הדבר החם הבא
צלם האופנה הבינלאומי פינו גומז מסתובב ברחבי העולם ומצלם צעירים מבטיחים שנבחרו לפרויקט מיוחד של חברת השעונים GC. בראיון משותף עם נועה מימן - אחת מהארבעה שנבחרו בישראל, ובתו של יוסי מימן - הוא מספר על הדרך שעבר מהשכונה בריו ועד למגזינים הנחשבים בעולם
"תעשה מה שאתה רוצה בפרויקט הזה", אלו ההנחיות שקיבל צלם האופנה פינו גומז כשנבחר להיות העין שמאחורי העדשה בפרויקט האמנותי החדש וחובק העולם "Moments of Smart Luxury".
במסגרת הפרויקט, יוזמה של חברת שעוני היוקרה GC מבית Guess, מסתובב גומז מארץ לארץ ומצלם בכל מדינה ארבעה צעירים מבטיחים מתחומים שונים. השבוע הוא בישראל. אנחנו נפגשים בביתה של נועה מימן, יוצרת ושחקנית, שהיא אחת ממושאי הצילום שלו כאן בארץ.
גומז (37) נולד בריו דה ז'נרו למשפחה לא אמידה במיוחד. "ככה נראתה השכונה שלי כשהייתי קטן", הוא אומר ומצביע על אחד הצילומים שתלויים על הקיר, תמונה שצילמה מימן באפריקה, "וככה עדיין חיים שם רוב החברים שלי. הם עובדים כנהגי מוניות, במאפיות, וחלקם לא מצליחים להתפרנס בכלל". את דרכו כצלם מגזינים מקצועי החל עוד בברזיל, ב־2004 עבר לציריך בעקבות אשתו השוויצרית, ובשנה האחרונה עברו השניים לניו יורק. בשנים האחרונות צילם גומז צילומי אופנה ולייף סטייל למיטב המגזינים בעולם, ומאחוריו גם עשרות קמפיינים מסחריים.

מצלם בסביבה טבעית
"הרעיון המקורי של הפרויקט היה אחר", מסביר גומז, "חשבו לקחת צלם אחד בכל מדינה ולאגד את התמונות לפרויקט אחד. אני, למשל, הייתי אמור לצלם רק בשוויץ. מהר מאוד התברר, שהמוצר שיתקבל בשיטה הזאת יהיה לא אחיד מבחינה אמנותית, ואחרי שראו את התצלומים שלי החליטו שאני זה שאסע ברחבי העולם ואצלם בעצמי בכל אחת מהמדינות". בשנה האחרונה כבר צילם גומז בין השאר רוכב סוסים מקצועי בדובאי, מעצבת אופנה בצרפת, שף בשוויץ וצעירים מבטיחים נוספים בהולנד, טורקיה, תאילנד וערב הסעודית.
אף על פי שמדובר בפרויקט שמאחוריו חברה מסחרית, ניתנה לו חירות אמנותית מלאה. המשימה שלו היא לצלם צעירים שהמשותף ביניהם הוא התזמון - כולם נמצאים רגע לפני הפריצה הגדולה, או בניסוח שגור יותר, הולכים להיות הדבר החם הבא. גומז מצלם אותם בסביבתם הטבעית, שהיא ברוב המקרים מקום העבודה שלהם. בישראל נבחרו להשתתף בפרויקט מעצבת האופנה תמר פרימק, הזמרת והכנרית קרן טננבאום, הטניסאי אמיר ויינטרוב והיוצרת והשחקנית מימן. מימן, שעסקה בעבר בבימוי סרטים דוקומנטריים, ידועה לא מעט גם בזכות היותה בתו של איש העסקים יוסי מימן, הבעלים של אמפל ואחד מבעלי השליטה בערוץ 10.
"סאקרית של שעונים"
"החלטתי להשתתף בפרויקט מכמה סיבות", אומרת מימן. "הראשונה שבהן היא הצלם. ראיתי את העבודות של גומז, ופשוט לא יכולתי שלא להיות חלק מזה. מעבר לכך, השתתפות בפרויקט עולמי זו פלטפורמה מבחינתי, כי אחת השאיפות שלי כשחקנית היא לצאת לשוק הבינלאומי. לדגמן אני ממש לא אוהבת, אבל פה הצילומים נעשו בסביבה הטבעית שלי, והייתי צריכה פשוט להיות אני. גם כשחקנית אני יכולה להגיד שאין כמו רגעי אמת. ובנוסף לכל זה - אני סאקרית של שעונים".

