$
פנאי

גלישה תרבותית: גלריות אמנות ברשת

לצד האתרים של גלריות מובילות, פועלות במרחב האינטרנטי גלריות שקיימות רק ברשת ומאפשרות חשיפה לאמנות ורכישת יצירות. "כלכליסט" סוקר ארבעה מיזמי אמנות וירטואליים

רעות ברנע 10:5216.08.12

מיזמי אמנות ברשת מאפשרים חשיפה של אמנים מתחומים שונים, ותיקים ובעלי שם לצד חדשים ופורצי דרך. "כלכליסט" סוקר מיזמים אמנותיים מסקרנים ברשת - שניים שמשמשים כאתרי מכירה ושניים שמחזיקים באג'נדה אמנותית, ואוצרים תערוכות בדיוק כמו בעולם האמיתי, רק אם אפשרות לתצוגה מקיפה יותר.

 

גלרינה: חשיפה ראשונה

 

במשך 12 שנה הפעיל אילן סגל גלריה לאמנות ביישוב בת־שלמה, ולאחר שסגר אותה החליט להמשיך את פעילותה של גלרינה באינטרנט.

 

"אנחנו לא המצאנו את הרשת, ולא את השימוש בה בכדי להציג אמנות", אומר סגל, "אבל אנחנו מגדירים מחדש את המושג גלריה אינטרנטית".

 

פנס בודד בגרלינה. דורית רוף פנס בודד בגרלינה. דורית רוף ציור: דורית רוף

 

בגלרינה אוצר סגל תערוכות קבוצתיות מתחלפות, על פי נושא משותף או טכניקה מסוימת, ומתייחס אליהן באותו כובד ראש שהתייחס לתערוכות הפיזיות שנהג לאצור בעבר.

 

יעד נוסף שהציב לעצמו הוא ליצור הזדמנות עבור אמנים שעדיין אינם מוכרים מספיק כדי להופיע בגלריות המובילות, עניין שהוא מחובר אליו עוד מימי הגלריה בבת־שלמה. "העובדה שהגלריה היתה מרוחקת מהמרכז האמנותי בתל אביב אפשרה גם לאמנים מהפריפריה, שלא היו מעורים בסצנה, להציג ולמכור את העבודות שלהם, וכך לצבור לעצמם הכרה וניסיון", הוא מספר, "והפעילות שלנו ברשת ממשיכה את הדרך שבה התחלנו שם". היצירות בגלרינה לא מוצעות למכירה, אך אם יש התעניינות, מחבר סגל בין האמן לקונה הפוטנציאלי. "נכון להיום אנחנו לא לוקחים עמלות על מכירות. אם זה יצליח מאוד, גם אני אשתתף בחגיגה". gallerina.co.il.

 

Kartinkart: סינון לפי מחיר

 

מאחורי המיזם Kartinkart עומדות דפנה ברקת ויפעת טללייבסקי. "תמיד אהבתי אמנות", אומרת ברקת, יועצת תקשורת במקצועה, "אבל אני לא בת של מיליונר, וזה מה שהביא אותי לזהות את הפער בין כמות האמנים המקצועיים שיש בארץ לבין אנשים שיכולים להרשות לעצמם לרכוש אמנות. שוק האמנות העכשווי הוא נישתי ואליטיסטי, בעוד שהקהל הרחב הורגל להסתפק בפוסטרים והדפסים בסגנון איקאה".

 

הערך המוסף של פעילות הגלריה, דווקא ברשת, הוא במערכת סינון נוחה ומותאמת אישית. את היצירות יכולים הגולשים בגלריה לסנן על פי מחיר, צבע, מידה וכמובן - אמן. "יש אנשים שגלריות קונבנציונליות קצת מרתיעות אותם, והם לא תמיד מצליחים לאזור אומץ להיכנס, להתרשם מהעבודות ולברר מחירים. אצלנו הסינון על פי מחיר הוא אפשרות החיפוש הראשונה". הגלריה מוכרת היום יצירות של יותר מ־20 אמנים, במחירים שבין 290 ל־16 אלף שקל.

