$
אמנות ועיצוב

בית חם

כמאה אדריכלים צעירים מציגים כעת את עבודותיהם בתערוכה הקבוצתית "בית ראשון" בתל אביב. "כלכליסט" מתמקד בשלושה משרדי אדריכלים מבטיחים

דקל גודוביץ 11:3706.04.10

בימים אלה מוצגת בהאנגר 20 בנמל תל אביב "בית ראשון", תערוכה קבוצתית שבה מוצגות כ־150 עבודות של כמאה אדריכלים צעירים, כולם בני פחות מ־40. את התערוכה ארגנו סניף אדריכלים צעירים בעמותת האדריכלים בשיתוף עם הגלריה לאדריכלות זהזהזה, והיא מציגה חתך עמוק ומרתק של אדריכלים צעירים ישראלים הפועלים בארץ ומחוצה לה. על עצמאות, קשיים, ייחוד ותקוות מספרים אדריכלים משלושה משרדים שטרם זכו להכרה, המציגים לראשונה לצד קולגות מפורסמים יותר כמו פיצ'ו קדם וליאור ציונוב.

 

אביבה פ. שפילמן

 

מלון סטונבארן באוסטרליה בתכנון אביבה פ. שפילמן מלון סטונבארן באוסטרליה בתכנון אביבה פ. שפילמן

אביבה שפילמן (39) היא התגלית האמיתית של התערוכה. היא אדריכלית מבטיחה עם רקורד עשיר שעד היום לא היתה מוכרת לציבור הישראלי. במשרדה בתל אביב היא מנהלת פרויקטים הנעים בין צרפת, ישראל, אוסטרליה ומדינות אחרות. את לימודי האדריכלות סיימה ב־1993 באוניברסיטת קרטין בבנטלי שבמערב אוסטרליה. "מהר מאוד הבנתי שאוסטרליה היא מדינה צעירה, וחשוב ללמוד גם במדינה אירופית בעלת מסורת תרבותית ארוכה, ופריז משכה אותי", מספרת שפילמן, שפתחה את המשרד בפריז ב־1996.

 

את דרכה החלה בעיצוב דירות בפריז, אבל שאפה להגיע לבנייה ציבורית. היא נכנסה כשותפה לתכנון בפרויקטים ציבוריים, כמו מרכז המבקרים בבית הקברות של הצבא האמריקאי בנורמנדי, שזכה לשבחים רבים ופורסם במגזין הנחשב "ארכיטקטוראל רקורד"; הסבת מפעל למוזיאון רכב במולהאוס (Mulhouse); מרכז הספא והכושר "ששת החושים" במלון Westin בפריז; והעבודה שמוצגת לתערוכה כעת - מלון הבוטיק הכפרי סטונבארן במערב אוסטרליה, שזכה להצלחה כלכלית מסחררת, ואף עלה לשלב הגמר בתחרות פרסי עיצוב הפנים האוסטרליים לשנת 2009.

 

במקביל לעבודתה בפריז סיימה שפילמן ב־2004 תואר שני בלימודי ארכיאולוגיה וארכיטקטורה. את שתי אהבותיה הגדולות היא משלבת בתכנון אתרים ארכיאולוגיים ומוזיאונים בגיאורגיה, נפאל והודו, וגם בתוכנית אב לגן הלאומי תל חצור. "שמרתי על רשת קשרים עם ארכיאולוגים בכירים, וזה אפשר לי לתכנן בשיתוף משרד האדריכלים הירושלמי קרטס־גרואג את הספרייה של המכון הארכיאולוגי בהר הצופים ב־1998", היא אומרת. בפיקוח על פרויקטים בינלאומיים מסייעים לה היום אדריכלים מקומיים. שפילמן מברכת על תוכנית המורשת של בנימין נתניהו והיתה רוצה לפתח אתר ארכיאולוגי גדול עם מוזיאון, "אבל לא בירושלים. היא יותר מדי כבדה ודורשת סבלנות. לקבל אישורים בירושלים יכול לקחת 20 שנה. זה פרויקט חיים".

