$
פנאי

חדשות התרבות: קירות, סגירות וחזרות

האביב הערבי מטפס על הקירות בציורי גרפיטי במצרים ובסוריה, כרמלה גרוס ואגנר בסיבוב הופעות, והגלריה לעיצוב פרדיגמה סוגרת את שעריה

כתבי כלכליסט 10:4604.01.12

האביב הערבי על הקירות. השימוש באמנות רחוב כחלק ממחאה אזרחית הגיע בשנה האחרונה גם לעולם הערבי. במצרים, בסוריה, בלוב ואפילו בערב הסעודית השמרנית יוצאים אמנים לרחובות ומשתמשים בקירות המבנים הציבוריים בעיר בכדי להציג יצירות בעלות אופי מחאתי נגד המשטר. גנזיר סטנסיל, למשל,

הוא אמן מצרי בן 29 שציורי הקיר שלו מעטרים קירות של מבנים בכיכר תחריר בקהיר. סטנסיל מספר למגזין הרשת "The Art Newspaper" שהוא מתכוון להקדיש ציור קיר אחד לכל אחד מ־850 המפגינים שנהרגו במהלך המהומות בקהיר בינואר 2011.

 

כמו במצרים, גם בלוב מעטרים ציורי קיר לא מעט מהמבנים הציבוריים בערים. הנושא הפופולרי ביותר הוא השליט לשעבר מועמר קדאפי, שהציורים מדמים אותו לעכברוש, לקוף או לערפד.

 

בסוריה יש חשיבות גדולה אפילו יותר לאמנות הרחוב. בעוד שהמחאות במצרים ובלוב הוצתו בעיקר באמצעות התארגנויות וירטואליות בפייסבוק ובטוויטר, המחאה בסוריה החלה מגרפיטי - קבוצה של נערים, שהושפעה מהמתרחש במצרים ובתוניסיה, ריססה כתובת ובה נכתב: "הציבור רוצה בנפילתו של המשטר". מעצרם של הנערים האיץ את ההפגנות שהתפשטו במהרה ברחבי המדינה.

 

הבעיה העיקרית היא שיצירת אמנות הרחוב איננה מוגנת כמו יצירת האמנות שמוצגת במוזיאון או בגלריה. הרשויות במצרים החלו כבר לצבוע מחדש את המבנים עם ציורי הקיר של האמנים. גם העסקים הפרטיים מבינים את הפוטנציאל של פרסום ברחובות ו"חוטפים" את קירות המבנים הציבוריים לטובת פרסום העסקים הפרטיים שלהם.

רעות ברנע

 

האיחוד של כרמלה גרוס ואגנר. אחרי שבאוגוסט שעבר הם התאחדו להופעה חד־פעמית כמתאבן לאינטרפול, היתה תחושה שזה באוויר - ועכשיו זה באמת קורה. כרמלה גרוס ואגנר, אחת הלהקות המשפיעות שפעלו כאן, מתאחדת לסיבוב הופעות. הלהקה, שהקים ערן צור אחרי התפרקות טאטו ב־1989, נשארה עד היום סמל של רוק קודר ואינטליגנטי, שנשען על טקסטים מופלאים. כרמלה נבנתה לחלוטין על הכישרון והאישיות של צור, ובתקופה הקצרה שבה התקיימה שימשה להזנקת קריירת הסולו שלו.

 

אלבומה היחיד, "פרח שחור" מ־1991, הוא מהאלבומים הישראליים הטובים שישנם. "פרפרי תעתוע", "תמונה אימפרסיוניסטית", "כרמלה גרוס ואגנר", "רטוב וחם", "נשים כותבות שירה" - השירים האלה הפכו לפסקול הרשמי של תחילת הניינטיז, חלקם ממשיכים לחיות בפלייליסט בהצלחה עד היום, יותר מ־20 שנה אחרי.

 

ההצלחה הזאת תתורגם עכשיו לסיבוב בשם "פרח שחור 2012", שיכלול ארבע הופעות בשלב זה, הראשונה בעין השופט ב־14 בפברואר, ולאחר מכן שתי הופעות בזאפה בתל אביב ב־22 וב־23 בחודש ואחת בירושלים, ב־25. יחד עם צור יופיעו שלושת חברי ההרכב המקורי - אורי בלק, אורי פרוסט ואבשלום כספי (תופים, גיטרה וקלידים, בהתאמה). לפני עשור בדיוק הם התאחדו לשתי הופעות בבארבי, שהזכירו לא מעט מהניצוצות החד־פעמיים של האלבום ההוא.

גיא בניוביץ

 

גלריה פרדיגמה נסגרת. גלרית העיצוב פרדיגמה תינעל את שעריה מחר, 5 בינואר, כיוון שמייסדת הגלריה והאוצרת הראשית בה, ענת בנבנישתי, עוברת לארצות הברית. מ־1 בפברואר משנה פרדיגמה את מתכונת פעילותה והיא תפעל במתכונת מקוונת בלבד. פריטים ואובייקטים יהיה אפשר לרכוש דרך אתר הגלריה. פרדיגמה נוסדה ב־2010 במטרה להוות במה חדשה עבור מעצבים ישראלים ובינלאומיים, בעיקר בתחום הדיזיין־ארט. הוצגו בה פריטים במהדורה מוגבלת בלבד של מעצבים ותיקים וצעירים, באצירת בנבנישתי ופרופ' עזרי טרזי, מעצב העומד בראש התוכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל.

 

בנבנישתי מסכמת את השנתיים האחרונות כמרתקות. "הגלריה הציגה את כל הנושא של עיצוב אמנותי לאנשים שעד כה לא נחשפו לכך", היא אומרת. "למעצבים היה מקום להציג דברים חדשים ותמריץ ליצור אותם. הפינה שפתחנו מקסימה, אבל נפתח פינה אחרת מקסימה". במוצאי שבת 28 בינואר תתקיים בבית המכירות תירוש מכירה פומבית שבה יכללו פרטי עיצוב של מעצבי הגלריה.

ניצן דבי

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x