$
פנאי

עיצוב תודעה

גם עולם העיצוב נערך לתקופת הטקסים השנתית. זכייה בפרסים בולטים, כמו פרס הבריט הבריטי ופרס Red Dot הגרמני, היא שאיפתו של כל מעצב. נותני הפרסים בארץ יכולים רק לחלום על מעמד כה משפיע

דקל גודוביץ 10:5109.02.10

ענף העיצוב בארץ ובעולם נערך לתקופה צפופה של טקסי הענקת פרסים. מעצבים מכל העולם מתמודדים על כניסה לאחת מהתחרויות היוקרתיות, שזכייה בה עשויה להזניק קריירה של אחדים ולהעניק מכובדות נחשקת לכאלה שכבר נמצאים בראש הפירמידה. "כלכליסט" מביא את סיפורם של שני פרסים מרכזיים: האחד הוא Red Dot הגרמני, שמחר הוא המועד האחרון להגשת מועמדויות לו, ומיועד לחברות תעשייתיות. השני: הבריט הבריטי, שנקרא גם "האוסקר של העיצוב", ופתוח בפני כל מעצב, ובלבד שנבחר בידי ועדת מומחים של הפרס. ואי אפשר בלי תמונת מצב על תעשיית הפרסים הישראלית, שאף שאינה נהנית מהשפעה ומיוקרה כמו התחרויות הזרות, יש לה תפקיד בהעלאת קרנם של המעצבים הישראלים.

האוסקר הבריטי

 

מ־17 בפברואר עד 6 ביוני תתקיים במוזיאון העיצוב בלונדון תערוכה של Brit Insurance Designs of the Year 2010, לקראת הכרזה על הזוכה הגדול ב־16 במרץ.

 

אף על פי שזו רק שנתו השלישית של פרס הבריט, הוא כבר התברג בין פרסי העיצוב הנחשבים בעולם. הפרס ניתן בשבע קטגוריות, ובין 100 המועמדים שמות ידועים, כמו אדריכלית־העל זאהא חאדיד, שמתחרה עם MAXXI - המוזיאון הלאומי לאמנויות המאה ה־21 ברומא שנפתח השנה. איילה צרפתי הישראלית נבחרה להציג בקטגוריית המוצרים עם Soma, גוף תאורה שנראה כאלמוג, והוצג במוזיאון תל אביב ב־2009.

 

המוזיאון הלאומי לאמנויות המאה ה־21, ברומא המוזיאון הלאומי לאמנויות המאה ה־21, ברומא

 

לפני שנתיים זכה בפרס פרויקט שהקים פרופ' ניקולס נגרפונטה, בעבר ראש מעבדת המדיה ב־MIT, שמבטיח לשפר את החינוך בעולם באמצעות מחשב לכל ילד. בשנה שעברה זכה פוסטר הקמפיין הלא רשמי של ברק אובמה בעיצוב Shepard Fairey, שהראה את כוחו של העיצוב להשפיע ולשנות מהשורש.

 

אלכס ניוסון, אוצר הפרס השנה, מציין בסיפוק: "התקשורת היא שהגדירה אותנו בשנה שעברה בתואר 'אוסקר', וזה מחמיא לנו מאוד. מה שהופך את הפרס לאוסקר אמיתי הוא שבחירת המועמדים לא נעשית בידי המוזיאון, אלא בידי נציגים מתוך קהילת העיצוב".

 

במה שונה הבריט מכל פרס אחר?

"אחד ההבדלים הוא התערוכה שמלווה את הפרס, אשר יוצגו בה תמונות, סקיצות, מודלים וחפצים. כשהציבור יראה אותם במוזיאון הוא יבין טוב יותר את העיצובים".

 

פרופ' רון נבארו, מעצב, חוקר, מרצה בטכניון ושופט בתחרויות עיצוב בינלאומיות מובילות, שזכה בעצמו ב־24 פרסי עיצוב, מסביר את הייחוד בפרס הבריט: "לבד מהגושפנקה של מוזיאון העיצוב של לונדון, הוא בעל אג'נדה חברתית־פוליטית. הם מתמקדים לא רק בעיצוב, אלא גם במשמעות שהופכת את העיצוב לקטליזטור של תהליכים הומניטריים, פוליטיים וסביבתיים בעולם".

