$
פנאי

"מודולרי, חושני ונייד"

צמד האחים הצרפתים רונאן וארוואן בורולק נחשבים נערי הזהב של העיצוב המשרדי. בראיון לכלכליסט הם מספרים על תפישתם המינימליסטית, על השפעת האינטרנט שאותה הם משווים להמצאת הדפוס, ועל שיתוף הפעולה עם ענקית העיצוב השוויצרית ויטרה

רוני קציר 18:02 19.05.13

 

"אנשים כיום עובדים מכל מקום, ולעבודה כבר אין גבולות של זמן או מקום. גם אם נמצאים פחות במשרד, עדיין עובדים יותר זמן, כי כולם מחוברים 24 שעות ביממה", אומר רונאן בורולק (Ronan Bouroullec), שהוא ואחיו ארוואן (Erwan) נחשבים הגולדן בויז של העיצוב הצרפתי. השניים עומדים כבר שנים בחוד החנית של עיצוב החלל המשרדי - נושא חם במיוחד, שגם היה המוטיב הרשמי של יריד העיצוב במילאנו השנה.

 

"אני מייחל לכך שתחלחל ההבנה כי חלל העבודה צריך להיות יותר מודולרי, יותר חושני, יותר נייד", אומר ארוואן בראיון שמתקיים לרגל השקתו היום של המתחם המחודש הביטאט ויטרה בתל אביב. "התפתחות האינטרנט גרמה, ועדיין גורמת, לפריצת דרך ולשינוי עצום של חללי העבודה. אפשר להשוות זאת רק להתפתחות הדפוס מאז המאה ה־15, ששינתה את האופן שבו אנחנו עובדים, חיים ואפילו את האופן שבו אנחנו חושבים. נצטרך למצוא דרך חדשה ופתרונות חדשים ומרהיבים, כפי שגיבשנו בעשור האחרון עבור ויטרה".

 

רונאן וארוואן בורולק
רונאן וארוואן בורולק

 

רגע לפני כולם

 

הצמד, שיוצר תחת השם "האחים בורולק", משתף פעולה כבר שנים עם חברת הריהוט השוויצרית, במקביל למעצבי־על נוספים כמו אנטוניו צ'יטאריו, אריק לוי וזאהה חדיד. שני המעצבים הצעירים יחסית (42 ו־37), שמעצבים גם בעבור בתי העיצוב הנחשבים קרטל, אלסי, מאגיס, איסי מיאקי, קפליני, וחברת הטקסטיל הדנית Kvadrat, קנו את עולמם בזכות תפיסת עולם מינימליסטית, פונקציונלית ומתקדמת, ומצטיינים בחיזוי המפה העיצובית רגע לפני כולם.

 

האם יש מתח בין מעצב לבין מפעל בסדר גודל כמו ויטרה?

רונאן: "ממש כמו בתיאטרון או בקולנוע, אנחנו מגלמים תפקיד ביחסינו עם כל מפעל שאיתו אנחנו עובדים, ועם ויטרה מדובר במופע ענק. זו היצרנית הגדולה שנתנה לנו את ההזדמנות הראשונה כשהיינו צעירים מאוד, וב־12 השנים האחרונות הקדשנו יותר ממחצית מזמננו לעבודה איתה. היחסים בין מעצב ליצרן מורכבים, וויטרה היא החברה שהכי מאתגר לעבוד מולה. בהתחלה היינו נאיביים ורעננים, וממש כמו בין בני זוג שמזדקנים ביחד, צריך כל הזמן לשמר את החושניות ולהמציא מחדש את החיים המשותפים. היחסים השתנו לאורך השנים, אבל אנחנו משתדלים שהקסם יימשך".

חלק מהעיצובים של הבורולקים יככבו בקומה המיוחדת שהוקצתה לוויטרה במתחם המחודש של הביטאט בתל אביב. הקומה הנוספת ממותגת כ"הביטאט - כלים, מתנות ודברים יפים".

 

האחים בורולק עובדים יחד כבר 15 שנה, ואף שהם מצטיירים כבעלי אופי שונה מאוד זה מזה, ניכר שהם עובדים בצורה הרמונית ומשלימה. "ארוואן הוא טיפוס חיובי ומאמין מאוד ברובוטים ומכונות חדשות", אומר רונאן, "בעוד שאותי קשה יותר לשכנע. אני יותר פסימי. זה המפתח ליחסים בינינו, והשוני הוא שהופך אותנו למצליחים". ארוואן מוסיף: "אנחנו לא מבלים יחד מחוץ לעבודה, כנראה זה מפני שאנחנו באמת אנשים שונים מאוד. אני רוחני יותר ואילו רונאן תמיד במצב של עבודה".

