$
פנאי

שבועות האופנה בעולם: המגמות שכבשו את המסלולים

בתצוגות בניו יורק, מילאנו, לונדון ופריז בלטו השראות מתחום הספורט וגזרות משנות העשרים. "כלכליסט" סוקר את הדגמים לעונת אביב/קיץ 2012

לרה רוטר 10:18 05.10.11

 

שבועות האופנה בניו יורק ובאירופה הם ההצגה הכי חמה בעיר בעיני חובבי האופנה. הם מספקים פסטיבל ססגוני של תצוגות מבוימות וסטייל פרוע.

 

על המסלולים שהציגו את אופנת אביב/קיץ 2012 נצפו שמלות בגזרות שאפיינו את שנות החמישים, מעוטרות חצילים סגולים גדולים ושאר ירקות מבית דולצ'ה וגבאנה; המעצב הצרפתי Gareth Pugh העלה דוגמנים עטויי תכריכים; פריטי אורגנזה במראה פלסטיק עתידני ומבריק נראו בתצוגת מרק ג'ייקובס ועוד. אך מבעד לססגוניות הנועזת, שבועות האופנה בעיקר חושפים את המגמות לעונות הבאות. "כלכליסט" סוקר את שבועות האופנה בניו יורק, במילאנו ובלונדון, ואת החלק הראשון של שבוע האופנה בפריז, ומזהה שתי מגמות מרכזיות.

 

עולם הספורט

 

שילוב אלמנטים ספורטיביים בקולקציות היה המגמה המרכזית והבולטת בתצוגות, הן כפרטים המשולבים בבגד והן הבגד עצמו. אולי בהשפעת האולימפיאדה שתיערך בקיץ 2012 בלונדון, אופיינו הקולקציות בבדים אווריריים ובהשראה מפעילויות כמו צלילה וטניס, ונתנו תחושת דינמיות על המסלול. האלמנטים הספורטיביים מעידים גם על המגמה בשנים האחרונות להנגיש את האופנה לצרכנים ולהפוך אותה ללבישה ועם פוטנציאל מסחרי גבוה.

 

 

ניו יורק: אלכסנדר וונג הציג מראה שאפשר לכנותו "אתלטיק שיק". ההשראה לקולקציה נשאבה מהבגדים של רוכבי אופנועי מירוץ ומאופנת רוכבי אופני ה־BMX.

 

עליוניות הנרכסות ברוכסן בולט וגדול בשילוב מכנסיים קצרים או ארוכים הרכיבו חליפות שנתפרו מבד ניילון מבריק בכיסוי רשת; בדים מודפסים נתפרו לעליוניות בגזרות משוחררות, שכללו אלמנט רכיסה ספורטיבי, כגון רוכסנים לבנים וסוגרים העשויים חוט מעוגל הנרכס בעזרת קליפס; חליפות צמודות, בגזרות המאפיינות בגדי רכיבה על אופניים, עוטרו בקולאז'ים גרפיים בצבעים המתכתבים עם הדפסים וצבעוניות מעולם הספורט.

 

מארק ג'ייקובס. ניו יורק
מארק ג'ייקובס. ניו יורקצילום: MCT
ג'וזף אלטזורה הציג את האתלטיקה בצבע, עם מכנסיים המעוטרים בפסים בצדם, המדמים מכנסי ריצה, ועיטורי פסים עשויים הדפס צבעוני; אבזמים שאולים מחגורות ההצלה הימיות עיטרו עליוניות ושמלות קרובות לגוף בעלות מראה נשי; ובדי מצנחים וחליפות צלילה - כל אלו שולבו בקולקציה לאביב/קיץ 2012.

 

אלכסנדר פלוקוב הביא את הספורט בשחור ולבן. זוהי העונה השנייה שבה מציג פלוקוב קולקציה הנושאת את שמו, לאחר שעיצב עבור דונטלה ורסצ'ה בגדי גברים. נראה שההשראה לקולקציה מגיעה מעולמות ספורטיביים שונים. לצד חליפות ופריטים לבנים אשר נגזרו מבגדי מלחים, בגזרות משוחררות וישרות שנתפרו בקווים מדויקים, העמיד פלוקוב פריטים בהשראת רוכבי האופנועים, כמו שמלות עור, ז'קטים ומכנסיים בצבע שחור, מעוטרים ברוכסני מתכת גדולים.

 

דרק לם הציג ספורטיביות על־זמנית. בקולקציה שלו התבטא מוטיב הספורט בעיקר בפרטים ובשילובים. למשל, מעיל טרנץ' מפשתן עוטר בפסי עור שחור וקיבל גם טלאים במרפקים. במראה אחר שולבה חולצת כפתורים עטורת פסים דקיקים בכחול ולבן, ומעליה קרדיגן תכלת בוהק. מעל כל אלה לבשה הדוגמנית בלייזר לבן עם רוכסנים שחורים ובולטים. גם לם הציג מכנסיים עם פסי צד, והפעם המשחק נעשה בגוני שחור ולבן.