אף על פי שחרש כבר את הגלובוס וצילם קמפיינים לחברות הגדולות בעולם, גומז מתרגש בכל פעם שהוא מגיע למקום חדש. "כשאתה מצלם קמפיין מסחרי גדול או צילומי אופנה למגזין חשוב, אתה פוגש בכירים בתעשייה וברור שהתקציב בהתאם, אבל מבחינתי, יכולים להיות על הסט 25 אנשים או בנאדם אחד - זה באמת לא משנה. אני מאחורי המצלמה שלי, וכל אחד מרשים אותי בדרכו שלו. כשהמצולם שמח, גם אני שמח".
אחת הארצות המעניינות בעיניו היא ערב הסעודית. "זה מקום מלא בהגבלות. גבר לא יכול לדבר עם אשה, ואני מטבעי אדם שמאוד נוגע, אז לא היה לי קל. צילמתי שם אמנית צעירה שגרה באחוזה ענקית. בתום הצילומים, אני כבר ישבתי במכונית, היא יצאה מפתח הבית ללא כיסוי פנים, הגישה לי פרח והפריחה נשיקה באוויר. לי זה נראה טבעי לגמרי, אבל אז הסביר לי הנהג שנשים לעולם לא יוצאות מהבית לא מכוסות, והמחווה הזאת שלה כנראה אומרת שהיא מאוד אהבה אותי".
גם בישראל הוא מצא שפה משותפת עם מושאי הצילום, ולא רק איתם. "הייתי קצת בלחץ לפני הצילומים", מספרת מימן. "הייתי בטוחה שיגיע צלם מבוגר ומלא בעצמו, אבל זה ממש לא המצב - הוא מקסים".
בימים אלה עושה מימן את המעבר מצדה האחורי של המצלמה לקדמתה, ואף על פי שכבר שיחקה פה ושם, כיום באופן רשמי משחק הוא אחת מהמטרות שלה בחיים. "היחסים שלי עם חשיפה סבוכים מאוד", היא מודה, "וכן, היום אני יכולה להגיד בפעם הראשונה שאני רוצה להיות בקדמת הבמה. אני גם מקבלת תגובות מאנשים שטוענים כי רואים שאני פחות נבוכה להיות שם. זה חלק מתהליך של התבגרות והשלמה עצמית. אני כבר לא אהיה רק שחקנית, אבל אני מאוד רוצה לשחק".

הצילומים של גומז לפרויקט נעשים כולם בשחור־לבן. "יש לכך שתי סיבות", הוא אומר, "הראשונה היא לשמור על אחידות, כי בכל מקום בעולם הצבעים שונים, והסיבה השנייה היא כדי לא להסיט את תשומת הלב מהאדם העוסק במלאכה. אם, למשל, אני מצלם צייר במהלך עבודתו, יכול להיות שהצבעים על הפלטה שלו ימשכו פוקוס. המטרה שלי היא שהפוקוס יהיה על האדם, ובשחור־לבן זה בא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר".
את השקת הפרויקט ברחבי העולם ילוו תערוכות עם צילומיו של גומז, ובישראל מתוכננת ההשקה לסוף החודש. גומז רק בחצי הדרך, וצילומים בעוד כמה וכמה מדינות לפניו, מה שלא מונע ממנו לעבוד במקביל על ספר שיעסוק בחייו. "אומרים לי שאני לא מספיק מבוגר כדי לכתוב אוטוביוגרפיה", הוא אומר, "אבל אני חושב שאני רק בתחילת הדרך, וזו ההזדמנות שלי לנצנץ".
פינו גומז
יליד 1974, ברזילנשוי + 1
מגזינים שצילם עבורם: "רולינג סטון", "ווג", "נוטבוק", "GQ", "פלייבוי"
לקוחות מסחריים: אמריקן איירליינס, hp, קלווין קליין, קוקה קולה, נסטלה, MAC
תחביבים: קולנוע, כלבים וחתולים, אמנות, שלג


