$
פנאי

מה מתבשל: הוט דוג בנוסח מיתון

מסעדות ארצות הברית מאמצות את הנקניקיות כפתרון זול וטעים בתקופת המשבר הכלכלי. בישראל, לעומת זאת, הן עוד לא יצאו מגבולות תל אביב

גלי וולוצקי 09:20 29.11.11

 

באיחור אופנתי אחרי תל אביב, גם ארצות הברית מגלה את נקניקיות הבוטיק. כתבה ב"לוס אנג'לס טיימס" מכנה את התופעה "רנסאנס של ההוט דוגס" וסוקרת מקומות חדשים שנפתחו ומסעדות שמחזיקות מעצמן והחלו לכלול בתפריט גם נקניקיות.

 

כך למשל מסעדת Township Saloon בשדרות סאנסט בהוליווד מכריזה בתפריט We love dogs, ומציעה שישה סוגי נקניקיות הנעשות במקום ומוגשות עם תוספות, במחיר 10.5 דולר האחת. מזללת Coney Dog במערב הוליווד מייבאת את כל חומרי הגלם להכנת הנקניקיות מדטרויט ומניו יורק, בניסיון לייצר את ההעתקים המדויקים ביותר של הקלאסיקות האמריקאיות. מסעדת Dogmatic ביוניון סקוור בניו יורק הודיעה לאחרונה על כוונתה לפתוח סניף נוסף בעיר. המסעדה מוכרת נקניקיות מכבש הגדל במרעה, מבשר חזיר טבעי ומפרות שניזונו מעשב בלבד.

 

מרבית המרואיינים בכתבה תולים את הפופולריות של המאכל המסורתי במיתון, ומסבירים שהאפשרות לקנות ארוחה מלאה ומשביעה תמורת כ־10 דולר, ועל הדרך גם לשמח את הילדים עם המאכל האהוב עליהם, היא הדבר הנכון כיום.

 

טרנד הנקניקיות בישראל הוא כבר סיפור ישן. הוא החל לפני כשנתיים וממשיך להיות חזק. אך בניגוד לארצות הברית, שבה מנסים בעיקר לשחזר קלאסיקות אמריקאיות, בארץ מקור ההשראה הוא הנקניקיות האירופיות ובראשן הגרמניות, וכן נוטים לכיוון הגורמה שכולל שימוש בבשר טרי.

 

בשנה האחרונה שפים, שעובדים לרוב עם חומרי גלם מיוחסים, לא פוחדים לכלול נקניקיות בתפריט. מדובר במוצרי גורמה שנעשים בעבודת יד במסעדה, או נרכשים משרקוטיירים נחשבים כמו אלן טלמור הוותיק או דידיה לבקוביץ' הכשר. כך אפשר כיום לקבל נקניקיות מתוצרת עצמית בין היתר במסעדות הקופיבר והבראסרי, סושיאל קלאב ורוקח 73.

 

טלמור, שהחל לייצר נקניקיות תחת המותג אלזס בשנת 2000, מתמוגג: “שנים חיכיתי לרגע שנקניקיות ייכנסו למיינסטרים של המסעדות בארץ". כיום קונות ממנו יותר מ־70 מסעדות, ולעתים הוא מייצר ביחד עם שף המסעדה נקניקיות מיוחדות על פי דרישותיו. באפריל הקרוב יפתח טלמור דוכן נקניקיות בשוק הנמל ביפו, שם הוא ימכור קו מיוחד של מוצרים שפיתח.

 

אבל, מדגיש טלמור, מגמת הנקניקיות היא עדיין תל־אביבית. גם רוטיסרי מלכה בירושלים של השף מרקוס גרשקוביץ (ממסעדת אנג'ליקה) מייצר נקניקיות בוטיק כשרות, אך המוצר עדיין לא פופולרי מחוץ לגוש דן.

הבעיה היא, כנראה, הכשרות. “אנחנו יודעים שעם מוצר לא כשר אין לנו מה לצאת מחוץ לתל אביב", מודה זאב טנא, הבעלים של רשת פרנק, המונה כיום ארבעה סניפים בתל אביב. בימים אלה, מספר טנא, הוא שוקד על פיתוח קו נקניקיות כשר, כדי להרחיב את הרשת עם סניפים כשרים מחוץ לתל אביב.

 

גם טנא מברך על המודעות שהעמיקה: “הרעיון הוא שהמוצר הזה ייכנס למסעדות בכל הארץ, אבל לישראלים יש שנים של ניסיון גרוע עם נקניקיות, וקשה להתגבר על זה".

x