$
פנאי

לכל שיר יש מכסה

בתקופת פריחה של מוזיקה ברשת, חברות רבות מתחרות ביניהן על מכירת שירותי האזנה והורדה לצרכן. "כלכליסט" סוקר את שירותי המוזיקה החדשים והמוצלחים

נמרוד צוק 07:54 06.05.13

 

אחד הטרנדים הצרכניים המוזרים של השנים האחרונות הוא חזרה לאלבומי הוויניל. בסוף אפריל אפשר היה לפגוש בתל אביב אנשים נושאים שקיות עמוסות וינילים מהשוק שהתקיים בעיר לרגל יום חנויות התקליטים. לא מעט מהאלבומים החדשים שיוצאים אפשר למצוא גם במהדורות מיוחדות ויקרות על גבי תקליט ויניל.

 

את אופנת השיבה לפורמט המוזיקה האנכרוניסטי הזה אפשר אולי לקטלג כתגובת נגד דווקאית למה שהפך האינטרנט להיות בשנתיים האחרונות - סופרמרקט אינסופי של חומרים עבור צרכני מוזיקה אובססיביים.

 

בין אם אתם מהאנשים שחייבים לשמוע לפני כולם את ההרכבים הלוהטים של הרגע הבא, או דווקא כאלה שאוהבים להעביר שעות בחיטוט בקטלוגים של אמני עבר, כמעט כל המוזיקה שהוקלטה ב־100 השנים האחרונות נגישה היום להאזנה והורדה מהרשת באיכות גבוהה, באופן חוקי ובמחיר מצחיק, וכולם רוצים להיות הצינור שיביא אותה אליכם או יעזור לכם לבחור מה לשמוע, ויגזור בדרך קופון שמן.

  

החברתי: Twitter Music

המצטרפת האחרונה למשחק היא טוויטר, שחשפה לאחרונה את השירות החדש שלה, twitter#music, שהוקם על בסיס הטכנולוגיה של חברת We Are Hunted שהיא קנתה בשנה שעברה. השירות מציג גריד של שירים בחמש קטגוריות: השירים הפופולריים ביותר בטוויטר כרגע, קטגוריית emerging שמוגדרת "כישרונות חבויים שמסתתרים בציוצים" ואכן מכילה בעיקר אמנים לא מוכרים, קטגוריית "אמנים שאתה עשוי לאהוב" שהשירות בונה על פי הציוצים ורשימת הנעקבים של המשתמש, דף שמרכז שירים שצויצו על ידי הנעקבים של המשתמש, ורשימת האמנים שהוא עוקב אחריהם. השירות כולל גם אופציה נוחה במיוחד לצייץ קישור לשיר שלו אתה מאזין, בלי לצאת מהדף.

 

מלבד האלגוריתמים החברתיים שעוזרים בגילוי מוזיקה חדשה, השירות מציע גם חיבור לאייטיונס ולשירותי הסטרימינג ספוטיפיי ו־rdio שמאפשר להאזין לשירים בלחיצת כפתור - אם כי אופציית האייטיונס מציעה האזנה ל־30 השניות הראשונות בלבד מכל שיר, ומשתמשי ספוטיפיי יזדקקו למנוי פרימיום בתשלום. לאחרים האזנה באמצעות rdio תהיה האפשרות הנוחה ביותר כרגע (music.twitter.com).

 

המתפתח: Bandcamp

שירות פופולרי נוסף שזכה לא מזמן לשדרוג משמעותי הוא באנדקמפ. רוב הגולשים מכירים את האתר כלא יותר מנגן מוזיקה ידידותי למשתמש לאמני אינדי שרוצים להפיץ את המוזיקה שלהם ללא תשלום, אבל לאט לאט הוא הופך למשהו גדול בהרבה. דף הבית שלו זכה בשבוע שעבר לעיצוב מחודש מרשים, שמחזק אותו כתחנה חשובה לכל מי שרוצה להתעדכן במוזיקה חדשה ומעניינת, ובעיקר כזו שעוברת מתחת לרדאר של מגזיני המוזיקה וקובעי הטעם המוכרים.

