חברה וסביבה

אחרי הביקורת שמתחו - נייקי ו-H&M בפני סכנת חרם בסין

חברות ביגוד מערביות הביעו התנגדות לשימוש לכאורה בעובדי כפייה להפקת כותנה במחוז שינג'יאנג; מוצרי H&M הוצאו מחנויות מסחר אלקטרוניות במדינה, והרשתות החברתיות מלאות בגינויים

חדשות חוץ 18:3925.03.21

H&M, נייקי וחברות ביגוד מערביות נוספות עומדות בפני סכנת חרם בסין עקב עמדתן נגד השימוש לכאורה בעובדי כפייה להפקת כותנה במחוז הסיני המערבי של שינג'יאנג, בו נמצא המיעוט האויגורי המדוכא. כך לפי כתבה ב-CNN. 

 

 

 

נייקי ו-H&M מסרו כבר לפני כמה חודשים שהן מודאגות מההאשמות שהועלו ולפיהן עובדי כפייה משמשים בתהליך הפקת הכותנה בשינג'יאנג, והן מוצאות עצמן כעת במרכזה של סערה שמשתוללת במדיה החברתית הסינית ביממה האחרונה.

 

אויגורים בסין אויגורים בסין צילום: wikipedia

 

החברה השוודית H&M, קמעונאית הביגוד השנייה בגודלה בעולם, הוצאה מחנויות המסחר האלקטרוני המרכזיות בסין, וזמר מקומי מוכר סיים את קשריו עם המותג. נייקי ואדידס, ועימן מותגים נוספים, ספגו גם כן ביקורת.

 

הזעם הציבורי הגיע לאחר שקבוצה שקשורה למפלגת השלטון פרסמה באתר המדיה החברתית ווייבו הצהרה של H&M לגבי המצב בשינג'יאנג, והוקיעה אותה. בהצהרה, אשר פורסמה במקור בספטמבר, מסרה החברה שהיא "מאוד מודאגת" מדיווחים על עבודות כפייה בתהליך הייצור של הכותנה.

 

ארגוני זכויות אדם חזרו והאשימו את בייג'ינג ברדיפת המיעוט האויגורי ומיעוטים מוסלמים אחרים באזור, הכנסתם למחנות "חינוך מחדש", וניצול כוח העבודה שלהם בעבודות כפייה להפקת סחורות שמשמשות בשרשראות האספקה הגלובליות של תעשיית הטכנולוגיה, בין אם ישירות או בעקיפין. סנקציות שהוטלו לאחרונה על סין עקב המצב בשינג'יאנג ע"י ארה"ב, בריטניה והאיחוד האירופי, הביאו לדחיית הטענות ע"י סין, שמכנה את המחנות "מרכזי הכשרה תעסוקתית" שמיועדים לעזור להילחם בעוני ובקיצוניות דתית.

 

"הבגדים שלהם הם סמרטוטים"

בפוסט שפורסם בווייבו והפך ויראלי, הוקיעה ליגת הנוער של המפלגה הקומוניסטית את עמדתה של החברה. "הפצת שמועות שנועדו להחרים כותנה משינג'יאנג, בזמן שמנסים לעשות רווח בסין? הייתם רוצים!" לשון הפוסט. הפוסט הביא לסופת גינויים נגד H&M מצד משתמשי מדיה חברתית סינים, כולל האשטג ויראלי ששותף יותר ממיליארד פעמים: "I Support Xinjiang cotton".

 

אחת התגובות בווייבו נגד החברה הייתה "בגדי H&M הם סמרטוטים, לא מגיעה להם הכותנה שלנו!"

 

ענקיות המסחר הסיניות עליבאבא ו-JD.com הסירו את כל מוצרי החברה מהאתרים שלהן. עיתון המפלגה הקומוניסטית הביע זעם נגד H&M ומסר בחשבונו הרשמי בווייבו ש"הכותנה הסינית משינג'יאנג לבנה וללא רבב". רשת השידור CCTV האשימה מותגים זרים ב"עשיית רווחים גדולים בסין תוך התקפה על המדינה עם שקרים במקביל". השחקן הואנג שואן, שהיה שגריר מותג H&M בסין, הודיע שיחתוך את קשריו עם החברה.

 

בפוסט שהעלתה לווייבו אתמול בלילה מסרה החברה שתמיד שמרה על סטנדרטים גבוהים ושקיפות לאורך שרשראות האספקה העולמיות שלה. היא הוסיפה שתמיד היה לה כבוד רב לצרכנים הסינים, ושהיא עובדת עם יותר מ-350 יצרנים בסין.

 

תוך שעות החלה הביקורת כלפי M&H לזלוג לכיוונה של נייקי, שמסרה לפני קרוב לשנה שהיא "מודאגת מדיווחים על עבודות כפייה בשינג'יאנג", וש"אינה משתמשת בחומרי גלם מהאזור הזה". מעט לאחר שהצהרתה של נייקי עלתה לווייבו, אמר הזמר הסיני וונג ייבו שהוא מסיים את קשריו עם החברה ו"מתנגד לכל הערה או פעולה שמכתימות את סין".

x