$
פנאי

גיבור תרבות

בשנה הראשונה של שמוליק יפרח כמנכ"ל תיאטרון באר שבע גדל מספר המנויים ומספר ההצגות הנמכרות הוכפל. ל"כלכליסט" הוא מספר על קשיי המימון, ועל "תחושת השובע מהדביקות התל־אביבית"

מאיה נחום שחל 11:0928.03.11

"באר שבע היא המרכז", כך מכריז מנכ"ל התיאטרון העירוני באר שבע שמוליק יפרח. כשנכנס לתפקיד לפני כשנה קיבל יפרח תיאטרון עם 8,000 מנויים, מכירה של כ־220 הצגות בשנה וגירעון מצטבר של 4.3 מיליון שקל. כיום מספר המנויים קפץ ל־13 אלף, 500 הצגות נמכרות בשנה ולדבריו השנה תסתיים באיזון. גידול מרשים, בעיקר מפני שמדובר בתיאטרון בפריפריה. "בניהול הקודם (תחת נתן דטנר) התיאטרון עשה כמיטב יכולתו כדי לשרוד בשוק", מסביר יפרח. "שיווק הצגות הוא שוק לכל דבר. אם היינו מפעל, היינו מקבלים בונוסים שמנים. אבל בתיאטרון מסובסד ככל שהיקף הפעילות גדל, נכנסים לגירעון כי התמיכה לא משתנה".

 

לכן תיאטרון באר שבע, שלא יוכל לשרוד אם יסתמך רק על הקהל הדרומי, מוכר הצגות ברחבי הארץ. "אני מוכר הצגה ב־28 עד 35 אלף שקל, והעלות היא 45 אלף שקל. יש מחירי שוק שתל אביב מכתיבה לנו. גם שחקן שמקבל במרכז 1,000 דולר להצגה לא מוכן לרדת במחיר".

 

אפשר לשרוד בלי לשלם לכוכבים?

"אני משלב גם כוכבים כמו גורי אלפי, אפרת בוימוולד, גיא לואל, מיכאל אלוני וריקי גל - הם מסייעים לשיווק, ריקי גל ב'קומפני' משדרגת את ההפקה. אבל דווקא בשתי הצגות מאוד מצליחות שלנו, 'פיאף' ו'הרוזן ממונטה כריסטו', אין אף כוכב".

בשנה האחרונה התיאטרון הגביר את מעורבתו בחיי התרבות בעיר. המעורבות הזאת חשובה בעיקר בשל התמיכה הדלה ממשרד התרבות - מנתונים שקיבל יפרח עולה כי מ־1987 רק 7% מכל התמיכה של מינהל התרבות מגיעה לדרום. "זה מצב אבסורדי", הוא אומר.

 

(מימין) זוהר שטראוס ואמיר קריאף, "בוגד". מכה בבטן לדרומיים (מימין) זוהר שטראוס ואמיר קריאף, "בוגד". מכה בבטן לדרומיים צילום: דניאל קמינסקי

 

ואיך אתה פועל לשינוי המצב?

"אני עומד בראש ועדת המיתוג וועדת התרבות של העיר וחלק מסדר היום שלי זה לפתוח עוד מסגרות תרבותיות שישאבו כסף מהמדינה, חד וחלק".

 

"כמעט לכל קבוצה שנפגשת איתי אני מקים עמותה, כדי שיוכלו למשוך כסף ממשרד התרבות. כשקבוצת בוגרים שלנו הקימה תיאטרון פרינג' בעיר העתיקה, הקמתי להם עמותה. כך גם במחול ובאמנות פלסטית".

   

יש באזז

 

יפרח נולד בדימונה, גדל בדרום ופרט ללימודי משחק בבית צבי לא עזב את הדרום מעולם. בזמן הלימודים פגש את רפי ניב, מנהלו האמנותי של התיאטרון כיום, והשניים חלמו לחזור דרומה ולהפריח את השממה התרבותית. ב־1990 חזר יפרח, תחילה כשחקן בתיאטרון באר שבע. לאחר מכן הוא ביים קבוצות משחק בדרום, וניהל מתנ"ס בדימונה. ב־2005 הקימו יפרח וניב את בית הספר לאמנויות הבמה בנגב, ומשם עברו לניהול התיאטרון.

