$
אמנות ועיצוב

מלכי סיאם החדשים

רשת הרהיטים סיאם עורכת בימים אלה תערוכה ותחרות למעצבים צעירים שבסופה יקבלו הזוכים 30 אלף שקל. "כלכליסט" דיבר עם בעלי הרשת ושמע מהם על היוזמה ועל האפשרות לשילוב מעצבים ישראלים בחנויות

ניצן דבי 10:2424.10.11

חייהם של מעצבים בישראל אינם זוהרים – המשכורות לרוב אינן מתגמלות ואין הרבה אפשרויות קידום. בתחרויות עיצוב רואים המעצבים הצעירים ניסיון לשינוי המצב, שיש בו חשיפה ואולי אף מכירה, גם אם עורך אותה גורם מסחרי המצויד באינטרסים משלו. בימים אלה מתקיימת תערוכה ותחרות "Inspiration Is... - ממקור השראה למוצר", בחסות רשת הריהוט והעיצוב סיאם, שמוצריה מפארים את בתי העשירונים העליונים. התחרות מיועדת לסטודנטים או לבוגרים צעירים שסיימו בחמש השנים האחרונות את לימודיהם במגמות עיצוב המוצר או עיצוב הבית, באחד מבתי הספר המוכרים בארץ. 30 מעצבים נבחרו, ועבודתיהם מוצגות בחלל התצוגה המרכזי של הרשת בהרצליה (יוחנן הסנדלר 5). ואפשר לרכוש אותן תמורת 500–15 אלף שקל, והכספים יועברו ברובם למעצבים.

 

השופטים בתחרות הם דמויות מוכרות בענף העיצוב - גלית גאון, האוצרת הראשית במוזיאון העיצוב חולון; מיה דבש, העורכת הראשית ומנהלת אתר מוזיאון העיצוב חולון; והאדריכל יוסי פרידמן. לצדם ישפטו בעלי החנות ושופטת אחת הנושאת בתואר המחייב, "הלקוחה הקבועה", יהודית טיומקין.

 

ברשת, הקיימת יותר מ־20 שנה, שותפים שלושה: אורנה המי, שתפקידיה כוללים שיווק ומכירות; אדריאנה שטרנברג, מנהלת החשבונות; וגוסטבו טרציצקי, שאחראי על עיצוב המקום והאווירה. המי ושטרנברג הכירו כסטודנטיות ויחד פתחו חנות בתל אביב מרשת "חוויה". שנתיים לאחר מכן פתחו יחד את רשת סיאם. טרציצקי הצטרף תחילה כמעצב, ולאחר מכן כשותף.

 

ספרייה בעיצוב איתי ואדוה אילני עם עומרי בן ארצי ספרייה בעיצוב איתי ואדוה אילני עם עומרי בן ארצי צילום: עמית שעל

כולם מרוויחים

 

"שני גורמים שמשתלבים יחד הביאו אותנו ליזום את התחרות", מספרת המי, "האחד - הצורך שלנו לחדש ולצאת כל פעם עם מוצרים חדשים; השני - השתתפנו בכמה פורומים של אנשי עסקים וראינו כי אין למעצבים צעירים שום פלטפורמה להציג את הדברים שלהם. גילינו צורך אמיתי שקיים בשוק. 70%–80% מהמעצבים בכלל לא משתלבים בארץ, ובסופו של דבר מוצאים את עצמם מחוץ לתעשייה הישראלית". שטרנברג מוסיפה: "האתגר שלנו היה להביא את המעצבים הצעירים, לתת להם במה ולנסות לשלב אותם בשוק הישראלי".

 

תערוכות ותחרויות מסוג זה אינן זרות בנוף העיצוב בארץ. עד היום, גבר התוכן השיווקי על התרומה האמיתית לקידום המעצבים, ורוב התחרויות היו חד־פעמיות, מה שמוביל לשאלה מה הרשת מרוויחה מהתחרות. נראה כי הרווח הפעם טמון בחשיפה לקהל צעיר שאינו שייך לקהל הלקוחות הקבוע של הרשת היוקרתית (הסטודנטים התארגנו להצבעות בפייסבוק של החברה) ובחשיפה של חלל התצוגה לקונים פוטנציאליים שמגיעים כדי לבקר בתערוכה.

