חנויות אופנה חדשות
חנות פופ־אפ למותג השוויצרי פרייטאג, חנות דגל למותג הבייסיק ספלנדיד וסניפים חדשים למכולת ואלף אלף. "כלכליסט" מציג את הצד האופטימי של תעשיית האופנה
חנויות מעצבים ורשתות אופנה מקומיות ממשיכות לסבול מההאטה הכלכלית במשק - אחדות נסגרות ואחרות מצמצמות סניפים - אך יש גם מי שממשיכים לפתוח חנויות.
מותגים חדשים שמגיעים לישראל ומותגים ותיקים ומצליחים ממוקמים בחניות דגל. לצד אלה ישנם גם מעצבים ישראלים שמתרחבים ופותחים סניפים חדשים. "כלכליסט" סוקר חמש חנויות שנפתחות בעידן של חוסר ודאות.
כיכר המדינה, ת"א: חנות דגל לספלנדיד
את חנות המותג של ספלנדיד פתחה לפני כחודשיים נעמי חגל, שהיא גם הבעלים של בוטיק נעמי בכיכר. חגל מייבאת את המותג לארץ זה שש שנים, אך עד כה נהגה לשווק אותו רק באמצעות בוטיקים נבחרים. ספלנדיד, שנוסד ב־2002, הוא מותג בייסיק אמריקאי באיכות גבוהה, ובקו המוצרים שלו טי־שירטים, סווטשרטים, מעילים, מכנסי קורדורוי, סריגים ועוד. החנות, ששטחה 50 מ"ר, תציע את קולקציות הנשים והגברים של המותג. "לאורך השנים הבנתי כי מבין כל מותגי הבייסיק ספלנדיד הכי מבוקש", מסבירה חגל את הפתיחה. לגבי טווח מחירי המותג ותזמון הפתיחה הבעייתי היא אומרת: "נכון שהמותג לא זול, אך גם לא יקר ביחס לאחרים, בהתחשב באיכות הבדים שאין שנייה לה. נכון שזה לא הזמן הכי טוב לפתוח חנות, אך גם בתקופה קשה המותג מוכר יפה, ויש לי אמונה שלמה בו".
חגל מוסיפה: "מעבר לחנות הדגל אני משווקת את המותג לכמה חנויות, בעיקר באזור תל אביב, ומתכננת בעתיד הקרוב גם לצאת מגבולות העיר. התכנון הוא לפתוח ב־2013 חנויות בירושלים ובאילת". פרטים: 280–2,080 שקל, עקיבא אריה 1 תל אביב.

דיזנגוף, ת"א: חנות הפופ־אפ שורט סטורי
שורט סטורי היא חנות הפופ־אפ של חברת 911 אופנה, העומדת מאחורי רשת חנויות הבוטיק Story. מדי שלושה חודשים משמשת החנות להשקת קולקציה של אחד ממותגי החברה, וגם עיצובה משתנה בהתאם. מסוף אוקטובר מוצעים בחנות פריטי המותג השוויצרי Freitag, שמגיע לראשונה לישראל לאחר שנים של משא ומתן. את המותג ייסדו האחים דניאל ומרקוס פרייטאג בשנת 1993, והוא מציע שלל תיקים ואקססוריז ירוקים, העשויים מחומרים ממוחזרים כמו ברזנטים, חגורות בטיחות וצמיגי אופניים. כל המוצרים נתפרים בעבודת יד, והם עמידים למים.
אורי רייז, הבעלים של סטורי: "פרייטאג הוא בדיוק מסוג המותגים שלמענם הקמנו את סטורי - חדשני, מקורי, איכותי, על־זמני, עם סיפור מעולה וגם נראה מצוין. למעשה, אנחנו בקשר איתו יותר משלוש שנים, אך רק לפני מספר חודשים השתכנעו בחברה שהגיע הזמן שפרייטאג יגיע לתל אביב".
על המחירים הגבוהים של המותג אומר רייז: "מחיר המוצר הוא נגזרת של תהליך ייצור ארוך ומיוחד, שמתחיל באיתור משאיות ספציפיות, שלוקח עד 15 שנה לקבל את החומרים ממנה. תהליך התפירה נעשה כולו בשוויץ, ובסופו של דבר המוצר יכול להחזיק שנים ארוכות מאוד, מראהו משתבח עם הזמן, וכל פריט הוא יחיד מסוגו. אנשים שמחפשים ייחודיות בהופעתם ימצאו את מחירי המותג נכונים וראויים". מוצרי פרייטאג יימכרו בשורט סטורי עד סוף ינואר, ולאחר מכן ישווקו בחנויות הרשת. פרטים: 150-2,000 שקל, דיזנגוף 173 תל אביב.

