בדרך למיליון: 10 שורות רווח
אריה מליניאק יעביר בשבוע הבא סדנה בוועידה לעסקים קטנים ובינוניים של "כלכליסט" או כפי שהוא מעדיף לכנותם: עסקים זריזים ומתוחכמים
בכנס בעלי עסקים קטנים ובינוניים של "כלכליסט" בשבוע הבא ובסדנה שאקיים ב־21 ביולי בתל אביב אני אציג את הגישה שלי: "העסק כמשחק", ואשתף ברעיונות מהסדנה בה השתתפתי לאחרונה אצל אנתוני רובינס באיי פיג'יי.
מאחר ששפה יוצרת מציאות, הגיע הזמן לשנות את המונח עסקים קטנים ובינוניים לעסקים זריזים ומתוחכמים. הרבה יותר מדליק להיות בעל עסק זריז ומתוחכם מאשר בעל עסק קטן. איך שאתה מציג את עצמך, זה מי שאתה.
העסקים הזריזים והמתוחכמים הם מנוע צמיחה חשוב וההתפתחות שלהם היא פלטפורמה חשובה לצמיחה. המשק לא צריך רק חברות ענק שלא מסוגלות לספק שירותים בגלל גודלן, משלמות שכר מטורף למנהלים, ומעסיקות אלפי עובדים בשכר מינימום.

בסוף הטורים ששלחתי מפיג'י נהגתי לכתוב "שורת רווח". הפעם יש לי בשבילכם עשר שורות רווח:
1. היכולות הטכנולוגיות והתקשורתיות החדשות שפתוחות היום בפני עסקים "קטנים" ו"בינוניים", יכולות לתת להם גישה לקהלים גדולים חדשים. צריך רק לשנות את צורת ההתנהלות והחשיבה. אם חברות ענק לא מסוגלות לתת שירות, זו הזדמנות לעסקים קטנים לתת שירות. במקום להתאהב במוצרים שלכם, תתאהבו בלקוחות. אתם לא רוצים יותר "לקוחות" אלא יותר "אוהדים". כי לקוחות באים והולכים, אוהדים נשארים.
2. אתם לא חייבים לעשות את כל השגיאות בעצמכם. אם אתם לא מתמצאים בתחום מסוים, קחו מישהו שכן.
3. אם אין לכם מספיק כסף לשכור את שירותיו, שתפו אותו ברווחים.
4. כל מה שתמדדו, יבוצע, יגדל ויצמח. מה שלא מדיד, לא ניתן לניהול. רואה החשבון שלכם לא מודד, רק מדווח. תגדירו מהן הפעולות הקריטיות לצמיחת העסק שלכם, ותמדדו אותן.
5. לא מספיק למדוד, צריך גם להציב מול העיניים לוח תוצאות, שיראה בזמן אמת האם אתם מבצעים את הפעולות שאתם צריכים ומה התוצאה.
6. העובדים צריכים לדעת מה נמדד ומה התוצאה. אם דברים לא מסתדרים, עצרו ובדקו מה חסר, מה לא עובד. מה הטעם להמשיך לייצר עוד משהו שמפסיד?
7. המטרה היא לא עסק גדול, אלא עסק מרוויח. אם יש לך גידול ממאיר, אתה לא רוצה שהוא יגדל. גידול במכירות זה לא מטרה, אלא גידול ברווחים. ותרו על מוצרים ועל לקוחות, לא על רווחיים.
8.
טפלו בהוצאות שלכם. אל תעמיסו על העסק ג'יפים ומשרדים מפוארים. מחשב של 2,000 שקל עושה אותה עבודה כמו מחשב של 6,000 שקל. הדאווין עולה לכם ביוקר. אני מכיר בעלי עסקים שטסים על חשבון העסק במחלקת עסקים, ועם המשפחה לחופשה בצ'רטר. אתם חושבים שאתם עובדים על מס הכנסה, אבל אתם אוכלים את העסק שלכם. הוצאות של עסק לא נועדו לחיים הטובים, אלא למטרה אחת: להביא הכנסות.
9. האינטראקציה שלכם עם הלקוחות היא קריטית. קחו שעה בשבוע למחשבה בסוגיה: מי אני כאשר אני פוגש את הלקוחות שלי? מי אני באמת בשבילם? מה הם צריכים? מי אני רוצה שיהיו הלקוחות שלי בעוד חמש שנים? מה הם יצטרכו בעוד חמש שנים? לאן התעשייה שלי הולכת?
10. ועוד שאלה לסיום: האם יש לי אסטרטגיית יציאה מהעסק? האם אני יכול למכור אותו, אולי את חלקו? אם אין לך מה למכור, אין לך עסק. פשוט סידרת לעצמך ג'וב לכל החיים. ג'וב גרוע במיוחד, כי בעל הבית שלך הוא חסר פשרות ויורד עליך כל הזמן. בעל הבית שלך הוא אתה!
להרשמה לוועידה המרכזית של "כלכליסט" לעסקים קטנים ובינוניים לחץ כאן


