$
פנאי

"ליוונים וישראלים יש המון במשותף"

מרינה פפטסוני הגיעה מיוון כדי לשווק לישראלים את אתר תיירות היוקרה קוסטה נברינו. לכלכליסט היא מספרת על המשבר הכלכלי ועל התחרות עם טורקיה, ומסבירה איך מוכרים לישראלים סוויטה ב־2,500 יורו ללילה

שגית פסטמן 10:22 27.06.12

 

יש תפקידים שעל הנייר נראים מצוין, אבל במפגש עם מציאות בעייתית יכולים להפוך לסיוט של כל מנהל, מוכשר ככל שיהיה. מרינה פפטסוני, מנהלת השיווק והתקשורת של חברת Temes מאתונה, לומדת עכשיו את הלקח הזה בדיוק. קיץ 2012 וכל הכותרות בעיתונים זועקות שיוון על סף קריסה כלכלית, המערכת הפוליטית במצב רגיש והנושא הכי מדובר ברחוב היווני הוא מה יעלה בגורלן של תוכניות הצנע הממשלתיות.

 

על הרקע העגום הזה, פפטסוני מגיעה לארץ כדי לעודד את הישראלים לטוס לחופשות באתרי נופש יוקרתיים ביוון. משימה בלתי אפשרית? אם תשאלו אותה, מבחינתה "המצב" לא צריך להפריע לישראלים ליהנות מהחופים הבתוליים, השקיעות המרגשות והאוכל המשובח שיש לארצה להציע לנופשים. "כל אירופה עוברת משבר עכשיו", היא מסבירה, "אבל זה לא בהכרח מפריע לתיירות. הנה, אני הייתי בחופשה בספרד לפני שבועיים ולא הרגשתי שהמצב שם גרוע כל כך. מי שמבקר ביוון רואה שמקומות הבילוי פתוחים ומלאים באנשים צעירים ושמחים, והשווקים שוקקים".

 

קצת קשה להאמין שהעסקים כרגיל.

"ברור שיש בעיה. אז אולי אם אנשים היו יוצאים לבלות בדרך כלל בכל יום, עכשיו הם יוצאים לבלות פעם בכמה ימים. אבל בכל מקרה באזורים שמבוססים על תיירות לאנשים יש עבודה והם לא מושפעים כל כך מהמשבר הכלכלי".

 

ובכל זאת, לאור המצב הכלכלי־פוליטי, איזו אסטרטגיה שיווקית בניתם כדי למשוך תיירות ישראלית ליוון?

"לפי האסטרטגיה שלנו, ברגע שאנשים יבואו למקום ויראו כמה נעים שם, הם יחזרו וגם יביאו חברים. זה פשוט עניין של התנסות. אנשים צריכים לחוות את האזור ואת העושר התיירותי שבו".

 

מגרש גולף בחוף הים של קוסטה נברינו. מוצר מאד שונה מהקלאבים בטורקיה
מגרש גולף בחוף הים של קוסטה נברינו. מוצר מאד שונה מהקלאבים בטורקיה

 

נופשים עם כוכבים

 

פפטוסני לא עושה יחסי ציבור ליוון רבתי, אלא מקדמת אזור תיירות חדש במדינה: קוסטה נברינו (Costa Navarino). זהו אתר נופש יוקרתי באזור מסיניה שבדרום־מערב הפלופונז, אזור שהעיר המרכזית בו היא קלמטה. כן, אותו מקום שבו גדל הזן המפורסם של הזיתים. בשנתיים האחרונות עבר חבל הארץ הזה פיתוח מואץ, כשבשלב הראשון הושקעו בו כ־500 מיליון יורו, ובשלב הבא יושקעו כמיליארד יורו נוספים כדי להפוך אותו לאזור של תיירות פרימיום עם ארבעה מתחמי יוקרה.

 

בקוסטה נברינו כבר פועל אחד מארבעת המתחמים המתוכננים - נברינו דיונס (Navarino Dunes) שנפתח ב־2010 וכולל שני מלונות יוקרה: ה־Westin (מבית סטארווד, החברה האם של שרתון) ולו 445 חדרים, ו־The Romanos, שמיועד למשפחות ולו 321 חדרים. כדי להבהיר שמדובר פה בתיירות בוטיק נציין שהמחיר ללילה באחד מהמלונות אלה מתחיל ב־220 יורו לחדר סטנדרטי ומגיע עד 2,500 יורו לסוויטה מלכותית. בכל החדרים בקומות התחתונות יש בריכות שחייה פרטיות, והעיצוב הוא בסגנון כפרי. כרגע רוב התיירים הם אירופים שמגיעים לבלות בעיירות הציוריות שבמקום ולהשתמש בפינוקים של אתרי הנופש - מרכזי ספא מתקדמים, מגרשי גולף וטניס ושלל פעילויות לכל המשפחה. "הרבה כוכבים הוליוודים מגיעים אלינו לאזור", מציינת פפטסוני.

 

למה בחרתם להתמקד הקיץ דווקא בשיווק לתיירים ישראלים?

"ליוונים ולישראלים יש המון במשותף – שמחת חיים, אהבה לאוכל ולבילויים. יש לנו חופים נהדרים, אתרים היסטוריים ונוף מהמם – אלו דברים שאנחנו מאמינים שהישראלים מעריכים".

 

לצד זה, גורמים בענף מבהירים שבקבוצת Temes פשוט ראו שהמצב הכלכלי של ישראל, בניגוד ליוון, יציב יחסית, והסיקו שיש כאן לתושבים הממון הנדרש כדי להזמין נופש באתר תיירותי אקסקלוסיבי כמו נברינו דיונס.

 

פפטסוני. פונה לפלח שוק מסוים מאד
פפטסוני. פונה לפלח שוק מסוים מאדצילום: אוראל כהן

 

עד עכשיו יוון נתפסה בדעת הקהל הישראלית כמקום תיירות עממי. אתם צריכים לייצר אצלנו שינוי תפיסתי?

"לא ממש. ביוון יש מגוון אתרי תיירות ברמות מחיר שונות והישראלים יכולים לבחור מה שמתאים להם. עם זאת חשוב שיידעו שיש לנו אזורי נופש יוקרתיים עם היצע שירותים ברמה גבוהה מאוד".

 

מן הסתם גם הנתק הדיפלומטי עם טורקיה עודד אתכם להציע עכשיו את האלטרנטיבה שלכם.

"כן ולא. אנחנו מציעים פה מוצר מאוד שונה מהקלאבים בטורקיה. אתרי התיירות שלנו נמצאים ברמה הרבה יותר גבוהה ואנחנו מאמינים שיש פלח שוק ישראלי מסוים מאוד, שסוג מלונות הבוטיק שאנחנו מציעים יכול להתאים לו".

 

ואתם לא חוששים שבעקבות השיווק יגיעו אליכם גם תיירים ישראלים, שבניסוח זהיר יש להם תפיסה פחות מכבדת של מקום האירוח?

פפטוסני מהנהנת בהבנה. "ישראלים כאלה מלכתחילה לא יגיעו לאתר שלנו כי הוא לא מיועד להם תקציבית ורעיונית. קוסטה נברינו מתאים לקהל מתוחכם יותר".

x