היפנים בטירוף של מוצרי יבוא: מאבוקדו ועד איגואנות
הין החזק פגע ביצוא, אבל הכניס את היפנים לבולמוס קניות. יבואני בעלי חיים נדירים מדווחים על זינוק במכירות, ובתי כלבו עורמים בעגלות תיקים מאיטליה ב־5.80 דולרים
מאבוקדו וחליפות ועד למכוניות אאודי ובתי נופש - בעקבות התחזקותו של הין היפנים קונים סחורות מיובאות מכל הבא ליד, ובמקביל משקיעים בנכסים זרים.
"הוול סטריט ג'ורנל" מדווח כי התחזקותו של הין, אשר נסחר היום ב־83.95 ין לדולר, הביאה לצניחה במחירי הפריטים המיובאים ולהוזלה של הטיסות לחו"ל. במקביל עולה הרווחיות של השקעות בנכסים זרים, כולל נדל"ן, אג"ח אמריקאיות וקרנות נאמנות המתמקדות במניות של שווקים מתעוררים או אג"ח אמריקאיות.
ההנחות הללו הן נקודת אור בכלכלה היפנית המקרטעת, שכן עלייתו של הין מייקרת את מחירי הסחורות היפניות ברחבי העולם ופוגעת בתחזית הצמיחה לכלכלה נסמכת היצוא. "בתיאוריה, ין חזק יכול להגדיל את כוח הקנייה של הצרכנים ולתמוך בצריכה ובכלכלה כולה", אומר הירומיצ'י שיראקאווה, כלכלן בקרדיט סוויס. "אך בהתחשב בכך שהכלכלה נסמכת כמעט כולה על יצוא כדי לחזור לצמיחה, קשה להאמין כי מדובר כאן בתרחיש חיובי".
הקמעונאים ביפן מנסים עתה למשוך לקוחות באמצעות הנחות על סחורות מיובאות. רשת בתי הכלבו מאצוזאקאיה, למשל, ערכה החודש מכירה בת שבוע של כ־2,000 תיקי עור ונעליים מיובאים מאיטליה, וביום האחרון ערמה בעגלה תיקי עור ב־490 ין בלבד (5.80 דולרים).
בנוסף להנחות של עשרות אחוזים על המוצרים, החנות הציעה הנחה נוספת על פי שער המט"ח ביום הקודם. כך למשל, אם הדולר היה ברמה של 81 ין, הלקוחות קיבלו הנחה של 10%, אך אם הוא ירד ל־79 ין לדולר, ההנחה גדלה ל־20%. רשת הפיצריות סלבטורה קומו הורידה את מחירה של פיצה מרגריטה ל־1,500 ין מ־1,980 ין.
לפי החברה, התחזקות הין לעומת היורו הורידה את עלויות המוצרלה ורוטב העגבניות. רשתות המרכולים איטו־יוקאדו ואאון מוזילות את מחירי הסחורה המיובאת כמו בקר אוסטרלי וברוקולי אמריקאי. גם חיות מחמד מיובאות הוזלו ביפן, וכתוצאה מכך נרשמה עלייה במכירות של נחשים, איגואנות וצבים מארצות הברית ומאינדונזיה. מחירם של הצבים 10,000 ין, לעומת 15 אלף ין ב־2009.
קוייצ'ירי אוקוהירה, נשיא חברת סיינס פקטורי המייבאת בעלי חיים נדירים, אומר כי השנה הם ימכרו 4,000 צבים, פי שניים לעומת 2009.