 

מלבד כלים שונים שמציפים אמנים ואלבומים חדשים, לצד כאלה שמשתמשי השירות שומעים וקונים, האתר מציע פיצ'ר מרכזי שבועי שהוא סוג חדש של הכלאה בין תוכנית רדיו למיקסטייפ, שאותו עורך האוצר הראשי של האתר אנדרו ג'רוויס, איש הלייבל יוביקוויטי לשעבר.

 

ההומפייג' החדש מצטרף לשינוי משמעותי נוסף שבוצע לאחרונה באתר - שורת פיצ'רים חדשים שמוסיפים לו רובד של רשת חברתית. כעת יכול כל משתמש להירשם ולפתוח "דף מעריץ", שבאמצעותו הוא יכול לעקוב אחרי אמנים ומשתמשים, לבנות קטלוג של קטעים ואלבומים שנקנו וכאלה שהוא מתכנן לרכוש, ולהציג לחברים באתר, בפייסבוק ובטוויטר את קולקציית המוזיקה שלו.

 

בניגוד למרבית האתרים, שאינם דורשים תשלום עבור ההרשמה הבסיסית, או גובים דמי מינוי חודשיים, בבאנדקמפ נוקטים גישה אחרת ומתנים את פתיחת החשבון ברכישת שיר או אלבום להורדה באתר, לא חשוב באיזה מחיר. כדי לעודד משתמשים להמשיך לרכוש פריטים, החלק המרכזי של הקטלוג בנוי מהקטעים שבחרתם לשלם עבורם, אם כי אפשר להשתמש בו למעקב אחר אמנים בלי לשלם באמצעות כפתור follow ואפשרות להוסיף אלבומים ל־wishlist. למי שרוצה רק להאזין למוזיקה בסטרימינג בלי להוריד אותה למחשב, החומרים כולם זמינים ללא תשלום (bandcamp.com).

 

החופשי: NoiseTrade

שירות שזוכה לאחרונה לתשומת לב הוא NoiseTrade, שוק מוזיקה דיגיטלי שבנוי על מודל "שלם כפי יכולתך", שנוסה לראשונה על ידי רדיוהד ב־2007 ואומץ מאז בידי לא מעט אמנים. האלבומים והשירים באתר ניתנים כולם להורדה בחינם, ובתמורה יכול המשתמש להעניק לאמן סכום כסף כרצונו, או לסייע לו בעזרת מתן חשיפה ברשתות חברתיות. בקטלוג האתר כמה אלפי אלבומים בלבד, אבל בין האמנים שהשתמשו בו יש גם שמות גדולים יחסית כמו אלבמה שייקס, הלומינרס והנסון (noisetrade.com).

 

Bandcamp. עמוד בית חדש ותוספת של פיצ'רים
Bandcamp. עמוד בית חדש ותוספת של פיצ'רים

 

האלקטרוני: Ninja Jamm

מודל חדש ומעניין אחרון להפצת וצריכת מוזיקה מגיע מנינג'ה טיון, אחד הלייבלים המשפיעים ביותר בעולם המוזיקה האלקטרונית. הלייבל שחרר בחודש שעבר את נינג'ה ג'אם, אפליקציה לאייפון ולאייפד שמאפשרת לכל אחד למקסס מחדש ובקלות קטעים של אמני הלייבל (דוגמת קולדקאט, אמון טובין ובונובו) ולהעלות את התוצאות לאתר שיתוף המוזיקה סאונדקלאוד. האפליקציה ניתנת להורדה בחינם, והיא מגיעה עם סט בסיסי של שירים מוכרים וחומרי בונוס שאפשר להוסיף להם, ומי שרוצה חומרים נוספים לעבוד איתם יוכל לרכוש חבילות מוזיקה נוספות מתוך האפליקציה. כך מבצע הלייבל מהלך כפול: גם יוצר זרם מתמיד של גרסאות חדשות לקטעים המוכרים של האמנים החתומים בו, וגם פורץ אפיק הכנסות חדש לאמנים (ninjajamm.com).

x