$
פנאי

משיחת יתר: לפי שעה

מוזיאון ישראל והטייט מודרן צפויים לשתף פעולה ברכישת עבודת הווידיאו "השעון", ושלום שפילמן שוקל לממש את ההבטחה להקים מוזיאון על שמו

דנה גילרמן 11:26 12.07.11

 

על פי אתר מוזיאון ישראל, ב־23 באוגוסט נזכה לראות את עבודת הווידיאו "השעון" של כריסטיאן מרקלי, שהוגדרה על ידי מבקרי האמנות בחו"ל כ"שובר הקופות של עולם האמנות". אורך היצירה, שזיכתה את מרקלי בפרס אריה הזהב בביאנלה בוונציה, הוא 24 שעות. היא מורכבת מקטעים שנאספו מסרטי קולנוע, שבהם דמות מציינת מה השעה או נראה דימוי של שעון. אלפי רגעים אלה ערוכים יחד כדי ליצור יממה המקבילה לזמן במציאות.

 

היצירה, שראתה אור במהדורה של שישה עותקים, זכתה לתגובות נלהבות עם הקרנת הבכורה בגלריה ווייט קיוב בלונדון באוקטובר. במקרה נכחתי שם, והייתי בין הבודדים שפחות התלהבו ממנה. התרשמתי מעבודת התחקיר וממלאכת העריכה שהושקעו בה, אך במוחי חלפה המחשבה שזה בעיקר גימיק, או כפי שהגדיר קן ג'ונסון, אחד המבקרים הספורים שלא נשבה בקסמה: "Brilliant gimmick carried out with great care".

 

לאחר הקרנתה בלונדון ובגלריה פאולה קופר בניו יורק, החלו המוזיאונים להתעניין ברכישת היצירה, וביניהם המוזיאון לאמנות בלוס אנג'לס (LACMA), המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק והטייט מודרן בלונדון. היות ומדובר בשישה עותקים בלבד, הזמן והמהירות הם מרכיב חשוב בהחלטה על הקנייה. אך בעידן שבו המוזיאונים נלחמים על כל תרומה, כיצד רוכשים עבודה שעלותה המשוערת כ־400 אלף דולר? (זהו הסכום פורסם ב"The Art Newspaper" בליווי הכחשה של הנוגעים בדבר). המוזיאונים מצאו פתרון: קונים במשותף. מוזיאון ישראל, למשל, מתכנן לרכוש את היצירה יחד עם הטייט מודרן.

 

"בשנים האחרונות נהוגה שיטה זו בעיקר במיצגי וידיאו ובסרטים", אומרת סוזן לנדאו, אוצרת בכירה במוזיאון. "יש כמה מוזיאונים בעולם שעושים זאת. גם את 'השעון' רכשו במשותף מוזיאונים בקנדה ובבוסטון. הרעיון נכון — עבודות וידיאו יקרות לא כדאי לרכוש לבד. אלא שכאן נכנס חוזה מוקפד מאוד עם כללים מדויקים. חוזה המדבר על זכויות יוצרים וזמני ההקרנות. ברור, למשל, שכל מוזיאון מקרין בזמן אחר, כדי שלא תיווצר כפילות".

 

מחכים לחתימה

 

מתברר שזו לא הפעם הראשונה. בעבר רכש מוזיאון ישראל יצירה של אמן הווידיאו ביל ויולה בשיתוף הטייט ועוד מוזיאונים. כמו כן, הוא רכש מיצב וידיאו של האמנית השוודית אן ליסלגרד עם המוזיאון לאמנות בסן דייגו. על השאלה איך מתארגנים לרכישה כזו עונה לנדאו: "קשרים אישיים עם קולגות ושם בעולם האמנות הבינלאומי".

אבל העסקה עדיין לא סגורה סופית. יש שמועות שהטייט חזר בו, ולא ברור מתי תתבצע הרכישה. "הטייט לא ביטלו. יש רק עיכוב בחתימת החוזה. ברגע שהכל ייסגר נוציא הודעה מסודרת", נמסר מהמוזיאון.

 

בכל אופן אפשר לשער שאם וכאשר תוצג אצלנו, "השעון" תעורר עניין רב. עד עתה חזו בה אלפי מבקרים בלונדון ובניו יורק, שם דיווחו על תורים שארכו יותר משעתיים וחצי.

 

מתוך "השעון". יצירה שוברת קופות בעולם האמנות
מתוך "השעון". יצירה שוברת קופות בעולם האמנות

 

 

מוזיאון חדש בדרך?

 

אחד הבניינים ברחוב שוקן בתל אביב עובר שיפוץ נרחב. ל"כלכליסט" נודע שבאוקטובר ייפתח בו מוזיאון שלום שפילמן, ואותו תנהל איה לוריא, יועצת האוסף של שפילמן. שפילמן, בעברו איש עסקים, הקים לפני כשנתיים את מרכז שפילמן לצילום, שתומך במחקר, שימור ותצוגה של צילום. במקביל הוא היה לאספן גדול של צילום מקומי ובינלאומי. האוסף שלו כולל עבודות של חשובי האמנים בעולם והוא בנוי משלושה חלקים: הראשון מוקדש לצילום ישראלי משנות השישים ועד היום, ביניהן עבודות של דגנית ברסט, מיכל היימן, עדי נס, אורי גרשט ועוד רבים. החלק השני מורכב מצילומים היסטוריים של צלמים חשובים מהעולם כמו רוברט פרנק ואדוארד מייברידג'.

 

החלק השלישי הוא עבודות קנוניות של צלמים עכשוויים מובילים כמו סינדי שרמן, נאן גולדין, תומס שטרוט ואנדרה סרנו. העבודות של הצלמים המדוברים נמכרות בעשרות עד מאות אלפי דולרים. בראיון שנתן לפני כחצי שנה בראיון למוסף "כלכליסט", העריך שפילמן שבעוד כחמש שנים יקים מוזיאון. האם הוקדמה הפתיחה? "אנחנו בונים את המחסן ועוד מוקדם לדבר", אומר שפילמן בתגובה. "אולי אחרי החגים נצא בהודעה מסודרת".

x