$
פנאי

לובשות את ההשקעה

מיזם "אופנה חברתית" פונה לבנות 35 ומעלה, שרוצות תמורת 10,000 שקל למניה להשתתף בעיצוב מותג חדש ולהרוויח ממכירותיו. צפרא פרלמוטר, אחת מהיזמות, מאמינה שהמודל הישראלי הקטן יכול לעבוד גם בחו"ל

נמרוד צוק 09:43 14.06.12

 

מבין עשרות הפרויקטים השיתופיים־חברתיים ששוטפים את ישראל מאז הקיץ שעבר, מיזם האופנה החברתית (coa.co.il) של קבוצת יזמים בהובלת צפרא פרלמוטר ודליה קפוזה הוא ציפור קצת יוצאת דופן. עם תג מחיר של 10,000 שקל הצטרפות למשקיע וקהל יעד עיקרי של נשים מבוססות בנות 35 ומעלה, יש לו מעט במשותף עם חבורת צעירים תל־אביביים שמקימים בר שיתופי בפלורנטין.

 

"מצאנו שהנישה של נשים בגיל 35 ומעלה לא מטופלת בעולם האופנה הישראלי. זהו פלח שוק שלא מתנהג כמו בנות 20 שמתנפלות על כל מותג", מספרת פרלמוטר על הקמת המיזם.

 

כדי לענות על צורכי פלח השוק הזה, חיברה רשת האופנה החברתית כמה אופנות עסקיות, וייצרה מודל יוצא דופן - קראוד פאנדינג (ניהול מבוסס על "חוכמת ההמון") ומכירה מקוונת בשיטת נסה וקנה. קבוצת היזמים, שמשקיעה בו (שותף אסטרטגי טרם גויס) כמיליון שקל, מחפשת עוד משקיעות ומשקיעים שיקנו 200 מניות, בעלות של 10,000 שקל האחת, ישתתפו בתהליך העיצוב של ליין הביגוד שייקרא טוקאטי, ויזכו בתחילה להחזר בצורה של בגדים בשווי ההשקעה למימוש במשך שלוש שנים, ובהמשך גם בנתח מהרווחים. התוצאה: קולקציה שתתוכנן תוך קבלת פידבק מהמשקיעות ותימכר באתר ובחנות שתיפתח בהמשך, והמטרה היא לרכז את עיקר הפעילות בהזמנות דרך האינטרנט, כדי למזער עלויות. הרכישה תהיה בשיטת Try & Buy – הזמנת כמה פריטים למשך 48 שעות, והחזרה של אלה שאינם מתאימים ללא תשלום על המשלוח. השירות יכלול גם ייעוץ של סטייליסטית.

 

צפרא פרלמוטר.  מעצבת בהשראת מותגי על ומקבלת פידבק מהשותפות
צפרא פרלמוטר. מעצבת בהשראת מותגי על ומקבלת פידבק מהשותפותצילום: עמית שעל

 

פסיק מהפוטנציאל

 

פרלמוטר וקפוזה הכירו כשעיצבו יחד לקסטרו במשך כעשור. פרלמוטר גם ניהלה את חברת העיצוב אורנה לאלו, וכיהנה כסמנכ"ל פולגת טקסטיל. עוד חברים בקבוצת היזמים הם יועץ האינטרנט קובי ויזל ומנהל התפעול אבי עובדיה, גם הוא איש קסטרו בעברו.

 

"מדברים היום על פוטנציאל המכירות של אופנה באינטרנט: השוק בישראל עומד על היקף מכירות של כ־10 מליון דולר בשנה, והפוטנציאל גדול פי 20. אנחנו רוצים להיות פסיק מהפוטנציאל", אומרת פרלמוטר. מחירי הבגדים יהיו גבוהים ממחירי הרשתות, אך נמוכים ממחירי המעצבים. בהמשך מתוכננים להתווסף קווי ביגוד לגברים ולילדים, והיא לא שוללת התרחבות לעוד מדינות. "זהו עסק קהילתי שפועל בקהילה של 8 מיליון איש שנקראת מדינת ישראל, ואם הוא יעבוד יהיה אפשר להבין מה עושים איתו בקהילת ניו יורק וקהילת צרפת. מחשבות יש, אך חובתנו קודם כל לבנות פה עסק קטן ולדאוג שירוויח ויפעל כמו שצריך", היא מסייגת.

 

קרוב למאה משקיעים ומשקיעות כבר הצטרפו, לדברי פרלמוטר, והגיוס בעיצומו, והמטרה להתחיל למכור בספטמבר הקרוב, אז גם יחודש האתר. השבוע עלתה לאתר סדרת פריטים ראשונה מהקולקציה במטרה לקבל פידבק מהגולשים - אפשר לתת לייק או דיסלייק לעיצובים ולבדים ולהוסיף קומנטים מפורטים, בכוונה לקבל משוב, לנהל דיאלוג ולהתחשב בהערות בתוצאה הסופית. את ההשראה, כך נראה, שואבות פרלמוטר וקפוזה ממותגים בעלי שם (ג'יל סנדר, דיאן פון פרסטנברג, ברברי, אנטרופולג'י ואחרים), ואת תמונות הפריטים המועדפים עליהן אפשר לראות באתר תחת הכותרת "דברים שאנחנו אוהבים". הפריטים, יש לציין, אינם למכירה.

 

המטרה המוצהרת, מבהירה פרלמוטר, היא להרוויח, אך בקואופואטיב קשה להתעלם משאלות ערכיות. "כל דבר שמביא אלטרנטיבה, ומצמצם את ריכוז הכוחות מבורך", היא אומרת. "כמו שהכלכלה לא השתנתה בתקופת הבועה בשנות ה־2000 כנראה היא לא תשתנה עכשיו: עדיין, מי שיבוא עם כסף גדול ויעשה עסק גדול יהיה לו יותר קל להרוויח בגדול, אך צריך לייצר אלטרנטיבות, ועבור רוב הציבור העסקים הגדולים עם הכסף הגדול אינם אלטרנטיבה".

 

x