כפר מלל: סניף חדש למכולת
רשת חנויות הבוטיק מכולת פתחה לפני מספר חודשים סניף שלישי בכפר מלל, שנוסף לסניפים באבן יהודה ובבית חירות. בחנויות של הרשת נמכרים פריטי יבוא ולצדם עיצובים ישראליים, וביניהם קרן נפתלי, גמלא, נטע אפרתי, אמריקן וינטג', Scotch & Soda, Bulla, Bobi ו־Hudson.
בימים אלו משיקה הרשת את מכולת מרקט, קו בייסיק בעיצובה. ענת ויצמן, הבעלים, מסבירה את הבחירה בלוקיישן בכך שהקונספט של מכולת נבע מהצורך של נשות הפריפריה לקנות בסמוך לבית, ולא להתרוצץ בקניונים או ברחובות סואנים. "בשנתיים האחרונות הכנסנו מוצרים זולים ונגישים מבעבר", אומרת ויצמן על עיתוי הפתיחה, "בדיוק כדי להתאים את עצמנו למצב המשק ולהציע ללקוחות בגדים איכותיים ויפים, אך אפשריים מבחינה כספית. גם המותג העצמי החדש, מכולת מרקט, הוא קולקציה מוקפדת ואופנתית, ומחיריה עדיין נעימים לכיס". פרטים: 119–1,300 שקל, עין חי 49 כפר מלל.
מתחם בזל, ת"א: חנות שנייה לאלף אלף
איילת הרמל ואפרת לוין, המעצבות שמאחורי המותג אלף אלף, יפתחו בדצמבר חנות שנייה, בנוסף לזו שבמתחם נגה ביפו, הפעם במתחם בזל בתל אביב. החנות, שגודלה 55 מ"ר, שירתה עד לפני כחודשיים את המעצבת אלומה קליין. בחנות יימכרו הקולקציות של המותג, לצד פריטים במהדורה מוגבלת שיוכנו בעבור החנות בלבד. כמו כן יהיו בה אביזרים ונעליים מחו"ל. "הלקוחות ביקשו שנפתח חנות במיקום צפוני יותר. מדובר באזורים שונים לחלוטין, וחשנו צורך בחנות נוספת, במרכז תל אביב או בצפונה", מסבירה הרמל. בנוגע לחשש המתלווה למהלך היא אומרת: "מאז שפתחנו את העסק לא היה יום שבו לא ניבאו שחורות לגבי המצב הכלכלי. אני חושבת שהרגליים שלנו על הקרקע, ואנחנו מקוות שיהיה טוב. את החישובים שלנו כבר עשינו, אנחנו יודעות למה לצפות". פרטים: 1,500–240 שקל, אלקלעי 7 תל אביב.
אילת: חנות למותג 7 For All Mankind
בחודש שעבר נפתחה באילת חנות עצמאית ראשונה ל־ 7 For All Mankind - מותג דנים יוקרתי מלוס אנג'לס, שנוסד בשנת 2000. בחנות המותג, המשווק בישראל זה שמונה שנים, יוצגו לראשונה הקולקציות המלאות לנשים ולגברים, הכוללות 35 דגמי מכנסיים וכעשרה דגמים של חלקים עליונים.
החנות בת 65 מ"ר ועוצבה בסגנון נקי ואלגנטי, על פי הנחיות הנהלת המותג בחו"ל. "כדי להעביר את המראה והאווירה של המותג בצורה הכי טובה הבנו שאין מנוס אלא לפתוח לו נקודת מכירה עצמאית", מסביר היבואן דורון מחלב, מנכ"ל קבוצת VF ישראל. "זה, למעשה, חלק ממהלך של קבוצת VF העולמית, המעודד פתיחת חנויות עצמאיות למותגים שלהם". באשר לבחירה באילת הוא אומר: "החנות נפתחה בזכיינות של קבוצת סקאל, שלה חנויות נוספות במתחם, המוגדר כבעל אוריינטציה תיירותית ופוטנציאל מכירה גבוה". פרטים: 600–5,000 שקל, קניון פארק הקרח, אילת.



