איך לבחור מצלמת וידיאו
האם לבחור במצלמה קלה עם זיכרון פלאש או ב־HD יקרה המאפשרת להציג את הסרטים על המסך בסלון? "כלכליסט" מגיש את מורה הנבוכים לצלם המתחיל והמתקדם
רכישת מצלמת וידיאו היא כאב ראש לא קטן, ולא רק מפני שאחרי ההתלהבות הראשונית מתחילים ההורים לריב מי יהיה הצלם ומי הסבל, ומי יערוך את המצגת לבת/בר מצווה.
השוקלים להצטייד במצלמת וידיאו מתלבטים: האם לבחור במצלמת מיני DV פשוטה וזולה ב־1,200 שקל, או במצלמת HD יקרה שאת תוצריה אפשר להציג על מסך ה־LCD בסלון? מצלמה קלה עם זיכרון פלאש? או עם כונן קשיח המאפשר שעות צילום ארוכות?

מגוון המצלמות בשוק רחב מאוד. מצלמות Mini-DV הן פורמט אמין ופופולרי מאוד בקרב מחפשי התיעוד המשפחתי הבסיסי, בשל המחיר הנוח (1,000–1,500 שקל); מצלמות המצלמות על גבי די.וי.די עדיין תופסות נתח נכבד מהשוק, מפני שהצילום בהן פשוט ונוח, וניתן להציג את התוצאה במכשיר די.וי.די.
מחירן מתחיל ב־1,500 שקל, ולדברי גיא בן-נון, מנהל שיווק קרט, הוא יירד עד סוף השנה ל־1,000 שקל; מצלמות HDD עם כונן קשיח מחלחלות בהדרגה לשוק (מ־2,200 שקל); פורמט המצלמות בעלות כונן פלאש מובנה המצלמות על גבי כרטיס זיכרון מסוג SD/SDHC צובר תאוצה (מ־1,700 שקל); ומצלמות HD נכנסות לשוק בעקבות חדירת מסכי ה־HD (מ־2,500 שקל לפורמט מיני-DV). המותגים המובילים הם סוני, קנון, פנסוניק, JVC, סמסונג והיטאצ'י.
יורם פלגי, מנהל מותג פנסוניק ביורוקום, מעריך כי ב־2007 נמכרו יותר מ־40 אלף מצלמות דיגיטליות, והשנה הוא צופה ירידה של 10% במכירות. פלגי קושר את מגמת הירידה למעבר למצלמות הסטילס הדיגיטליות — מחיריהן של אלה יורדים, והן נוגסות בשוק הווידיאו בשל יכולתן לצלם קטעי וידיאו באיכות סבירה על גבי כרטיסי זיכרון שנפחם עולה. עם זאת, הוא מרגיע, שוק מצלמות הווידיאו לא ייעלם.
לבדוק ביד
אז איך בוחרים מצלמה? יינון חיימי, עורך אתר מדריך הצרכנות Wise Buy, מזכיר לנו לבדוק פיזית: להחזיק את המצלמה ביד, לוודא שהיא מתאימה לכף היד, שהגישה לכפתורים נוחה, שהניווט בתפריטים פשוט. הפרמטר החשוב ביותר הוא נוחות המצלמה בכף היד: אם המצלמה כבדה מדי, הצילום עלול להפוך למטרד רציני. לכן חשוב להחזיק אותה כמה דקות ולנסות לתפעלה, ולוודא שרוב אפשרויות התפעול פועלות ביד אחת.
שיקול הקנייה הראשון, אומר חיימי, הוא פורמט ההקלטה. היתרון העיקרי של ה־Mini-DV היא היותה קטנה וקומקפטית. חסרונה העיקרי: צריך להמיר את הקלטת כדי לצפות בחומר המצולם.
מצלמות הדי.וי.די מבוססות על תקליטור שעם סיום הצילום אפשר להוציא מהמצלמה ולצפות בו מיד, ללא צורך בהמרה. יתרון נוסף הוא משך הקלטה ארוך יותר, המתאים למי שנדרשים לצילומים ארוכים. בקטגוריה זו גם מצלמות DVD-RW, המאפשרות שימוש חוזר במדיה המצולמת. החיסרון: מצלמה גדולה ומגושמת ופורמט שעובר מן העולם.
מצלמות HDD, מבוססות דיסק קשיח, הן מצלמות קטנות יחסית המסוגלות לאחסן נפח גדול של מידע. היתרון: שעות ארוכות של צילום. החיסרון: המצלמות רגישות יותר, משום שהן מבוססות על כונן קשיח הרגיש לטלטולים.
