"העולם מחכה לנו"
יעל אוליאל, מבעלי בית העיצוב קרוסלה, סוגרת את החנות ופותחת עם שותפה מיכאל ששון סטודיו שייצא את אביזריה. ל"כלכליסט" היא מספרת על המחאה החברתית שפגעה בעסק ועל הקשר למארק ג'ייקובס ולואי ויטון
כשנמצאים במחיצת יעל אוליאל, בעלת של בית העיצוב קרוסלה, קל להבין איך הפכה החנות לשם ידוע בתחום העיצוב למשפחה. אוליאל שופעת חיוניות ואנרגיה, מדברת בשצף קצף על החנות כבייבי המשותפת שלה ושל הארכיטקט מיכאל ששון, חנות שהיום היא כבר בת 7, "עולה לכיתה ב'", כהגדרתה. אבל קרוסלה תישאר בכיתה א' לנצח. לצערם של אנשי עסקים ובכירי משק, שהיוו קהל נאמן למוצרים היקרים שלה, החנות צפויה להיסגר בספטמבר. הסיבה היא פרויקט חדש של צמד המעצבים - Carousella Workshop, סטודיו שייצא את אביזרי קרוסלה לחו"ל.
את מתייחסת לפרויקט החדש כהתפתחות טבעית?
"אני מתייחסת לסגירת החנות בתור תובנה. יש הרבה אנשים אבלים שהיינו עבורם מעין קפיצה לחו"ל. אבל יש מציאות אובייקטיבית, והשאלה היא מה אתה עושה מולה. אם החנות מסוגלת לתת X ממוצע שנתי, השאלה היא אם הממוצע הזה מצדיק את ההשקעה, ואם מצליחים לגדול במקום הזה". בתשובה לשאלה מדוע לא להשאיר את החנות פתוחה במקביל לפרויקט החדש, מזכירה אוליאל משפט של אחד ממוריה בבצלאל: "אין קטֵר שהוא גם פלייר". אם אתה עוסק בשני תחומים נפרדים, סביר להניח שאתה בינוני בשניהם.
אנורקסיה כלכלית
אוליאל וששון עובדים יחד מ־1996. שניהם החלו כמעצבי אביזרים בתיאטרון, ומשם עברו לתעשיית הפרסום. קרוסלה נפתחה ב־2005 והציעה פריטי ריהוט וקולקציות טקסטיל עדכניות, המתחלפות מדי עונה ונוצרות במקום, ואקססוריז בליקוט וביבוא אישי. החנות עברה כבר שני גלגולי חיים, הראשון ברחוב רוטשילד בת"א, והשני ברחוב יהודה הלוי. כשאוליאל (42) מספרת על הסגירה היא נשמעת שלמה. גם הדיון על השפעת המחאה החברתית על העסק לא מערער אותה. כמעט 3 מיליון שקל השקיעו בקרוסלה, וכמעט ארבע שנים לקח להחזיר את ההשקעה, ועל הכל היא מדברת בשלווה ובכנות מפתיעה. "בעיתוי של המחאה החברתית נפלנו בין הכיסאות", היא אומרת.
"לא היה לנו זמן לנשום". החנות עמדה בלב זירת המחאה, שדרות רוטשילד, ומחיריה הגבוהים צרמו על רקע המאהל בשדרה. אוליאל לא מתכחשת למחיר. "עיצוב הוא מותרות שלא כל אחד יכול להרשות לעצמו", היא מציינת אך מדגישה שתחלופת הקולקציות הגבוהה והעיצוב והייצור העצמי יקרים. "בזמן המחאה היתה דממה מבהילה", היא אומרת, "חודשים על חודשים אף אחד לא בא וספגנו הפסדים גדולים. למרות ההצלחה, העסק עדיין שברירי, וצריך אורך נשימה ושכבת שומן. אם אין לך שומן ואין מאיפה לרדת, אתה הופך אנורקטי".
אבל גם דברים טובים קרו בשנים האחרונות - לפני שנתיים וחצי נכנס לקרוסלה רוברט דאפי, שותפו של מארק ג'ייקובס, ורכש 850 ק"ג של סחורה, פריטים שנועדו לאבזר חנויות לרגל קו חדש לפעוטות שהשיק ג'ייקובס בניו יורק.

מתחילים בשטיחים
הרכישה של דאפי, הופעתה של קרוסלה ב־2010 במדריך של לואי ויטון כאחת מפנינות העיצוב שחובה לבקר בהן בישראל וריבוי הזמנות מתיירים - כל אלה הובילו את צמד המעצבים להחלטה על הסבת העסק. בשלב הראשון הם מתכננים להתמקד בנקודת החוזק: שטיחים, סלים וסלסילות שנסרגים בעבודת יד. ההיצע צפוי להתרחב בעתיד לפופים, כיסאות ובהמשך יתווסף גם קו הטקסטיל של קרוסלה. בסיס האם של העסק החדש יהיה ככל הנראה בסטודיו הקיים של קרוסלה ביפו, שיורחב למטרת הפרויקט. אוליאל וששון עובדים על פרופיל עסקי עבור משקיע לונדוני עלום שם, והפרויקט המדובר אמור לצאת לפועל בינואר 2013. אוליאל ממהרת לסייג ואומרת ש"עד שהדברים לא חתומים, שום דבר לא סגור", ומוסיפה כי היא פתוחה להצעות ממשקיעים.
ניכר שהפרויקט החדש מסעיר את אוליאל, שמדברת עליו בהתרגשות. "החוכמה היא להישאר כל הזמן דינמי וקשוב למה שקורה - לעסק שלך, ולעולם שמגיב לעסק שלך, ולפעמים קשה לשחרר", היא אומרת. "המצב הפך קשה יותר, ומאז שעברנו ליהודה הלוי הפכנו 'מכולתנים' - מייצרים ומוכרים סחורה, ולא מגיעים לשלב הבא של התפתחות. הרגשנו שהפרופיל של קרוסלה לא מתרומם. החשיבה ב־Carousella Workshop היא להוציא החוצה את המוצרים הרווחיים: לקחת את יחידת הרווח הטובה ביותר בקרוסלה, שיכולה לעבוד נפלא בעולם, שם יש לה שוק ספציפי. בארץ לא הצלחנו להרים את תקרת הזכוכית, ואנחנו מרגישים שהעולם מחכה לנו".
מה הערך המוסף שלכם?
"הפריטים שנציע מתכתבים עם המגמות בעולם, בנושא מיחזור ועבודת יד. השטיחים שלנו הם אותם שטיחים שנמכרו בקרוסלה, שטיחים בעבודת יד שעשויים מחומרים ממוחזרים, מפסולת של מפעלי טקסטיל. בעיניי לעבודת יד יש ממד נוסף - היא מפעילה רגש כי מישהו ישב והכין במיוחד עבורך. בישראל טרנד עבודת היד והסריגה צובר תאוצה, אבל בעולם זה פחות מפותח".
תמשיכו למכור גם בארץ?
"אני מאמינה שנמכור מוצרים במסגרת מצומצמת, ונקים משרד הזמנות לארכיטקטים בישראל, כמו שיש לנו משרד קטן של 'האח הגדול' (ששון הוא המעצב של בית 'האח הגדול' - ר"ק). זה רומנטי להמשיך, אבל אני יותר אורבנית מרומנטית, וצריכה להתקדם לפרויקט הבא".
קרוסלה תפתח מחר מכירת חיסול בהנחות של עד 70%.