 

בין האמנים גם כאלה שמציגים בגלריות ובתערוכות "קונבנציונליות", כמו גלעד אופיר, דינה שנהב וגידי סמילנסקי. "העובדה שאמנות עדיף לראות בעיניים היא מגבלה", מודה ברקת, "ולכן חשוב לאפשר את הבחינה הטובה ביותר של היצירה: איכות התמונות באתר גבוהה מאוד, ויש אפשרות לזום ולבדיקת פרופורציות. כמו כן, יש לנו מדיניות החזר מלאה בטווח של עשרה ימים לאחר הרכישה. אנשים חששו פעם מקניית בגדים באינטרנט, ועם הזמן התגברו על זה. יש בקנייה אינטרנטית משהו כיפי ואפילו ממכר". kartinkart.co.il.

 

הביאנלה האינטרנטית השנייה: סיור אווטארי

 

"לא תמצאו בביאנלה פסלי ברונזה או ציורי שמן על בד", אומר דקל גודוביץ, אדריכל ויוזם ביאנלת האינטרנט הישראלית, "אלא יצירות שמתאימות להצגה ברשת, כמו צילום, וידיאו, אנימציה ומיצבים חזותיים". הביאנלה הקרובה, שתיפתח ב־10 בנובמבר, היא השנייה במספר. "הראשונה היתה ממקום יותר חתרני", אומר גודוביץ, "הציגו בה אמנים שלא התקבלו לביאנלות 'ממשיות', והיא היתה מעין סלון של דחויים. הפעם מדובר בפרויקט נרחב הרבה יותר, שמטרתו לחשוף ולהציג במרחבי הרשת אמנות ממוקדת בשפת הקיברנטיקה העכשווית".

 

אבי רוזן cimulacra אבי רוזן cimulacra

 

הביאנלה השנייה תרוץ ברשת שנתיים שלמות, עד לפתיחתה של הבאה, ובמהלכן יתקיימו גם אירועים וירטואליים. "מדובר בחלל וירטואלי שהגולש מסתובב בו באמצעות אווטאר (דמות אינטרנטית שמייצגת את הגולש - ר"ב)", מסביר גודוביץ, "והוא יכול גם לכתוב תגובות וביקורות. החלל לא חייב להיות דומה לחלל מציאותי. הקירות, למשל, יכולים להיות עקומים, או כאלה שאפשר לעבור דרכם, ואולי לא צריך קירות בכלל? המטרה היא ליצור משהו שיאתגר את הגבולות המוכרים - שזה לא יהיה שוב כמו לשוטט בחלל של גלריה".

 

בביאנלה, שאותה אוצרת ציונה שמשי, כבר הבטיחו את השתתפותם אמנים מוכרים כמו בועז ארד, אורי גרשוני ויצחק גרבוז. "בניגוד לאתרי אינטרנט אחרים שמציגים מגוון של יצירות, הביאנלה תברור את היצירות הרלבנטיות ביותר למדיום, וזה הייחוד שלנו", אומר גודוביץ. אם מישהו יתעניין ברכישה, הדבר יתאפשר בתיווך האתר המארח *3DVAS, שיעלה ב־10 בנובמבר.

 

גלריית יוצרים: יצירות לעיצוב הבית או המשרד

 

רוני עוז, מעצבת ואדריכלית פנים, הקימה את הגלריה האינטרנטית שלה לפני כשנתיים: "הייחוד שלנו הוא הייעוץ האמנותי", היא מסבירה. "אנחנו עובדים בעיקר עם אדריכלים ומעצבי פנים, לטובת שילוב של אמנות ישראלית בבית

או במשרד. המטרה היא להעשיר את הבית ולתת כבוד לאמנות".

 

ואלרי זנגרייך ואלרי זנגרייך ציור: ואלרי זנגרייך

 

בגלריה יצירות פיסול, ציור, צילום, תחריט והדפס, במחירים שנעים בין 800 ל־100 אלף שקל. "בחירת היצירה מתבצעת באתר, ואז אנחנו מגיעים איתה לבית הלקוח או למעצב מטעמו", אומרת עוז.

 

בעקבות פעילות הגלריה החלה עוז לארגן גם אירועי מכירה ותערוכות פיזיים, ובחודשים הקרובים תוציא לאור ספר ראשון, יחד עם אמה, אמנית ומעצבת פנים בעצמה. "בספר אנחנו מציגות עבודות של כ־100 מאמני הגלריה", היא מסבירה, "ובעזרת תכנים אדריכליים מסבירות כיצד אפשר להתאים אמנות לבית". roniozdesign.biz.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x