$
אמנות ועיצוב

מנכ"ל סוהו: "אין חנות בישראל שמחדשת כמונו"

לקראת פתיחת סניף ירושלמי של חנות העיצוב סוהו, מספר עציון ואלך ל"כלכליסט" על המעבר מהייטק לעיצוב, ועל תפקידו בצמיחת הרשת: "המקום היה על סף סגירה, נכנסתי כשותף וכמנכ"ל, ומאז השינוי הגדול"

מאיה נחום שחל 11:1720.07.11

שלושה חודשים בלבד לאחר שנפתח הסניף החדש של חנות העיצוב סוהו במתחם התחנה בתל אביב, ייפתח ב־26 ביולי הסניף הירושלמי הראשון בקניון ממילא בהשקעה של כ־750 אלף שקל. עציון ואלך, שותף ומנכ"ל הרשת, מספר ל"כלכליסט" על השינוי שהביאה סוהו לישראל ועל התוכניות לעתיד.

 

ואלך (43), בוגר החוג למדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב, עבד כמנהל מוצר בהייטק לפני שעבר לתחום העיצוב. "החלטתי שאני רוצה שינוי. עזבתי את העבודה ולא ידעתי למה אני עוזב", הוא מספר. "זיהיתי חוסר במוצרי עיצוב במחירים סבירים. היו רק הביטאט וטולמנס, וחשבתי שחסרות חנויות שמוכרות במחירים הגיוניים. משם זה התחיל, ואני שמח שגם היום אנחנו משתדלים לשמור על טווח מחירים סביר".

 

רשת החנויות סוהו למוצרים מעוצבים נוסדה ב־2003 בדיזנגוף סנטר על ידי משפחת פילץ (הבעלים של הקניון) והיזם גיורא אוריין. החיבור של ואלך למשפחה החל לפני שמונה שנים, סמוך לפתיחת הרשת. ואלך ייבא מוצרים לחנויות במוזיאון תל אביב ובמוזיאון ישראל, ולרשתות ביניהן איי די דיזיין, נעמה בצלאל ורונן חן. בשלב מסוים החל לעבוד גם עם סוהו. "המקום לא התרומם והיה על סף סגירה. אני מכרתי מוצרים שלי שם בהצלחה, ואז נכנסתי כשותף ב־50% וכמנכ"ל, ומאז השינוי הגדול". כיום סוהו היא רשת עיצוב קמעונאית מובילה שמגלגלת כ־15 מיליון שקל בשנה.

 

עציון ואלך, מנכ"ל סוהו עציון ואלך, מנכ"ל סוהו צילום: עמית שעל

 

קניין לתמיד

 

פרט לעבודתו כמנכ"ל משמש ואלך כקניין הרשת, תפקיד שעליו הוא שומר בקנאות ומגדיר כחלק האהוב עליו בעבודה. "כשאני מראיין אנשים לעבודה בחברה אני מדגיש שאני הקניין, ואני אמשיך לעשות את זה תמיד, כי זה התפקיד שאנשים הכי נמשכים אליו".

 

במהלך השנה מגיח ואלך בתערוכות העיצוב החשובות בעולם, בין השאר בפריז, בפרנקפורט ובהונג קונג. השם סוהו כבר מוכר בזירה העולמית, ועובר מפה לאוזן בין החברות והספקים. חברת ג'וזף ג'וזף, שמגזין "הטיימס" בחר לאחת החברות המבטיחות באנגליה, היא בין השמות הגדולים שהוא מייבא. "כל חנות כלבו באנגליה ובארצות הברית מחזיקות פריטים למטבח של ג'וזף ג'וזף", אומר ואלך. "לטענת ג'וזף ג'וזף הישראלים הם מקום רביעי בעולם במספר הביקורים באתר האינטרנט של החברה, וזה מאוד מרשים", הוא מוסיף. עוד חברות מובילות בינלאומיות שמחזיקים ברשת הן סלטי האיטלקית, אומברה הקנדית, גוזיני ועוד.

 

הבחירות של עציון ואלך: סט ששת. Joseph Joseph, אנגליה. 299.90 שקל הבחירות של עציון ואלך: סט ששת. Joseph Joseph, אנגליה. 299.90 שקל

 

עד כמה אתם מעודכנים ומתואמים עם מה שקורה בעולם?