מצלמות מבוססות זיכרון פלאש המצלמות גם על כרטיסי זיכרון מסוג DS ו־SDHC (הכניסה האחרונה לתחום) הן מצלמות קטנות וקלות מאוד, שיתרונותיהן העיקריים בכך שאין בהן חלקים נעים, הן פחות רגישות לטלטולים ונחשבות עמידות יותר, והן מצלמות גם על כרטיסי זיכרון. יתרון נוסף הוא הירידה החדה במחירי כרטיסי הזיכרון: כ־200–300 שקל ואף פחות ל־4 ג'יגה.
מצלמות HD מצלמות באיכות ההקלטה הגבוהה ביותר בנמצא ועל גבי כל פורמט הקלטה, מהמיני-DV, הדי.וי.די, הכונן הקשיח וכרטיס הזיכרון ועד לזיכרון פלאש, אך מחירן עדיין גבוה.
אחרי שהחלטנו על פורמט הקלטה, הפרמטר החשוב ביותר הוא איכות הצילום, שנקבעת על פי גודל חיישן התמונה (CCD) ומספר החיישנים. ככל שהחיישן גדול יותר (רבע אינץ' או שליש אינץ') האיכות תהיה טובה יותר, אך גם מחיר המצלמה יתייקר. הצרכן הממוצע יכול להסתפק בחיישן אחד בגודל שישית אינץ'.
מורה נבוכים
רזולוציה. פרמטר חשוב, ויש לשים לב בעיקר למספר הפיקסלים האפקטיביים. ההמלצה היא על מינימום של 300 אלף פיקסלים אפקטיביים. במצלמה בעלת שלושה חיישנים ההמלצה היא על מינימום של 250 אלף פיקסלים לכל חיישן.
זום. כמו במצלמות דיגיטליות, חשוב להתייחס לזום האופטי, ולא לדיגיטלי (שבצילומי חוץ אפשר להשתמש בו כמעין משקפת). ההמלצה היא על סף של זום אופטי כפול 10, אך רצוי לבחור בזום גבוה ככל האפשר. לצילום ביתי כפול 10 יספיק, אבל לצילומי חוץ מוטב לבחור בזום גבוה ככל האפשר.
רגישות לאור. פרמטר הקובע עד כמה ניתן להפיק תמונה איכותית בתנאי חשכה. הפרמטר, הנקרא לוקס (LUX), נמדד בין 1 ל־10: ככל שהמדד קרוב ל־1 ואף פחות, התמונה תהיה איכותית יותר.
מייצב תמונה. פרמטר שאסור לוותר עליו. עדיף מייצב תמונה אופטי ולא דיגיטלי.
מסך. קיימות בשוק מצלמות בעלות מסך מגע, שהוא פחות נוח בעת הצילום אבל נוח מאוד לניווט בתפריט אחרי הצילום. גודל מסך מינימלי הוא 3–2.7 אינץ'.
עינית. מומלץ לבחור במצלמה בעלת עינית, משום שבשמש המסך לא יציג טוב את התמונה, ומסך גם גוזל זמן סוללה יקר. העינית אינה חיונית בצילום ביתי.
איכות הקול. בכל המצלמות יש מיקרופון מובנה, אבל יש גם מצלמות בעלות מיקרופון זום הקולט את הקולות שאליהם מכוון הזום. אפיון נחמד ומומלץ. היבט חשוב הוא מיקום המיקרופון: מומלץ שהוא יהיה בחזית, כך שיקלוט פחות רעשי רקע.
סוללות. מרבית המצלמות מתבססות על סוללת ליתיום מובנית, אבל יש גם כאלה הפועלות על סוללות אצבע, שהן זמינות יותר.
חיבורים. לוודא שקיימים במצלמה חיבור USB 2, חיבור S-VIDEO למסך וחיבור FireWire, שקצב העברת הנתונים שלו למחשב גבוה משמעותית מחיבור USB. במצלמות HD חשוב לוודא שיש חיבור HDMI. מי שמביאים מצלמות מחו"ל חשוב שישימו לב לתאימות ל־PAL.
צילום סטילס. מצלמת וידיאו אינה יכולה להחליף מצלמת סטילס. עם זאת מי שמתכוון לנצל את הווידיאו לצילום סטילס, חשוב שיקפיד על רזולוציית סטילס מינימלית של 3 מגה פיקסל וכן על שמירת התמונות המצולמות בכרטיס זיכרון נפרד (במצלמות שאינן בפורמט כונן קשיח).