 

אמסטרדם בן־נון אדריכלים

 

מיטל אמסטרדם (35) ואסף בן־נון (37) למדו בטכניון והכירו כשעבדו במשרד האדריכלים החיפאי קוריאל־אמר. היום הם זוג נשוי עם ילדה קטנה ומנהלים יחד משרד צעיר בחיפה. "האדריכלות היא חלק טוטאלי מהחיים שלך, וזה טבעי שאתה משתף בה את בן הזוג. אנחנו משלימים זה את זה, מבינים מבלי לדבר וגם רבים על העבודה", מספר בן־נון. את המשרד שלהם הקימו ב־2005, במטרה לתכנן את בית המשפחה של אמסטרדם. את הפריצה המיוחלת השיגו כשזכו במקום השני בתחרות לתכנון קריית החינוך ביקנעם בתחילת 2006. "היינו מחזרים על הפתחים ומתקשרים לעיריות מדי חודש, ואז זה פתאום פתח לנו אפשרות לדיבור עם עיריית יקנעם", מספר בן־נון.

 

בית משפחת אמסטרדם בתכנון מיטל אמסטרדם ואסף בן-נון בית משפחת אמסטרדם בתכנון מיטל אמסטרדם ואסף בן-נון

 

השניים מונו על ידי עיריית יקנעם לתכנן את שיקומה של שכונת נוף לכרמל הוותיקה, וכן כמה גני ילדים בעיר. בחיפה החלו השניים בהנגשת בתי ספר על ידי שבילים ומעליות, ולאחרונה הסתיים שיפוץ אגף החינוך בהדר בתכנונם. זכייה נוספת של השניים (יחד עם משרד מלכא אדריכלים) בציון לשבח בתחרות לתכנון בניין עיריית אילת הוסיפה להצלחתם במישור הציבורי, וכיום הם מכינים תוכנית אב לבית ספר בגליל המערבי. "בצפון קשה להתחרות בתכנון בתים פרטיים, כי המחירים נמוכים והאחריות גדולה", טוענת אמסטרדם, "ואילו לקשרים עם רשויות לוקח יותר זמן להבשיל. אסתפק בתכנון מבנה ציבורי מעניין, שיהיה יותר גדול מגן ילדים". לבן־נון שאיפות אחרות: "לתכנן פרויקט ציבורי שיחלץ מקומות כמו שכונת הדר בחיפה".

 

SaaB אדריכלים

 

רונית ברקול (36) ולוסיאנו סנטנדראו (38) שותפים במשרד החיפאי מ־2008. ברקול סיימה את לימודיה בטכניון ב־1999 ועבדה במשרד ברוך־ברוך־סלומון על פרויקטים ציבוריים, בהם פרויקט המדיטק והספרייה בחולון. ב־2004 החליטה להתמקד בעבודה עם לקוחות פרטיים, ושנה לאחר מכן פתחה משרד עצמאי. הפרויקטים הראשונים הגיעו מבני משפחה וחברים קרובים. סנטנדראו סיים את לימודיו בויצ"ו ב־2001 ועבד גם הוא במשרד של פרויקטים ציבוריים, אצל יורם פופר. אף שאין הגדרה ברורה למה שמביא כל אחד מהם לקשר המקצועי, נדמה שסנטנדראו מחזק את הצד הטכנולוגי והפרטים, בעוד ברקול אחראית על העיצוב והתוכנית הכללית. בבנייה הפרטית מצאו השניים את המנוחה והנחלה: הם לא משתתפים בתחרויות, אך ישמחו לתכנן מבנה ציבורי קטן, "כזה שלא נאבד עליו שליטה", אומרת ברקול.

 

בית בכפר יהושע בתכנון רונית ברקול ולוסיאנו סנטנדראו בית בכפר יהושע בתכנון רונית ברקול ולוסיאנו סנטנדראו

 

דוגמה טובה לשילוב בין השניים הוא הבית בתכנונם בכפר יהושע, שהציגו בתערוכה: ייחודו בתריסים שפיתחו צמד האדריכלים בעצמם, ובוצעו בידי חברת אלומיס במיוחד עבורם. אלו תריסי אלומיניום כסופים ומחוררים הנפתחים כלפי מעלה באמצעות בוכנה, ומשמשים במצב פתוח כפרגולה. כשהם סגורים הם נראים כמשרבייה. "כל בית הוא חליפה תפורה למידות הלקוח, ולא מיחזור של דגמים קודמים", מדגיש סנטנדראו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x