$
פנאי

צדק משפטי על הכביש

אחרי תאונת האופניים של סוף השבוע האחרון רוכבי הכביש יוצאים להילחם על זכויותיהם. הם הקימו קבוצה בפייסבוק התובעת סוף לאדישות ושינוי, ומציגים בפאנל שכינס "כלכליסט" את דרישותיהם לשוויון זכויות בדרך

קרן צור 09:4016.08.11

"להמשיך לרכוב - זה הסימן שאני חי", כתב עו"ד יצחק סימון, מבכירי הפרקליטים בארץ בתחום המקרקעין, בספר שהוציא לקראת השתתפותו ביולי האחרון בטראנס אלפ, אחת מתחרויות האופניים המאתגרות בעולם. בשבת האחרונה סימון (64) והתעשיין שלום גרוסמן (59), תושבי ראשון לציון, יצאו לרכיבה שהסתיימה במותם.

 

מספרם הבלתי-ייאמן של רוכבי האופניים ששילמו בחייהם בשנים האחרונות והמראות הקשים בזירת התאונה בשבת גרמו למשה ויצמן לפתוח קבוצה חדשה בפייסבוק, "הרוכבים דורשים צדק משפטי" שמה. מרגע שקמה, הצטרפו לקבוצה כבר יותר מ־800 חברים שמבקשים לשים סוף לאדישות ולשנות את הסטטיסטיקה הקובעת כי אחד מתוך 20 רוכבים ימצא את מותו בכביש.

 

שותפים על הכביש

 

שעות ספורות לאחר הלוויות הרוכבים התכנסו במערכת "כלכליסט" לדיון בנושא יובל חץ, נציג איגוד הטריאתלון, דגנית מקא, נציגת איגוד האופניים, והראל נחמני, נציג עמותת ישראל בשביל האופניים וועד הפעולה למען רוכבי הכביש.

 


רכיבה על אופני כביש, מסביר נחמני, נחשבת לאחד מענפי הספורט הצומחים ביותר בישראל בשנים האחרונות, ולפי הערכות פעילים היום בישראל יותר מ־20 אלף רוכבי כביש. עם הקפיצה במספרי הרוכבים עלה גם שיעור התאונות. שלושת הדוברים הסכימו שאין פתרון קסם לבעיה המורכבת, אבל טענו שיש מה ללמוד ממדינות אחרות.

 

"הנהגים באירופה מתייחסים לרוכבים כאל שותפים שווים על הכביש, ולא כאל מטרד", אומרת מקא. "פעמים רבות אפשר לראות שם שיירת מכוניות משתרכת אחרי קבוצת רוכבים, ואף אחד לא מעז לצפור, לעקוף או לחתוך אותם, כי באירופה יש תרבות נהיגה שמתייחסת בכבוד לרוכבים. על השלטים כתוב 'Bicycles Share the Road' (בתרגום חופשי: גם לאופניים זכויות בכביש) ולא 'זהירות רוכבי אופניים', כפי שכתוב אצלנו. ההבדל בין השלטים מחדד את הזכות שיש לרוכבים לחלוק את הכביש עם הנהגים. הנהגים בישראל צופרים לא פעם, מגדפים ואפילו משליכים חפצים מכלי הרכב על הרוכבים. כדי לשנות את היחס הזה מתכוון איגוד האופניים להעלות בקרוב קמפיין הסברה נרחב שיפנה לנהגים. זאת אינה משימה קלה, אבל אנחנו מקווים שזו תהיה ההתחלה בדרך לשינוי המיוחל".

 

יצחק סימון ז"ל יצחק סימון ז"ל

 

נחמני קורא לרוכבים שרוצים להתגייס למאבק לא לשתוק, ולפנות למשטרה במקרי הטרדות מהנהגים. "יש רוכבים שהחלו לרכוב עם מצלמות כדי לתעד אירועים כאלה, אבל מספיק שירשמו את פרטי הרכב ויגישו תלונה", הוא מספר.

 

"לבד מהגברת המודעות בקרב הנהגים, החלו חברי ועד הפעולה למען רוכבי הכביש, בשיתוף עמותת ישראל בשביל האופניים וגופים אחרים, להניע תהליך שיתמקד בשיפור תשתיות, תכנון ותחזוקת כבישים, כך שיביאו בחשבון את הצרכים של רוכבי האופניים", אומר נחמני, "למשל סימון חוצץ להגנה עליהם, שילוט מתאים, סגירת כבישים בשעות מסוימות לטובתם, סלילת נתיבים נפרדים ועוד. אנחנו עוד פועלים לחקיקת תקנות וחוקים שיסדירו את מעמד רוכבי האופניים בכביש וירתיעו נהגים. ויש ממי ללמוד: החוק בספרד מחייב את הנהג לשמור מרחק של 90 ס"מ עד מטר וחצי מהרוכבים, ובלוס אנג'לס יש תקנות שמגנות על הרוכבים מפני הטרדות על הכביש".

 

(מימין) יובל חץ מאיגוד הטריאתלון, דגנית מקא מאיגוד האופניים והראל נחמני מעמותת ישראל בשביל האופניים (מימין) יובל חץ מאיגוד הטריאתלון, דגנית מקא מאיגוד האופניים והראל נחמני מעמותת ישראל בשביל האופניים צילום: תומי הרפז

 

נוכחות משטרתית

 

בעקבות האסון האחרון הקים איגוד הטריאתלון קבוצת חשיבה שמזמינה את החברים להעלות הצעות למניעת מקרים דומים, ויזם פגישה עם אגף התנועה במשטרת ישראל המתוכננת להמשך השבוע.

 

"חינוך הנהגים, הגברת המודעות, טיפול בתשתיות וחקיקת חוקים הם צעדים מבורכים שאנחנו כמובן תומכים בהם, אבל מדובר בתהליך ארוך טווח, והקטל בכבישים זועק לטיפול עכשווי", גורס חץ. "אחת הדרישות שלנו היא להגביר את נוכחות המשטרה בכבישים מרכזיים, שמשמשים רוכבים רבים בשעות הבוקר המוקדמות בימי שישי ושבת. זאת פעולה הכרחית ובעלת השפעה מיידית על בטיחותם של הרוכבים".

 

ויש כבר רעיונות?

חץ: "כן. יש הצעה לפיתוח אפליקציה מיוחדת לתוכנות הניווט הקיימות, שתאפשר לנהגים לדווח על רוכבי אופניים בכביש, בדומה לאפליקציות שמתריעות על מכמונות מהירות וניידות משטרה. יש חברות שכבר גילו עניין, ואנחנו כמובן מעודדים כל יוזמה שתסייע לנהגים לשמור על בטיחותם של רוכבי הכביש".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x