$
פנאי

ההון ושוק האמנות

שירי בן ארצי ואיה שהם, היזמיות מאחורי הוועידה לאמנות, אספנות ופיננסים, מספרות ל"כלכליסט" על העניין שמגלים אנשי עסקים בתחום האמנות, על העדר התמיכה המוסדית ועל החיבור לסצינת האמנות בברלין

רעות ברנע 08:32 13.03.13

 

"לאמנות בישראל יש כוח, ייחוד ואיכות", אומרת שירי בן ארצי, שיוזמת ומפיקה עם איה שהם את הוועידה לאמנות, אספנים ופיננסים שתתקיים השבוע. "האמנות היא תחום סקסי", מוסיפה שהם, "אנשים נפגשים, מתלבשים יפה והולכים לפתיחות, אבל זה עדיין תחום שנחשב ל'מבינים בלבד'. אנשים שלא למדו אמנות ואין להם ידע או קשרים, מפחדים לשאול שאלות".

 

הוועידה, שמתקיימת בפעם השנייה, נועדה לנסות ולייצר מקום מפגש לתעשיית האמנות — לוותיקים ולטריים בה כאחד. "יש אנשים שרוצים להיכנס לענף, ולא יודעים איך", אומרת בן ארצי. "אנשים מסתובבים בעולם, רואים תערוכות ומתעניינים, אבל לא באמת יודעים איך להיות חלק מזה". בן ארצי ושהם הן בעלות החברה והגלריה ArtStation במתחם התחנה בתל אביב.

 

במה תהיה הוועידה השנה שונה מקודמתה?

שהם: "ב־2012 נתנו מבוא לתחום ולכוחות הפועלים בשוק, ונגענו קצת ביוזמות כלכליות שונות. השנה נעמיק בתכנים הללו. נסכם את 2012 ונדבר על תחזיות לשנת 2013 בשוק האמנות העולמי, בשוק המכירות הפומביות, באסטרטגיות ניהול אוספים של גופים שונים ועוד. בשנה שעברה באו אנשים מתחומים שונים כמו השקעות, משפטים ואפילו פסיכולוגיה, וגם כאלה שרוצים להקים אוסף בחברה שלהם, לרכוש אמנות למשרד או חברות שרוצות להעניק פרסים לאמנים. אנחנו עדיין שוק קטן מאד ביחס לעולם מבחינת המחזורים, וכל הפעולות הללו מזרימות כסף לענף ותורמות לצמיחתו".

 

איה שהם ושירי בן ארצי
איה שהם ושירי בן ארציצילום: אוראל כהן

 

בין ברלין לישראל

 

אחד הפנלים עוסק בברלין. בן ארצי מסבירה שברלין נהפכה כנגד כל הסיכויים לבירת הייצור של האמנות העכשווית, ומותחת קווי דמיון בין ברלין לתל אביב.

 

בין השאר מספרת בן ארצי: "אחת התוצאות החשובות מהוועידה הקודמת היא הרכישה שבוצעה עבור האוסף של תאגיד דיימלר בגרמניה, כתוצאה מהשתתפותה של האוצרת שלו בוועידה. בלב ברלין מוצגת עכשיו תערוכה של אמנות ישראלית, שונה מאוד ממה שהאוסף מציג בדרך כלל. מי שרואה אותה לומד משהו חדש על ישראל, ואנחנו קיבלנו בעקבותיה טלפונים מאמנים ואוצרים רבים שרוצים להגיע ולהכיר מקרוב את שוק האמנות הישראלי".

 

עד כמה אמנות היא אפיק השקעה פופולרי בישראל?

"אנחנו עדיין לא במקום אופטימלי", אומרת שהם, "אך יש מגמת התרחבות. המעמד העליון מתרחב, ויש הון שנכנס לשוק האמנות ביתר עוצמה, בין השאר מאנשי הייטק, נדל"ן וסטארט־אפים".

 

"יש היום בישראל קרנות להשקעה באמנות", אומרת בן ארצי, "אבל זה עדיין נחשב אפיק השקעה אלטרנטיבי, אין עדיין בורסה למסחר באמנות".

 

באשר לתמיכה מוסדית באמנות הן אומרות, "כרגע מי שתומך באמנות בישראל הם בעיקר גופים פרטיים, וכמו כן מפעל הפיס, שתקציב התמיכה שלו בפרויקטים פרטיים גדול פי כמה וכמה מזה של משרד התרבות, שתומך בעיקר במוזיאונים. המטרה שלנו, בין השאר, היא לעורר יותר תמיכה ממשלתית ולהכניס לתמונה עוד גופים שישקיעו כסף בתחום הזה". ובן ארצי מוסיפה, "לנו יש מוטיבציה, רצון ואמביציה לקדם את השוק הזה, כי אנחנו חלק ממנו, ואם לא ניזום מהלכים דבר לא יקרה. במקום ללכת לפוליטיקה ולנסות לשנות באמצעותה, אנחנו מנסות לשנות את הדברים בדרכים שאנחנו מכירות".

 

פרטים: הוועידה לאמנות, אספנות ופיננסים. יום חמישי 14 במרץ, 9:00–17:30, תיאטרון הבימה ת"א.

 

x