$
פנאי

האנס רוברטוס: "תמיד יש כסף לרעיון טוב"

רוברטוס, מנהל שבוע העיצוב של הולנד, מגיע לשבוע העיצוב בחולון כדי להתרשם מהתוצרת המקומית. ל"כלכליסט" הוא מספר על המרדנות ההולנדית, ועל הקשר בין יצירה, סביבה וכסף

רוני קציר 09:17 08.04.12

 

"אני לא מתמצא בעיצוב ישראלי וכמעט לא מכיר מעצבים ישראלים, אך אני בהחלט סקרן", מתוודה בחיוך האנס רוברטוס (59), מנהל שבוע העיצוב הנחשב של הולנד, שמתקיים כבר עשור בעיר איינדהובן.

 

"אמנם העולם הפך לכפר גלובלי, ושפת העיצוב היא בינלאומית, אך בעיניי יש קשר ישיר בין עיצוב לתרבות. המעצבים ההולנדים, למשל, אוהבים למתוח גבולות ולכופף את החוקים. יהיה מעניין לראות מה יציעו הישראלים". רוברטוס מגיע לישראל במסגרת שבוע העיצוב הישראלי חולון, שנפתח היום, יחד עם 17 מעמיתיו, מנהלי שבועות עיצוב ברחבי העולם, כדי להתרשם מהתוצרת המקומית.

 

מה יגרום לך להעיף מבט שני?

"מעצבים צריכים לדעת לטוות סיפור משכנע, לעמוד מאחורי רעיונותיהם ולבוא עם תוכנית עסקית, כי תמיד יימצא כסף להשקיע ברעיון טוב. חזרתי לאחרונה מוועידת עיצוב בדרום אפריקה, Capetown Design Indaba 2012, שהיתה אחת המרשימות בחיי, ואני מקווה שארגיש כך גם בישראל. מוקד תשומת הלב לא נגע לעבודות שהוצגו, אלא לתשוקה לעיצוב, ולאמונה שאפשר לשנות את העולם ולהפוך אותו למקום טוב יותר".

 

חללי תצוגה בשבוע העיצוב בהולנד
חללי תצוגה בשבוע העיצוב בהולנד

 

מהי הדרך עבור מנהלי שבוע העיצוב והמעצבים למשוך משקיעים?

"חשוב מאוד לתרגם את הערך המוסף של העיצוב והיצירה למונחים כלכליים. קבוצות המטרה שלנו בשבוע העיצוב בהולנד הן גורמים שיכולים וצריכים לשחק תפקיד בתרגום מושגים ורעיונות לעסק, ולכן אנו פונים לכל מי שרלבנטי מהעולם הפיננסי: עסקים קטנים ובינוניים, חברות גדולות ויצרנים משמעותיים, משקיעים, משפטנים ובנקאים".

 

אחריות חברתית

 

את הקריירה החל רוברטוס, בוגר האקדמיה היוקרתית לעיצוב תעשייתי באיינדהובן, בחברת ייעוץ קטנה. ב־1991 הצטרף לחברת פיליפס, ואחרי שמונה שנים מונה למעצב ומנהל מוצר בכיר בה. ב־2009 נבחר לשמש כמנהל שבוע העיצוב בהולנד, אז עזב את תפקידו בפיליפס. הוא גם המנהל הקריאטיבי של DCB, ראשי תיבות של Design Cooperation Brainport, ארגון המאגד, תומך ומוציא לפועל פרויקטים של מעצבים הולנדים.

 

כיצד באה לידי ביטוי נקודת המבט המסחרית בעולם העיצוב ההולנדי? 

"רוב החברות הגדולות מבינות את הערך המוסף הטמון בעיצוב ויודעות לשלבו בארגון. בכל הקשור לעסקים קטנים ובינוניים פיתחנו בהולנד כלים מיוחדים שיאפשרו לנו להגיע ללב החברות הללו. למשל, אנו מנתחים הזדמנויות להשקעה בעיצוב המתאימות לכל חברה".

 

שבוע העיצוב ההולנדי, שנערך מדי אוקטובר, מתוקצב בכ־1.2 מיליון יורו, סכום הגיוני מפני שזהו אחד משבועות העיצוב המיוחסים באירופה, שהשנה השתתפו בו מעצבים מפורסמים, ובהם Piet Hein Eek וקיקי ואן אייק, לצד חדשים, ובהם דיוויד דרקסן וסטודיו WM. שבוע העיצוב הישראלי, שמתקיים בפעם השנייה, מסתפק בתקציב של מיליון ו־650 אלף שקל, מתוכם 800 אלף שקל מגיעים מתקציב עיריית חולון, 350 אלף ממשרדי הממשלה, והשאר מחסויות וברטרים.

 

 

לרוברטוס חשוב לציין שלמרות התקציב וההיקף הנרחב של השבוע ההולנדי, מחלקת הקריאטיב היא עדיין האחראית, בדיוק כמו לפני עשור, כששבוע העיצוב נוסד ביוזמת המעצבים עצמם. הוא מתעקש שהמפלצת שיצר לא באה על חשבון האיכות והאינדיבידואליות של המעצבים המציגים, ומספר שלא כמו בשבועות עיצוב אחרים בעולם, רוב המיצגים כוללים עבודות ניסיוניות או קונספטואליות.

 

לאן מועדות פני העיצוב לדעתך?

"בשנים האחרונות הגדרת מושג העיצוב השתנתה באופן דרמטי. לפני 20–30 שנה מהות העיצוב נתפסה כיצירה של אסתטיקה וסטייל, והמעצבים לא היו מעורבים בשיווק ובתכנון האסטרטגי של התפתחות המוצר. היום מעצבים צריכים לשאול את עצמם מהי הסיבה ליצירת הפרויקט ומי צריך אותו, בדגש על אחריות חברתית וסביבתית. זה תחום מאוד מתפתח בהולנד, והמטרה היא לשלב מעצבים בדרך לשיפור איכות החיים בערים".

 

יש פרויקטים חדשים באופק?

"יזמתי פרויקט פיתוח ועיצוב של ציוד עבור אוכלוסייה עם צרכים מיוחדים. לרוב כשאדם מוגבל או נכה נזקק לציוד חדש, אנשי לוגיסטיקה או עובדים במוסדות ממשלתיים עוסקים בכך. השאיפה שלי היא לגייס את מהות החשיבה העיצובית לנושא. הבעייתיות לא מתחילה ונגמרת באנשים מוגבלים, חשוב לשלב מעצבים בתהליכי תכנון ופיתוח מוצר, ולהעלות רעיונות איך לשפרו".

 

 

x