שוק הרכב של ברזיל בדרכו לעקוף את גרמניה
אנליסט: "שוק כלי הרכב הגרמני התחמם יתר על המידה ב-2009 ובקרוב הוא ישלם את המחיר". בברזיל, לעומת זאת, ירדה הריבית על הלוואה לרכישת מכונית
ברזיל עתידה לעקוף את גרמניה ולהיהפך לשוק הרכב הרביעי בגודלו בעולם - כך מדווחת סוכנות הידיעות בלומברג. הורדת הריבית בברזיל, כמו גם הקלות במתן הלוואות בנקאיות, מקלות על התושבים המקומיים לרכוש מכונית.
אנליסטים מקומיים מציינים כי נגישות האשראי הרחיבה את מספר הרוכשים הפוטנציאליים של כלי הרכב בכ-50%. אף שעדיין מדובר במיעוט - רק 16% מהאוכלוסייה - זהו ללא ספק שיפור לעומת שנים קודמות, כאשר 10% בלבד מהברזילאים יכלו להרשות לעצמם לרכוש מכונית חדשה.
בעוד לפני שנתיים הלוואות על כלי רכב נשאו ריבית של כ-37% וניתנו ל-36 חודשים בלבד, הריבית עתה צנחה לכ-25% וההלוואות ניתנות ליותר מ-80 חודשים.
"ברזיל היא שוק מתפתח בעוד השוק בגרמניה מיצה את הפוטנציאל שלו", אומר ג'ף שוסטר, מנהל חברת מחקר פאוור אקזקיוטיב. ברזיל קיימת כמדינה עצמאית 64 שנים בלבד, בעוד שבגרמניה קארל בנץ רשם את הפטנט הראשון על מכונית עוד ב-1886. עם זאת, בשנים האחרונות, גרמניה, המחזיקה בתאגידים כמו פולקסווגן ודיימלר, מאבדת את מעמדה כשוק הרכב הגדול בעולם. בעשור האחרון היא הידרדרה מהמקום השלישי (אחרי ארה"ב ויפן) כאשר סין היתה הראשונה לעקוף אותה. כעת היא עתידה להפסיד גם את מקומה הרביעי.
בשנת 2009 נמכרו בברזיל 3.1 מיליון מכוניות לעומת 4 מיליון בגרמניה. אך על פי תחזיות, ב-2010 ירכשו הגרמנים 3 מיליון מכוניות בלבד, בעוד בברזיל, אשר אוכלוסייתה מונה 206 מיליון בני אדם (לעומת 82 מיליון בגרמניה), תימשך התרחבות שוק הרכב ל-3.4 מיליון. התחזית לגבי הירידה במכירות כלי הרכב בגרמניה מתבססת על העובדה כי ב-2010 תגנוז הממשלה את תוכניות הסיוע והסובסידיות שהוענקו במהלך תקופת המשבר הגלובלי. 2,500 היורו שקיבלו רוכשי כלי רכב חדשים תמרצו גרמנים רבים להחליף את המכונית בעיצומו של המשבר, מאוגוסט 2008. "שוק הרכב הגרמני התחמם יתר על המידה בשנה האחרונה וכעת הוא ישלם את המחיר", אומר שוסטר. עם זאת, הוא מעריך כי לאחר שנת שפל במכירות הרכב בגרמניה, ב-2011 השוק שוב יתאושש, אך התחזיות ארוכות הטווח, לעומת זאת, אינן מנחמות וצופות כי ב-2015 שוק הרכב הגרמני ידשדש הרחק מאחורי ברזיל.