 

הפרס הגרמני מתחלק לשלוש קטגוריות: עיצוב תעשייתי, עיצוב קונספטואלי ועיצוב תקשורת חזותית. אם נמצאת עבודה אחת ראויה היא נבחרת למנצחת בשלוש הקטגוריות. בשנה שעברה נבחרו שלושה רהיטים. אחד מהם הוא Mychair - כיסא לאונג' של משרד האדריכלים ההולנדי UNStudio, שהשופטים הכתירו אותו כ"אינטרפרטציה עכשווית ומרגשת לכיסא לאונג' מסורתי".

 

התשובה הישראלית

 

בארץ מוענקים שני פרסים עיקריים לעיצוב. הראשון, שחולק ב־31 בינואר תחת שמו החדש "פרס עתיר" (עיצוב תעשייתי ישראלי) בידי משרד התעשייה והמסחר, עבר גלגולים ושמות רבים מאז לידתו בשנות השבעים. אף שהפרס כולל מענק גבוה (30 אלף שקל), חותמת ממשלתית ובחירה של שופטים נחשבים, הוא חסר את הזוהר ויחסי הציבור שיש למשל ל"אות העיצוב" - הפרס השני, והראשון של המגזר הפרטי, שבסוף ינואר הסתיים הפרומו שלו.

 

בית "האח הגדול" בעיצובו של מיכאל ששון בית "האח הגדול" בעיצובו של מיכאל ששון צילום: קופרמן הפקות

 

"אות העיצוב" מנסה להיות מקבילו של הבריט ואף מכנה את עצמו "האוסקר הישראלי". לתחרות הוגשו יותר מאלף עבודות אדריכלות, תכנון עירוני, אדריכלות נוף, עיצוב פנים ועיצוב תעשייתי, ומתוכן נבחרו 150 מעצבים ואדריכלים להציג בתערוכת פרומו, שהסתיימה זה עתה בבית העיצוב טיטאן בתל אביב. הזוכים יוכרזו ב־27 במאי, בטקס בהיכל התרבות בתל אביב.

 

מסעדה וריאליטי

 

בין העבודות שהוצגו אפשר היה לראות בקטגוריית העיצוב התעשייתי את All in One, בעיצוב Mobius Design - מוצר המשלב ארבעה מוצרים שונים: כיסא נענוע וטיולון, הנוצר באמצעות הטיית הכיסא למצב מנוחה, שניהם לשנתו הראשונה של העולל, בתוספת בינבה וקורקינט, המיועדים לשנותיו המאוחרות והפעילות יותר של הילד.

 

בקטגוריית עיצוב הפנים הוצגו אמיצ'י, מסעדת שף איטלקית בתל אביב, בעיצוב סיגל ברנוביץ' וגלי אמית, ובית "האח הגדול" בעיצוב מיכאל ששון.

 

בקטגוריית אדריכלות הוצגה הפקולטה לתקשורת במכללת עמק יזרעאל, בתכנון שוורץ בסנוסוף אדריכלים. כן הוצגו בית פרטי בתכנון פיצו קדם ושיקום מדרון יפו בתכנון ברוידא־מעוז, אדריכלות נוף.

 

"'אות העיצוב' אינו ביזנס אלא מלכ"ר, ומה שמבדיל אותו זה שהוא כולל אנשים מהשורה הראשונה, שכולם מתנדבים תמורת כוס יין למען קידום העיצוב בארץ", מספר נבארו. "אף שהתחום התפתח, עדיין אין מספיק תחרויות בארץ שתהדהדנה את העיצוב בישראל, ולכן צריך להירשם לכל מה שזז. פרס התמ"ת הוא בהחלט חשוב ורציני, ואהיה משוחד לומר ש'אות העיצוב' טוב ממנו. לצערי מרבית החברות עדיין מתייחסות למעצב כאל מי שמטפל ביופי, ולא כאל חלק מצוות ארגון החברה ומוצריה".

 

משיחות עם מעצבים ישראלים מובילים עולה ש"אות העיצוב" עדיין לא נתפס כאוסקר העיצוב הישראלי. השאלה היא האם הדרך להפוך את הפרס לנחשב יותר תהיה לערוך את התחרות במוזיאון המוקדש לעיצוב, כמו זה שנפתח לאחרונה בחולון, במקום בהיכל התרבות.

 

נבארו אינו שולל את העניין. "השנה כבר לא נציג שם, כי כפי שהבנתי הוא יהיה מוקדש רק למעצבים מחו"ל. ובשנים הבאות אני חושב שהם בוודאי יכריזו על פרס משלהם".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x