 

"עשינו שנה בלי אף קופרודוקציה, וזו אמירה ברורה שלי ושל רפי, להראות בשנה הראשונה מה אנחנו מסוגלים לעשות. הביקורות מהללות, יש באזז ומיטב השחקנים רוצים לשחק אצלנו. יש תחושת שובע מהדביקות התל־אביבית, ואנחנו תיאטרון שמציע תפקידים נפלאים ומטפל בשחקנים בכבוד. השינוי מחלחל לקניינים, והראיה היא הגידול בהצגות שלנו בכל הארץ".

 

כיצד רכשת כלים לניהול?

"לא למדתי דבר פרט לתיאטרון, אבל אני קורא מאזנים ובונה תוכנית עבודה במקצועיות. הגדרתי יעדים לתיאטרון, אנחנו משנים בהדרגה את המבנה הארגוני. אנחנו במקום לא רע, אבל יש עוד הרבה עבודה".

 

מה הערך המוסף שאתם נותנים לקהל הדרומי?

"אנחנו מעלים מחזות שמדברים למי שחי כאן ולא בטוח שתיאטרונים במרכז היו מעלים, כמו 'בוגד' של בועז גאון, שמדבר על ההוויה הדרומית וסכנות הזיהום, וזו מכה בבטן לתושבים. גם 'מלך השכונות' של קובי אוז, שיעלה בעונה הבאה, מדבר על דור שלישי של מזרחים בעיירת פיתוח. אני לא בטוח שתיאטרון במרכז היה טורח להקים מרכז מצוינות ועמותות או לפתח פרינג'. לתיאטרון בפריפריה יש הזדמנות לגדל את השחקנים הצעירים ולדאוג שייצרו בעיר".

 

שמוליק יפרח. "אנחנו מעלים מחזות שמדברים למי שחי כאן" שמוליק יפרח. "אנחנו מעלים מחזות שמדברים למי שחי כאן" צילום: חיים הורנשטיין

 

תקציב תיאטרון באר שבע ממינהל התרבות עומד לפי הקריטריונים על 5.8 מיליון שקל ומשתנה על בסיס הביצועים. מהעירייה הוא מתוקצב ב־4 מיליון שקל, מתוכם 2.6 מיועדים לחשמל, ארנונה וכו', ורק 1.4 מיליון שקל לתקציב שוטף. "זה תקציב נמוך, ואני פועל להגדלתו. באזור שלנו אין פילנתרופיה, ואני פועל להקמת אגודת ידידים, וכמה בכירים במשק כבר הביעו את הסכמתם".

 

בהתייחס לדרישת מנהלי התיאטרונים לתמיכה דומה לזו שמקבל הבימה, אומר יפרח: "אין לנו בעיה שיעזרו להבימה, אבל שיעזרו לכולם. גם לנו יש גירעון. להבימה יש תקציב מיוחד כי הוא התיאטרון הלאומי, לחאן יש את תקנת ירושלים המקנה להם תוספת של כ־3 מיליון שקל, ולי אין כלום. אז שיגדירו 'תקנת הנגב' ויתנו לי תוספת. כשתיאטרון באר שבע תפקד ללא בניין בזמן בניית המשכן הוא לא קיבל את הפיצוי שקיבלו בית ליסין והקאמרי, וכעת הבימה מקבל. עכשיו פניתי למשרד התרבות בבקשה לקבל את הכסף".

 

יפרח מתכנן להמשיך לנהל את התיאטרון ובמקביל לקדם את הפעילות התרבותית בעיר. "יש משהו בתולי בדרום, העשייה מיידית ומשפיעה. אני רוצה להקים מרכזי תרבות גם בערד ובירוחם, ויש עוד המון דברים שמלהיבים אותי".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x