 

הלמוט לאנג הרחיב את מראה בגדי הספורט העתידניים. בדומה לקולקציה שהציג אלכסנדר וונג לאביב/קיץ 2010, הציגו הזוג מישל וניקול קולובוס קולקציה שאופיינה בקווים אלכסוניים ובחיתוכים דמויי משולשים חדים. הזוג קולובוס הציג בפעם הראשונה את כתב ידם על מסלול התצוגה לאחר חמש שנות עבודה במותג. מכנסיים לבנים בגזרה משוחררת הנתפסים במותן בגומי ולהם כיסים גדולים מקושטים בפס שחור; טייטס שצוותו לגופיות באורך טוניקה החתוכה באלכסון, כשמתחתן חזיות ספורט - גם הן עם טוויסט שנוצר בעזרת קווים אלכסוניים; וז'קטים לבנים קלילים, שקצותיהם גזורים כמשולשים חדים, העמידו אופציה טובה ללבוש אורבני־ספורטיבי שיתאים גם לאימון יוגה או לריצה בסנטרל פארק.

 

פראדה. מילאנו
פראדה. מילאנוצילום: MCT

 

פריז: המוזיקאי והראפר קניה ווסט, שמגדיר את עצמו מחדש כמעצב אופנה, העלה קולקציה שהכילה פריטים מעוטרי רוכסנים וז'קטים שנראו כמעילי רוח. גם הוא עשה שימוש באבזמים הדומים לאלה של חגורות ההצלה הימיות. אך המגמה הספורטיבית בלטה בעיקר בקולקציה של ארקיס בעיצובו של אלברט קריימלר. קריימלר הציג פריטים בצבעוניות עזה, עטורים רוכסנים בולטים, השתמש בבדי רשת מעולם הספורט, העלה עליוניות רבות עם קפוצ'ונים גדולים, ועיטר מכנסיים, עליונות ושמלות בהדפסים השאובים מעולם המירוצים.

 

מילאנו: מיוצ'ה פראדה שאבה את השראתה מעולם מירוצי המכוניות והעלתה על המסלול דוגמניות בבגדים המקשרים בין גזרות עקרת הבית של שנות החמישים לבין עולם מירוצי המכוניות המאופיין בגבריות מובהקת. ההשראה הספורטיבית באה לידי ביטוי בהדפסים שנלקחו מעיטורי מכוניות המירוץ, בפריטים בעלי הדפסים שלמים של מכוניות קטנות, בשימוש בבד תחרה עבה שמראהו על גבול בד הרשת הספורטיבי, ואפילו בסנדלים שגם הם עוצבו בנוסח העיטורים של מכוניות המירוץ.

 

לונדון: מוטיב בדי הרשת המזוהה עם בגדי ספורט התבטא בקולקציה של המעצב Marios Schwab, שגם הוא הציג שמלות, חצאיות ועליוניות בגזרות המאפיינות את שנות החמישים. בחלקן שילב בד רשת, וחלק אחר מהפריטים עשוי כולו מרשת - מה שהעניק להם מראה נשי המשולב בשיק אתלטי.

 

גוצ'י. פריז
גוצ'י. פריזצילום: איי אף פי

 

בחזרה לשנות העשרים

 

לאחר שבעונות האחרונות כיכבו שנות החמישים והשישים כמעט בכל דרך אפשרית, הגיע שעתן של שנות העשרים לבלוט. על מסלולי התצוגות צעדו דוגמניות בשמלות בגזרת גופייה וחצאיות בעלות חגורת מותניים נמוכה שהבד נשפך מהן והלאה. עוד סימן מובהק לעשור הזה בא לכלל ביטוי בעיטורי הגדילים. המאפיינים של שנות העשרים שנראו על המסלולים בשבועות האופנה הושפעו לא רק מהאופנה של אותו עשור, אלא גם מהארכיטקטורה והמוזיקה ששלטו בו (אר־דקו, ג'אז ובלוז), ומי יודע, אולי גם מהמשבר הכלכלי החמור שפקד אז את העולם, ויש החוששים משובו

 

רוברטו קוואלי. מילאנו
רוברטו קוואלי. מילאנוצילום: MCT

פריז: בקולקציה של פדרו לאורנקו שהוצגה בפריז נראו שמלות בגזרות התקופה, והטוויסט המודרני שהוכנס בהן היה בחומרים שמהם נעשו הגדילים: חומרי פלסטיק סינתטי וזרדי עץ דקים. פריטים אחרים, מפוסלים ברוח עתידנית, עוטרו גם הם ברצועות גדילים. פרידה ג'יאניני עיצבה את קולקציית הקיץ של גוצ'י בסגנון גרפי המאפיין את זרם האר־דקו שנולד באותן שנים. הסגנון הגרפי עיטר בתצוגה גזרות מובהקות של שנות העשרים שגם הן עוטרו בגדילים.

 

מילאנו: ורוניקה אטרו ביטאה את התקופה בגרפיקות המאפיינות את האר־דקו, שנראו על המסלול בגוונים של שחור ולבן ועיטרו שמלות צ'רלסטון מרובות גדילים באורך מידי ומקסי. רוברטו קוואלי העלה למסלול קולקציה מרהיבה שכללה גזרות אקזוטיות במראה שנות העשרים, ובהן שולבו בדים מודפסים בהשראות שהזכירו ג'ונגל אקזוטי.

 

ניו יורק: מרק ג'ייקובס נתן את המגע העתידני־חללי. ג'ייקוס עיצב את אותן גזרות בחומרי פלסטיים שקופים.

לונדון: שמלות בגזרות שנות העשרים נסרגו על ידי המעצב מארק פאסט, שהרחיק לכת בצבעוניות והעמיד פריטים בגוונים עזים של כתום־תפוז וצהוב־לימון.

 

 

x