צבע טרי: האמנים והגלריות המציגים ביריד
46 אמנים עצמאיים ו־25 גלריות מציגים ביריד האמנות שיפתח השבוע. "כלכליסט" מסמן את היצירות והפרויקטים שכדאי לכם לראות, ומציג גם את הביקורת על גובה דמי השכירות, והיעדר חשיפה בינ"ל
יריד צבע טרי, שייפתח ביום שלישי הקרוב, הפך בחמש השנים שהוא מתקיים בהן לאחד האירועים החשובים בסצנת האמנות המקומית. בתחילת דרכו הציגו ביריד 16 גלריות בלבד, השנה מציגות בו 25 גלריות ו־46 אמנים עצמאיים.
במהלך השנים נשמעו ביקורות על היריד שמאחוריו עומדות היזמיות יפעת גוריון, המכהנת כאוצרת ומנהלת אמנותית, ושרון טילינגר המנכ"ל. בשנה השלישית לקיום היריד קבוצה של אמנים צעירים שלא התקבלו להציג בו בחרו לפתוח במקביל תערוכה שכינו "סלון הדחויים". ביקורת נוספת נשמעה על האפקטיביות והחשיפה לשוק הבינלאומי. שש גלריות שהשתתפו בעבר ביריד החליטו שלא להשתתף השנה, לעומת חמש שהצטרפו. מדובר, יש להניח, בתחלופה טבעית בירידים מסוג זה ועם זאת מעניין לשמוע את הסיבות של הגלריות שבחרו שלא להשתתף.
אריה פרנקו, אחד מבעלי גלריית שי אריה בתל אביב, מספר: "אני התניתי את ההשתתפות שלנו כל הזמן בכך שהיריד יהפוך בשלב מסוים ליריד בינלאומי. אנחנו מנסים לייצא את האמנות הישראלית לחו"ל. אמנות היא מניה, ויכול להיות שהמניה שלנו אינה מתאימה לבורסה מקומית".
טלי בן נון, אוצרת ומנהלת גלריה 39, טוענת שלא מדובר במרד גלריות: "בראש ובראשונה זה שיקול של עלות מול תועלת, העלות לביתן ביריד היא גבוהה (בעלי הגלריות והיריד סירבו לחשוף את הסכום המדויק – ר"ב)". לדברי בן נון שיושבת בוועדת הבחירה של חממת האמנים העצמאיים: "אני באה ממקום מאוד מפרגן ליריד, יכול להיות שעבור הגלריות הגדולות והחזקות, היריד כן משתלם, אבל הבינוניות לא תמיד מצליחות להפיק ממנו תועלת".
שינוי נוסף שמתרחש השנה הוא המעבר של היריד למעון חדש בצפון תל אביב במבנה של בית הספר תיכון חדש. לדברי המארגנים מדובר במבנה מרווח יותר. "כלכליסט" מציג את האמנים, הגלריות והפרויקטים שכדאי להתעכב עליהם.
הגלריות:
רוזנפלד: הגלריה תציג פרויקט זוגי מיוחד של האמנים טל פרנק ואלי גור אריה בשם "וריאציות על 12 נושאים". הפרויקט מבוסס על הפרק הראשון באנציקלופדיה לאמנות הציור והפיסול, שבעבר היתה ספר חובה לכל חוקר אמנות מתחיל. ההיבט המעניין בתערוכה הוא שהיא נהגתה מתוך מחשבה וידיעה שמיקום היריד ישתנה השנה וימוקם בבית ספר. על ההחלטה להציג תערוכת יחיד ולא לנצל את הבמה לחשיפת כל אמני הגלריה, מספרת האוצרת עדי גולדנר: "עד לפני שנה היינו מציגים תערוכות קבוצתיות של אמני הגלריה. בשנה שעברה הצגנו לראשונה תערוכת יחיד, וזה התקבל בצורה מדהימה". מחירים לדוגמה: גור אריה, וריאציה מס' 7, "דמויותיהן של אלוהויות", 11,600 שקל; פרנק, וריאציה מס' 8, "בעלי חיים", 9,280 שקל.