 

סיאם אינה עובדת עם מעצבים ישראלים, אלא מייבאת פריטים מהעולם, האם בעקבות התערוכה תמכרו גם פריטים של מעצבים מקומיים?

טרציצקי: "התערוכה יכולה להיות פתח לשיתוף פעולה. אנחנו רואים את עצמנו כמאוד גמישים, לא קבענו דרך. הדרך שלנו היא עיצוב, זו חוויה פנימית שלנו. אם תערוכה זו תפתח אופציה - היא מבורכת".

 

יש פער גדול בין חלל התערוכה לחללים של סיאם, סגנון מינימליסטי ונקי לעומת סגנון אקלקטי ועשיר.

"כל אחד מהפריטים בתערוכה יכול להופיע בקולקציה שלנו, כיוון שהשפה שלנו אקלקטית. גם כשאנחנו מנסים להיות מינימליסטים, זה לא אנחנו, אנחנו אנשים אוספים. יש כמה פריטים שצריכים לעבור תהליך כדי שיהיו יותר שימושיים, אבל אף שזה עומד לנו על קצה הלשון להביע דעה, הפעם לא רצינו להשפיע".

 

איך היתה העבודה מול מעצבים צעירים?

המי: "התהליך ושיתוף הפעולה היו מקסימים בעיניי. רמת העבודות מאוד גבוהה, והתמחור בהתאם. לנו רק נותר להוריד את הכובע".

 

טרציצקי: "הייתי מופתע לטובה מהרעיונות, מהביצוע ומהאנשים. ראיתי שיש כאן יותר מהמוצר הבודד. אנשים לקחו את סיכון ההשקעה. היה נחמד אם היינו יכולים גם לממן לכולם את הפרויקט, אבל זה לא ריאלי ולא פייר".

 

את הבחירה שלכם כבר עשיתם?

טרציצקי: "עדיין לא. כל פעם כשאני נכנס, אני מתלהב ממשהו אחר".

 

בעלי סיאם: (מימין) גוסטבו טרציצקי, אורנה המי ואדריאנה שטרנברג: "70%-80% מהמעצבים בכלל לא משתלבים פה בארץ" בעלי סיאם: (מימין) גוסטבו טרציצקי, אורנה המי ואדריאנה שטרנברג: "70%-80% מהמעצבים בכלל לא משתלבים פה בארץ" צילום: עמית שעל

 

גם הקהל יכול להצביע

 

במקביל לבחירת השופטים מתקיימת הצבעה פתוחה לקהל הרחב באתר האינטרנט של סיאם ובפייסבוק. במהלך התערוכה הוחלט להוסיף פרס נוסף – "חביב הקהל", שייקבע על ידי מצביעי פייסבוק. אבל דווקא ההצבעה בפייסבוק מהווה נקודת חולשה, משום שהיא הופכת את התערוכה לשיווקית ולפופוליסטית מדי. לאור ההתעניינות בה הוחלט להאריך אותה בשבועיים, עד 15 בנובמבר, אז יחולקו בין הזוכים 30 אלף שקל.

 

"זו פעם ראשונה שאנחנו עושים תערוכת עיצוב ואנחנו מתבשלים בתהליך שהכנסנו את עצמנו אליו, ועדיין לא יודעים לאן הוא ייקח ויוביל אותנו", אומרת המי.

 

שניים מהמשתתפים בתחרות, אדוה ואיתי אילני, כבר השתתפו וזכו בתחרויות מהסוג הזה בישראל ובחו"ל, ביניהן Redefining Dining של world kitchen, תחרות Think Out Side The Parking Box של חברת ניסאן בשיתוף דיזיין בום, והתחרות "חום יולי אוגוסט" של גלרית זהזהזה. לתחרות של סיאם הגישו ספרייה בהשראת הכותל שעיצבו עם עומרי בן־ארצי. "שמחנו שחברה בסטנדרט גבוה בחרה לקדם דור צעיר של מעצבים בתחרות מתגמלת המאפשרת למכור את המוצר, להכניסו לקו ייצור וגם לזכות בפרס כספי", אמרו השניים.

 

עבודות נוספות בתחרות ובתערוכה: קומודה, שעיצבו מיכל המר ואדם זרביב; כלי בית בעיצובה של איריס רפפורט; אהילים שעיצבה תמר ברינצקי, ורהיטים שעיצבו שיר אתר ואלעד פומרנץ.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x