$
פנאי

תופעת העשור בספרות - רבי־מכר

כולם מחפשים את הלהיט הבא, ספר קונספט נוסחתי שפונה למכנה המשותף הרחב, ורצוי שהוא יהיה טרילוגיה

נטע גורביץ 20:2228.12.09

העשור החולף בזירה הספרותית הבינלאומית התאפיין ביותר: יותר ספרים, יותר מהר, יותר בזול וביותר מקומות. יותר איכות? לא בטוח. יותר ספרים שיהפכו לנכסי צאן ברזל? לאו דווקא. וזה עוד לפני שהכוכב של המערכה הבאה - הספר האלקטרוני - צעד לקדמת הבמה.

 

נדמה שאמזון היתה כאן מאז ומתמיד, אך למעשה היא הפכה לשחקן מרכזי רק בסוף העשור האחרון. המסחר המקוון בספרים הניע תהליך כולל של הורדת מחירים בחנויות הספרים הישנות. הרשתות הגדולות הלכו ורמסו את חנויות הספרים העצמאיות באמצעות מבצעים אגרסיביים. הצרכן קנה ספרים בזול, על חשבון הרווחים של הסופרים, ההוצאות והחנויות.

 

המבצעים הכריחו את הרשתות ואת המו"לים לספק להיטים שייצרו הכנסה בטוחה, וכך נולד הגיבור האמיתי של העשור: "רב־המכר הבא". הספר שיוצריו מקווים שיטיל ביצי זהב הוא על פי רוב כוכב לרגע, ספר קונספט נוסחתי שפונה למכנה המשותף הרחב, מוכר מיליוני עותקים ואינו נובע מתוך עשייה ספרותית מתמשכת. הוא ניחן בסגולות ספרותיות מסוימות, מרגש על פי רוב, מתמקד בחוויה אנושית אוניברסלית, ולעולם אינו קיצוני, נשכני, ניסיוני או אפל מדי.

 

בין הכותרים הבולטים מסוג זה: "המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה", "אשתו של הנוסע בזמן", "זיכרונותיה של גיישה", "רודף העפיפונים", "נער החידות ממומביי" ו"לאכול, להתפלל, לאהוב". לצדם התפתחו רבי־מכר פרי עטם של כותבים שנתפסים יותר כמותג, בהם דן בראון, ג'ון גרישם וקרלוס רואיס.

 

הספרים המצליחים הללו הופכים יותר ויותר לרבי־מכר בינלאומיים. העולם רץ אחרי ה"באזז", שמתחיל אצל הסוכנים הספרותיים ומפעפע עד צרכני הקצה דרך סוכנים תרבותיים כמו מועדון הספר של אופרה ווינפרי בארה"ב וזה של ריצ'רד וג'ודי בבריטניה – שניהם המליכו בעשור הזה רבי־מכר ענקיים שבלעדיהם לא היו מותירים חותם. הלוקאליות של רשימות רבי־המכר מאבדת את מקומה לטובת רשימה גלובלית: "הארי פוטר", סטפני מאייר, סטיג לרסון והרלן קובן מצליחים בעולם לא פחות מבארצות מוצאם.

"כפרה" של איאן מקיואן "כפרה" של איאן מקיואן

 

הכל קרה מהר יותר בעשור הזה: זכויות נמכרו מהר יותר, תרגומים יצאו לאור מהר יותר, ספרי המשך נכתבו בחיפזון, וחיקויים לפורמטים מצליחים צצו במהירות הנדרשת לשליחת מייל. זה היה גם עשור של טרנדים: ג'יי.קיי רולינג הניעה את טרנד "ההארי פוטר הבא" וגם את טרנד הסדרות — לא די עוד בספר אחד, המינימום הוא טרילוגיה, ועדיף שתעסוק בכוחות מאגיים; חאלד חוסייני היה ממבשרי טרנד הסיפורים האנושיים ממדינות מוסלמיות, בבריטניה פרח עד זרא ז'אנר "ספרות הבכי": סיפורים אוטוביוגרפיים קורעי לב, וסאגת "דמדומים" בישרה את פלישת הערפדים הספרותית שסופה מי ישורנו.

 

ברשימת רבי־המכר של העשור בבריטניה, הספר הראשון העונה להגדרה המצומצמת של ספרות יפה מופיע במקום ה־37: "כפרה" של איאן מקיואן. אבל למרות זאת ייצר העשור הזה ספרות יפה למכביר. ספריו של רוברטו בולאנו יצאו לאור באנגלית ובשפות אחרות ועוררו התרגשות, "הדרך" של קורמאק מקארתי קצר שבחים, "חיי פיי" ו"הטיגריס הלבן" זכו להצלחה מסחרית וביקורתית, ומרגרט אטווד, ז'וזה סאראמאגו, ג'ון באנוויל, מישל וולבק, ג"מ קוטזי, אורחן פאמוק והארוקי מורקמי הוציאו לאור ספרים בלתי נשכחים, רבי־מבע ועומק. במוקד הוויכוח הספרותי עמד ספרו עב הכרס של ג'ונתן ליטל "נוטות החסד" - מונולוג מפי קצין אס.אס בדיוני, שהיו שראו בו את יצירת המופת הראשונה של המאה והיו שכינו אותו תועבה ספרותית.

 

דור שמאמין בספרות

 

ואיך אפשר בלי ספרי "הארי פוטר"? הם מגלמים רבות מהמגמות הספרותיות של העשור: הם הונעו בכוחה של מכונת שיווק אפקטיבית, זכו להצלחה גלובלית חסרת תקדים והפכו את ג'ואן רולינג למותג ג'יי.קיי רולינג, בעלת הון עצמי של חצי מיליארד ליש"ט. אבל הם גם גרמו לעשרות אלפי אנשים לעמוד בתורים לחנויות ביום השקתם והחזירו לדור שלם את האמונה בספרות. ללמדנו שהשיווק, הפורמט והטכנולוגיה יכולים לעבור גלגולים אין ספור, אבל הספרות היא צורך אנושי בסיסי שלא יוסט ממסלולו על נקלה.

 

מעריצי הארי פוטר מחכים לספר חדש מעריצי הארי פוטר מחכים לספר חדש צילום: בלומברג

 

הטכנולוגיה שינתה את הענף. החנויות המקוונות שחררו את הצרכנים מעריצותן של הרשתות. פרויקט הספרים של גוגל העלה לרשת טקסטים של מיליוני כותרים. אבל המהפכה האמיתית, המקבילה הספרותית של מהפכת המוזיקה של העשור הנוכחי, עדיין לפנינו. במאי 1997 פרסם המגזין "Wired" כתבה על "דיו דיגיטלי", שהספידה את עידן הספר המודפס. באיחור אלגנטי של יותר מעשור הספר האלקטרוני עלה לזירה. העשור הבא יהיה שייך לו.

 

הכותבת היא עורכת ספרי התרגום בהוצאת ידיעות ספרים

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x