מתחזקים בגולן
בשנים האחרונות יין הפורט הפורטוגלי חזר להיות משקה אופנתי. גם יקבי רמת הגולן עלו על המגמה והשיקו יין חדש בסדרת ירדן המזכיר מאוד את הקרוב הפורטוגלי
הפורט הוא יין אדום מחוזק ידוע ואהוד במיוחד. אף שהוא מיוצר בפורטוגל, ומשונע ממנה, דרך עיר הנמל אופורטו, לכל העולם, היוזמה לייצורו הייתה דווקא בריטית. במאה ה־17, בעקבות מתיחות בין צרפת ובין אנגליה, נאלצו האנגלים למצוא תחליף ליינות הקלארט הצרפתיים (יינות בורדו אדומים) האהובים עליהם. יינות פורטוגל היו תחליף ראוי, אלא שהבריטים חששו שיינות מפורטוגל יתקשו להתמודד עם המסע הימי הארוך, ולכן הוסיפו ליין מעט ברנדי, שישמש כחומר משמר.
מאז ועד היום הפורט לסוגיו (ויש 8 סוגים לפחות, מפורט לבן, דרך רובי פורט, וינטאג' פורט, טאוני פורט ואחרים) הוא אחד היינות המחוזקים האהובים בעולם. לרוב מורכב הפורט מתערובת של יינות משנות בציר אחדות, אבל בשנות בציר מוצלחות במיוחד, מפיקים בתי הפורט יין משנת בציר אחת, הוא הוינטאג' פורט.
גם חביות הפורט זוכות, לאחר תום השימוש בהן, לחיים חדשים: בדומה לבן-דודו הספרדי, השרי, גם חביות הפורט משמשות ליישון של משקאות נוספים, ובעיקר ויסקי: ויסקי שעבר את היישון הסופי שלו בחבית פורט ייהנה מתיבול עשיר ועמוק של עץ וצימוקים.

כמו לא מעט משקאות אחרים, גם הפורט ממציא את עצמו מחדש. המשקה, שהיה משקה חובה באנגליה הוויקטוריאנית, וששום ארוחה לא הסתיימה בלי כוסית ממנו, תוייג כמשקה זקן ובלתי אופנתי – גזר דין חמור למשקה אלכוהולי. אבל בשנים האחרונות חווה הפורט תחייה מחודשת. מיטב הברים בניו יורק ובלונדון מציעים תפריטי פורט, וחלק גדול מהיקבים – בעולם וגם בארץ – מוציאים לשוק יינות "בסגנון פורט" – יינות אדומים מתוקים ומחוזקים בברנדי.
תואמי הפורט הישראליים נוטים להיות, לרוב, יינות מהזנים המקובלים בישראל – קברנה סוביניון או מרלו, לעתים קריניאן או גרנאש, אבל יקבי רמת הגולן – שנמנעו עד עתה מלהצטרף לזירת "תואמי הפורט", השיקו השבוע לראשונה יין בסגנון פורטוגלי, המבוסס על שני זני ענבים פורטוגליים מסורתיים, שרק לאחרונה החלו להופיע בסצינת היין בישראל: טוריגה נסיונאל וטינטה קאו. כמקובל ביקבי רמת הגולן, היין משובח ומזכיר מאוד את הקרוב הפורטוגלי, אבל על התווית של ירדן T2 (על שם צמד הזנים) מבציר 2008 לא תמצאו את המילה "פורט", והיין מוגדר בכל הפרסומים כ"יין אדום מחוזק". ביקב מאמינים, כנראה, בכוח המשיכה של המותג "ירדן", ולא מרגישים צורך לחזק אותו בכינויים דוגמת "בסגנון פורט". ב-190 השקלים שהוא עולה אפשר לקנות פורט לא רע בכלל, אבל בינינו – גם לגאוות יחידה יש ערך.


