים, מיוחדים וחדשניים, וחלק מהמנורות עשויות גם בעבודת יד ולכן הן עולות יותר", הוא אומר.

 

כאשר הוא נשאל אם המשבר הכלכלי באיטליה לא שכנע אותו להוריד מחירים הוא משיב, "המשבר הכלכלי הפחיד אותי מאוד, אבל למזלי הוא לא נגע בנו. אולי כיוון שרק חלק קטן מהעבודה שלנו הוא מול השוק האיטלקי, והשאר מול השוק הבינלאומי".

 

באשר לתוכניות לעתיד הוא אומר, אני מאוד נמשך לאלקטרוניקה ולחידושים, אבל גם לחומרים מסורתיים ובמיוחד לנייר, שהוא בעיניי החומר הכי יפה בעולם, במיוחד אם הוא משתלב עם הלד הכי חדשני. ביריד הקרוב בפרנקפורט (היריד המסחרי Messe Frankfurt - י"ס) אני הולך להציג הפתעה שאני עובד עליה בימים אלה סביב השילוב הזה".

פרטים: 5,000–900 שקל, STor, גלגלי הפלדה 4, הרצליה פיתוח.

 

x