 

מערכת מחיצות Wokbay
מערכת מחיצות Wokbay

 

את דרכם החלו ב־1997, כשהציגו בתערוכת העיצוב במילאנו את Disintegrated Kitchen (המטבח המתפרק) וסומנו בידי המעצב האיטלקי ג'וליו קפליני, שנתן להם את ההזדמנות הראשונה בעיצוב תעשייתי. בהמשך יצרו את המיטה Lit Clos וה־Spring Chair. בשנת 2000 עבדו בהזמנת איסי מיאקי על עיצוב חלל חדש בפריז עבור אחת הקולקציות שלו, ושנתיים לאחר מכן התרחשה הפגישה המכרעת עם יו"ר חברת הרהיטים השוויצרית ויטרה רולף פלבאום, שנשאה פירות בדמות מערכת משרדית חדשה בשם Joyn. שיתוף הפעולה הזה הוליד עוד כמה עיצובים פורצי דרך בתחום הריהוט המשרדי, ובהם הספה Alcove מ־2006, שצדדיה הגבוהים במיוחד מאפשרים לתחום באמצעותה אזור בתוך המשרד, הכיסאות Slow מ־2007 ו־Vegetal מ־2008, ומחיצות הפליז המודולריות Workbay מ־2012, היוצרות סביבות עבודה מופרדות בחלל המשרד, שהוצגו במסגרת הביתן של ויטרה ביריד העיצוב האחרון במילאנו.

 

מהי הפילוסופיה העיצובית שלכם?

רונאן: "כשראינו חללי עבודה לפני 13 שנה היינו בשוק עד כמה עלובים הם נראו. הפילוסופיה העיצובית שלנו מונחית בידי ויטרה ונסמכת על מחקר מתמשך. את הפתרון אפשר להגדיר, באופן כללי, איכותי ופרגמטי מאוד, כזה שהולך יד ביד עם התקדמות הטכנולוגיה. המטרה היא יצירת חלל עבודה שמביא בחשבון את רווחת העובד".

 

משרד הוא יצירת נוף

 

את ספות ה־Alcove, למשל, מסבירים הבורולקים, אפשר להפנות זו מול זו וליצור סביבת עבודה מגוננת ואינטימית בתוך האופן ספייס המשרדי. המערכת Joyn נתנה פתרון לתקופה שבה אנשים עבדו בחדרים נפרדים, בכך שהיא כינסה אותם יחד ותרמה לעבודה בקבוצה ולסיעור מוחות. "החידוש האמיתי בה היו המודולריות והיכולת לשנות אותה בקלות, וזה יצר נקודת מבט חדשה על תכנון המשרד", אומר רונאן. "עיצוב משרד הוא כמו יצירת נוף, צריך לערבב סוגים רבים של פתרונות כדי להתאים למצבים שונים".

 

ספת Alcove
ספת Alcove

 

ארוואן: "כשהתחלנו את דרכנו העיצוב המשרדי השתמש בעיקר בשחור, לבן או כרום. אנחנו הבאנו פרשנות חדשה בטקסטורות, בצבעים, בתנועה, בגמישות. בוויטרה מיזגנו מרכיבים ביתיים לתוך הסביבה המשרדית".

 

"מקורות ההשראה שלנו אינם ברורים לי לגמרי", מוסיף רונאן. "אני חושב שהם נשענים על הסביבה הכפרית שבה גדלנו, אבל אסור לשכוח שאנחנו חלק מדור שהחל לעבוד בתקופת התפתחות האינטרנט".

 

ותוכניות לעתיד?

"כשאתה מצליח כל כך קשה מאוד לעבוד באופן הנכון, אז אנחנו מסרבים להרבה הצעות. אנחנו גם לא נפגשים הרבה עם לקוחות, אני שונא פגישות. אין לנו הרבה לקוחות, ואנחנו פשוט מנסים לשמר את הלקוחות הטובים ביותר. מלבד עבודה, אני אוסף מדי יום את בתי בת החמש מבית הספר, ואז יושב שעה בבית קפה עם אם ילדיי. אני אוהב שיחות עם אנשים רגילים על נושאים רגילים, זה מחבר אותי לקרקע ולחיים האמיתיים".

 

פרטים: מ־290 שקל למדף, מ־1,870 שקל לכיסא, מ־5,850 שקל לשולחן, מ־18,500 שקל לספה. אבן גבירול 2 ת"א.

 

תעודת זהות: רונאן וארוואן בורולק

שנת לידה: רונאן - 1971, ארוואן — 1976

השכלה: רונאן - האקדמיה לאמנויות דקורטיביות בפריז, ארוואן - האקדמיה לאמנויות סרז'י פונטואז

דגמים מפורסמים: הספה Alcove, בעלת השוליים הגבוהים שמתפקדים כמחיצה, מחיצות הפליז Workbay, שמאפשרות סביבות עבודה מופרדות בחלל המשרד (בתמונות למעלה), הכיסא Vegetal.

פרויקטים נוספים: עיצבו את חנויות "קמפר" בפריז, קופנהגן ורומא, חדרי התצוגה של Kvadrat בשטוקהולם וקופנהגן ומסעדת מלון Casa Camper בברלין

פרסים: רד דוט, פרס העיצוב הדני, פרס מעצבי השנה בתערוכת Maison & Objet 2011, פרס מעצבי השנה 2013 של המגזין הגרמני "A&W"

 

x