גלריה שלוש: הגלריה, שמשתתפת ביריד מאז שנתו הראשונה, תציג תערוכה קבוצתית של אמני הגלריה, ביניהם אורי גרשוני, תומר ספיר, מיקי קרצמן, טל אמיתי לביא וידיד רובין. "אני רואה את ההשתתפות של הגלריות המרכזיות כמעין הבעת תמיכה ואמון במהלך כזה של הקמת יריד לאמנות עכשווית בתל אביב", אומרת נירה יצחקי, בעלת הגלריה. "יריד כזה עוזר להאיר את עולם האמנות ומאפשר לקהל הרחב להיחשף אליו בצורה שאיננה מאיימת. גם אם יש אחוז קטן שהביקור ביריד יגרום לו להמשיך ולצרוך אמנות בהמשך - זה שווה את זה". מחירים לדוגמה: אורי גרשוני, "חלון מסורג", 12 אלף שקל; גרשוני, "הגשר הישן", 12 אלף שקל.
סדנת גוטסמן לתחריט: הסדנה מקיבוץ כברי מציגה לראשונה ביריד. מנהל הסדנה בינג'י רעיף מסביר: "ראינו כי בשנים האחרונות השתתפו ביריד בעיקר גלריות תל־אביביות, והחלטנו שזה יכול להיות מקום מצוין לחשיפה של אמנות מהפריפריה. כמו כן, זוהי הזדמנות להעלות את קרנו של התחריט כמדיה מקורית". הסדנה תציג תחריטים של מיטב האמנים שפעלו אצלם במהלך השנים: החל מצדוק בן דוד וסיגלית לנדאו, דרך מנשה קדישמן ודני קרוון וכלה בדוד עדיקא ויאן ראוכוורגר. מחירים לדוגמה: בן דוד, "The Black Forest", 5,600 שקל.
גלריה אגריפס 12 וגלריה P8: שתי הגלריות השיתופיות, הירושלמית (אגריפס 12) והתל־אביבית (P8), שביום יום אינן מוכרות את העבודות שמוצגות בהן, ישתתפו ביריד, כל אחת בנפרד, ככל אחת מהגלריות האחרות ואף יעמידו את עבודותיהן למכירה. מחירים לדוגמה: אגריפס 12 - דורון אדר, "קיץ", 7,000 שקל. לנה זידל, ללא כותרת, 29 אלף שקל; P8 - קוסטה מגראקיס, "יציקת פוליאסטר", 4,500 שקל. רועי יריב, "פוליפטיך", 32 אלף שקל.

חממת האמנים העצמאיים:
אלף אמנים צעירים הגישו השנה מועמדות לחממת האמנים הצעירים ביריד. 46 אמנים, לעומת 66 לפני שנתיים, נבחרו להציג בו על ידי ועדת קבלה שבה ישבו, בין השאר, האספן יגאל אהובי, הצייר והמרצה יצחק לבנה, ד"ר איה לוריא ממכון שפילמן לצילום והאוצרת שרית שפירא. האמנים המציגים נדרשים לשלם 1,000 שקל שהם בבחינת דמי רצינות, ותמורתם הם מקבלים שירותי אוצרות, תלייה ועוד. מחירי העבודות בחממת האמנים העצמאיים נעים בין 500 שקל ל־10,000 שקל. בשנה שעברה מכרו האמנים העצמאיים עבודות בכ־2 מיליון שקל, וסיכום המכירות לארבעת הירידים הקודמים עומד על 7 מיליון שקל. השנה, כמו בשנים קודמות, יוענק פרס אוסף יגאל אהובי לאמן המבטיח מבין אמני החממה. האמן הנבחר יזכה בפרס בסכום של 40 אלף שקל ובתערוכת יחיד ביריד בשנה לאחר הזכייה. יצירות ומחירים לדוגמה: יעל בן שלום, "דב", 2,320 שקל; בן שלום, "נשר", 2,320 שקל; תומר אזולאי, ללא כותרת, 2011, 5,800 שקל; אזולאי, ללא כותרת, 2010, 5,800 שקל; רן ברלב, ללא כותרת, 9,280 שקל.

פרויקטים נוספים:
Digital Art Powered by Google: פרויקט המציג יצירות בטכנולוגיות מתקדמות שפותחו בשיתוף פעולה בין אמנים ויוצרים למפתחים מגוגל. המבקרים ביריד יוכלו להתנסות בעבודות אמנות רב תחומיות ואינטראקטיביות המשתמשות בטכנולוגיות אינטרנט וסמארטפון מתקדמות.

ארכיון: פרויקט אמנותי המבוסס על חומרי גלם מארכיון הצלמנייה, חנות הצילום המיתולוגית של רודי ויסנשטין בתל אביב. האמנים המשתתפים: אורי גרשוני, תמר טל, מיטל כץ מינרבו, אורלי מיברג, קרין סגל, דוד עדיקא, גדעון רובין, אתי שוורץ וחן שיש. מחירים לדוגמה: עדיקא, ללא כותרת (נוצה), 18,600 שקל; מיברג, ללא כותרת, 30 אלף שקל.
פרויקט הגלויה הסודית: פרויקט קבוע שמתקיים כל שנה ביריד, בשיתוף מחלקת החינוך של מוזיאון תל אביב לאמנות. כ־1,000 גלויות של אמנים מוכרים יותר ופחות יוצגו בעילום שם ובמחיר קבוע של 180 שקל. בין האמנים שיצרו גלויות השנה נמצאים מנשה קדישמן, יאיר גרבוז, ספנסר טוניק ומיכל נאמן. כל ההכנסות ממיזם זה נתרמות למלגות לתלמידים ממשפחות מעוטות יכולת במסגרת "נוער שוחר אמנות" - תוכנית למצטיינים של מרכז מאירהוף לחינוך לאמנות. עד כה נמכרו בארבעת ירידי צבע טרי יותר מ־3,600 גלויות ונתרמו מלגות בשווי של כ־640 אלף.