"אנשים אומרים לי שבמידה מסוימת פגמתי בהנאה שלהם להסתובב בעולם כי הכל כבר פה, וזו מחמאה גדולה. אנחנו באמת בחוד החנית של המוצרים, אין חנות בישראל שמחדשת כמונו. כל שבוע נכנסים מוצרים חדשים, זה אתגר לוגיסטי גדול. אני לא בטוח שבחברות אחרות המנכ"ל הוא גם קניין, שכל כך מתרגש ממוצר חדש. אני יכול באחת בלילה להסתובב באתרים ולחפש מוצרים חדשים, גם כאלה שטרם הגיעו לתערוכות. כרבע מהמוצרים בחנות הם יבוא בלעדי שלנו".

 

ומעצבים ישראלים?

"אנחנו ללא ספק החנות הכי גדולה בארץ לעיצוב ישראלי, עם יותר מ־50 מעצבים, ביניהם מנקי ביזנס, שחר פלג, אוטוטו, גל פלדמן והגר סתת. כשהתחלנו רובם היו בתחילת דרכם, והיום הם מוכרים בכל העולם, אבל הסוהו הוא עדיין הלקוח הכי טוב שלהם. חשוב לי להדגיש שהעיצוב הישראלי הוא בזכות ולא בחסד, לא קונים אותו מפני שהוא ישראלי אלא כי הוא מצדיק את עצמו".

 

הבחירות של עציון ואלך: כפות לסלט. French Bull, ארה"ב. 54.90 שקל הבחירות של עציון ואלך: כפות לסלט. French Bull, ארה"ב. 54.90 שקל

 

החנות בממילא תהיה שונה מהאחרות בגלל המיקום מרובה התיירים? תימכר יותר יודאיקה?

"הקונספט זהה בכל החנויות. תהיה התאמה מינורית, אבל 90% מהתמהיל נמצא בכולן. יהיה קצת יותר עיצוב ישראלי, ומעט יודאיקה. בתחום הזה אנחנו מנסים להתרחק מהדברים השמרניים, אבל יש בו גם דברים מאוד יפים".

 

מהי החנות הרווחית ברשת?

"החנות בקניון אביב ברמת אביב מוכרת הכי טוב, מעצם היותו אחד הקניונים המובילים במדינה. אנחנו עושים שם יותר מהפדיון הממוצע של הקניונים, שעומד על כ־1,000 דולר למטר בחודש. היינו בתחרות מול רשתות גדולות וטובות, ואף על פי שהיינו קטנים וחדשים עדיין הצלחנו לשכנע את הקניון להיכנס, ועוד בלי דמי פינוי, דבר שלא קיים יותר. חלק מהבחירה שלנו היא להיות ממוקמים אסטרטגית. זה עולה יותר, אבל זה חלק מהשיווק".

 

הבחירות של עציון ואלך: קופת כלב. Ototo, ישראל. 169 שקל הבחירות של עציון ואלך: קופת כלב. Ototo, ישראל. 169 שקל

 

חולם על חו"ל

 

לאורך כל השיחה מדגיש ואלך את החשיבות שמייחסים ברשת לשמירה על סטנדרטים גבוהים, על שירות איכותי ועל הרצון לשמח אנשים. הוא אינו מוכן לתת להתרחבות הרשת לפגוע בסטנדרטים. "חלק ממה שמייחד אותנו זו ההקפדה על עיצוב אחיד של החנויות והבחירה המוקפדת של העובדים ושל המוצרים. זה מה שעושה את חוויית הביקור המיוחדת בחנות, שמשלבת תקציב אפשרי עם רמת אסתטיקה וגימור גבוהים".

 

יש מחשבות על התרחבות מחוץ לישראל?

"יש מחשבות ויש אנשים ששואלים ואומרים 'יאללה לא בא לך?'. אני חושב שמתישהו זה יקרה, וזו תהיה הגשמת חלום. זה חייב להיות עם שותף מקומי שמכיר את השוק, ואני גם מניח שזה מה שייתן את הדרייב להתחיל במיקום ספציפי, באחת הערים הגדולות - ניו יורק, פריז או רומא. מהמקום הכי צנוע, אני חושב שיש לנו מה להציע".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x