תהיה דרמה
פרסי התיאטרון יוענקו השנה בלי הבימה ובצל המצב הכלכלי הקשה של התיאטראות. ועדיין סקירת ההצגות המתחרות מעלה רפרטואר איכותי וראוי
מדי שנה מתכנסת תעשיית התיאטרון לטקס פרסי התיאטרון הישראלי. הדרך אל הטקס רצופה לא מעט דרמות, לפעמים יותר מאלה שמתחוללות על הבמות במהלך השנה. זה כבר החל לפני כמה חודשים, כשהתיאטרון הלאומי הבימה, שמנהלו האמנותי נמנה עם מייסדי הפרס, החליט שהוא פורש מהמירוץ. הרבה גבות הורמו לנוכח ההודעה המפתיעה. בעוד שרבים סבורים שבהבימה לא מרוצים ממרכולתם האמנותית השנה, בתיאטרון הלאומי טוענים שהפרישה היא זמנית ונובעת מחוסר הסולידריות שהפגינו הקולגות כלפיהם בשעתם הקשה.
כבר שנים שלא נשמר רצף שיטתי בבחירת המועמדים והזוכים, אבל מי עוקב? הרי כל שיטה, ועדה או אקדמיה לא תהיה לשביעות רצונם של כל הנוגעים בדבר. לפני שנתיים התהדרה עמותת הפרס באקדמיה בת 120 חברים, אשתקד שונה התקנון והוחלט שרק 40 חברים יבחרו את המועמדים והזוכים. השנה בחרה ועדת הפרס, בראשותו של השופט בדימוס שלי טימן, נבחרת של 61 אנשי תרבות שוחרי תיאטרון ונציגי תקשורת שבחרו את המועמדים הסופיים ב־19 קטגוריות שונות.
הקהל מעדיף קומדיה
כולם מקטרים על מסחריותו של התיאטרון הישראלי, אבל בסיכומה של שנה מגלים שהיו גם כמה פנינים איכותיות שראויות לפרס, ושתיאטרונים מסוימים עדיין מעזים וסומכים על הקהל שלהם, כמו תיאטרון החאן עם "מולי סוויני", תיאטרון חיפה עם "יוליסס על בקבוקים", תיאטרון גשר עם "יונה ונער", תיאטרון בית ליסין עם "מנדרגולה" (תמוה שהבמאי גלעד קמחי אינו מועמד לפרס הבימוי על הצגה זו), ותיאטרון הקאמרי עם "אורזי מזוודות". כמה שלא ננסה, לא נצליח להחזיר את הגלגל לאחור לימים שבהם התיאטרון העלה רק קלאסיקות משובחות. שחקני תיאטרון הולכים היום לרקוד עם כוכבים ולשרוד חודשיים על אי אקזוטי, והקהל שוחר הריאליטי שבא לראות אותם בתיאטרון מעדיף לראותם בדרמה קומית מאשר בטרגדיה יוונית משובחת. כדי להעלות סופוקלס אחד רב משתתפים צריך "שלאגר" שירוץ לפחות 300 פעם ברחבי הארץ.
עננה כבדה
אז מה מצפה לנו השנה בטקס שייערך ביום שישי הבא? קטגוריית המחזמר חוזרת עם שלוש מועמדויות: "אחים בדם" של בית ליסין, "צלילי המוזיקה" של תיאטרון הספרייה ו"קברט" של תיאטרון הקאמרי, המוביל במספר המועמדויות בכל הקטגוריות. הצגת השנה תיבחר מבין כל המועמדות הזוכות בקטגוריות המחזה המקורי, המתורגם והקומדיה.

גם השנה הקאמרי מוביל עם מספר המועמדויות הרב ביותר, עובדה שאינה בהכרח הופכת אותו לזוכה במספר הפרסים הגבוה ביותר. בשנה שעברה היה מועמד ב־28 קטגוריות וזכה רק בשש, לעומת תיאטרון בית ליסין, שהיה מועמד רק ב־12 קטגוריות וזכה אף הוא בשש, כולל הצגת השנה "רוחל'ה מתחתנת". על תיאטרון בית ליסין שמתהדר בפסלונים מהטקסים של השנים האחרונות, מרחפת בימים אלה עננה כבדה כשהוא מצוי באחת משנותיו הקשות, עם גירעון כספי של יותר מ־8 מיליון שקל. בהבימה המצב כידוע קשה פי כמה, וגם התיאטרונים הקטנים לא נמצאים עם עודף בקופה. זה בטח לא ימנע משרת התרבות לנאום בטקס על איזה תיאטרון מצליח ונפלא יש לנו וכמה הוא חשוב למדינה. זה בדיוק השלב שבו הקהל יכחכח בגרונו במבוכה ויתחילו הלחשושים.


