גוד מורנינג טוקיו
היפנים ייחשפו בספטמבר למנה גדושה של ישראליות, עם פתיחתו של מתחם זמני ובו תחנת רדיו אינטרנטית, בר, מסעדה וגלריה. היזמים מחפשים מממנים נוספים לפרויקט, שיצטרפו למשרד החוץ ולעיריית תל אביב
בספטמבר הקרוב, אם הכל ילך כמתוכנן, יתעוררו תושבי טוקיו לפלישה ישראלית, הפעם לא של מוכרי תכשיטים או תמונות, אלא של מוזיקאים, מעצבים ואמנים. הם ישתלטו על בניין ברובע הרג'וקו בעיר ויהפכו אותו למשך חודש לשילוב של בר, מסעדה, תחנת רדיו אינטרנטית וגלריה, וינסו לספק ליפנים טעימה מהתרבות הישראלית וליצור פלטפורמה לשיתוף פעולה בין יוצרים מיפן ומישראל. אם הקונספט נשמע מוכר, אתם לא טועים: מדובר בשיתוף פעולה בין שני מיזמי פופ־אפ, הרדיו־בר התל־אביבי הזמני תדר, שפעל בשני הקיצים האחרונים במתחם בית הכנסת הגדול באלנבי, וחנות העיצוב הארעית רפסודה.
"הרצון לעשות משהו בחו"ל קיים אצלי כבר הרבה זמן", מספר צח בר, מנכ"ל התדר, בראיון בלעדי ל"כלכליסט", יחד עם השותפות העיקריות להובלת הפרויקט, ענת ספרן מנהלת ואוצרת הרפסודה, ויפעת גלינסקי, בעלת חברת ההפקה פאזה. "כשנפגשתי עם ניר טורק, נספח התרבות החדש של ישראל ביפן, לפני כמה חודשים, ראינו את ההזדמנות, ושם זה התחיל".
ביקור גומלין בישראל
על התפריט במקום, פיוז'ן בין מטבח יפני וישראלי, יהיה אחראי השף אייל שני, ותפריט האלכוהול ישלב גם הוא מותגי אלכוהול ישראליים ויפניים. בין המוזיקאים שיקחו חלק במיזם אפשר למנות את ההרכב הבלקני בום פם, הצמד האלקטרוני רדיוטריפ, המפיק והדי.ג'יי גיא גרבר וקותימאן, האיש מאחורי פרויקט "ThruYOU" המדובר. את עיקר המימון מספקים משרד החוץ ומנהלת "עיר עולם" בעיריית תל אביב, ובימים אלה מחפשים היזמים גופים נוספים ונותני חסות שירצו לקחת חלק במימון הפרויקט, מספרת גלינסקי.
"השאיפה היא להפוך לצינור או לגשר בין ישראל לבין יפן, להיות אלה שמתחילים שם משהו", אומר בר. "כל אמן, מוזיקאי או חברה שיתפרסמו שם בעקבות הפרויקט, וימשיכו לפעול ביפן, הם מבחינתו הצלחה. לחלק מהמוזיקאים שישתתפו אמנם יש כבר קריירה בינלאומית, אבל לאף אחד מהם אין נוכחות משמעותית במזרח".

מלבד הופעות בחלל הבר, אירועים שיתקיימו ברחבי העיר ותקלוטים ברדיו, עשרות האמנים הישראלים ייקחו חלק בפעילויות, כמו סדנאות אמן, הרצאות ועבודות משותפות עם יוצרים מקומיים. בין היתר יתקיים פרויקט משותף של טיפוגרפיה, שעליו יעבדו ביחד האמן הישראלי עודד עזר ואמן יפני, או אמן הווידיאו רם מצא, שמתעד בווידיאו את הפקת המיזם. כחלק משיתוף הפעולה יגיעו לישראל בנובמבר עשרות אמנים יפנים, שיופיעו ויציגו עבודות ברחבי תל אביב.
על שילוב חנות העיצוב רפסודה במיזם מספרת ספרן: "זהו פרויקט שנולד ב־2010 כחנות ארעית, שפעלה בנמל במשך שלושה שבועות ונועדה לשמש פלטפורמה למעצבים צעירים. לאחר מכן הפעלנו אותה גם בפריז למשך שבוע. הרעיון הוא לנדוד מעיר לעיר, ובכל מקום לשנות קצת את החנות לפי האופי של העיר". עבודות של 11 מעצבים, ובהם סטודיו קאן, סטודיו רדיש, מיכל סדרבאום ונועם דובר, יוצגו בחלל ויוצעו למכירה - חלקן פריטים שנוצרו במיוחד למיזם, ובנוסף ייערכו הקרנות של וידיאו קליפים וסרטי אנימציה ישראליים. בפרויקט ישתתפו גם מעצבים גרפיים, טיפוגרפים ומאיירים, ובהם עודד עזר, פילפלד, גון אלון, גבריאלה ברוך ו־אאא.
האולפן ישולב בבר
ליבת הפרויקט, תחנת הרדיו, תשדר 12 שעות ביממה, 60%–70% מהזמן ביפנית, ויאיישו אותה בעיקר שדרנים מקומיים. "הרבה מהיפנים לא דוברים אנגלית", מסביר בר את ההחלטה, "אבל הם מאוד אוהבים מוזיקה מערבית". אחת מהמטרות של הרדיו וההופעות היא לקדם השמעה של מוזיקה ישראלית עכשווית ברדיו ובאמצעי תקשורת אחרים ביפן, כמו גם ניסיון לעניין מפיקים מקומיים בשיתופי פעולה עם תעשיית המוזיקה והמועדונים בישראל. הפרויקט יכלול גם שיתוף פעולה עם תחנות רדיו מקומיות, כולל העברה של שידורים באוויר, בדומה לשיתופי הפעולה של התדר הישראלי עם תחנות רדיו כגון קול הקמפוס. כמו בגרסה התל־אביבית, גם כאן יתקיימו השידורים מאולפן שישולב במבנה הבר.

"אנחנו מצפים להתקבל ברחוב היפני בהרבה סקרנות", אומרת ספרן. "הרבה מהיפנים לא פגשו ישראלים, וחלקם אפילו לא יודעים איפה בדיוק נמצאת תל אביב, אבל מצד שני הם סקרנים מאוד לגבי כל מה שמגיע מחוץ ליפן. אתה הולך ברחוב והם מתחילים לדבר איתך, כי אתה נראה זר. הקונספט של חנויות פופ־אפ הרבה יותר מפותח ביפן מאשר בארץ, כך שעצם הרעיון פחות יוצא דופן מאשר התכנים והשילובים התרבותיים הלא שגרתיים".


