$
פייננשל טיימס
גג עמוד פייננשל טיימס חדש לבן

FT

ענקית הספנות מארסק נערכת לקרב על הפצת החיסונים

מבצע ההתחסנות הגלובלי יצא לדרך במטוסי מטען בגלל הקרבה של המפעלים למדינות הראשונות שהתחסנו. אולם בכיר במארסק מזהיר: "באמצע השנה צפוי מלאי עודף של חיסונים ורשת לוגיסטיקה שלא תוכל להתמודד עם הכמויות בשילוח אווירי"

הארי דמפסי, פייננשל טיימס 22:1716.03.21
ספינות יתחרו בקרוב במטוסים על אספקת החיסונים נגד קורונה, זאת כחלק מהמאמצים להפיץ את החיסונים ברחבי העולם במבצע שקרוב לוודאי יימשך ארבע שנים, כך לפי חריסטו פטקוב, מנהל חטיבת התרופות במולר־מארסק, חברת הספנות הגדולה בעולם.

 

 

מרבית החיסונים שסופקו עד כה הועברו דרך האוויר או היבשה, זאת מכיוון שרוב המפעלים ממוקמים באירופה, ארה"ב והודו, כך שהם קרובים למדינות הראשונות שקיבלו את החיסונים. אולם, השימוש בספינות יגדל על מנת להגיע לשווקים באפריקה, אסיה ודרום אמריקה החל מאמצע השנה, כאשר אז, מעריכים במארסק, היצע החיסונים יהיה גבוה מתפוסת המטענים של המטוסים.

 

"עד אמצע 2021 נראה מלאי עודף של חיסונים ורשת לוגיסטיקה שאינה מסוגלת להתמודד עם הכמויות באמצעות שילוח אוויר ובטמפרטורות נמוכות", אמר פטקוב. "למכולות שעל הספינות יהיה תפקיד גדול בהרבה".

רוב הסחורות מובלות בים רוב הסחורות מובלות בים

 

"ההפצה של מחצית מהחיסונים נגד קורונה תתרחש בצורה מקומית דרך היבשה ובאמצעות טיסות קצרות", הוסיף. אולם, לדבריו מטוסים וספינות יילחמו על האפשרות להעביר את המחצית השניה של מלאי החיסונים, כשיצרנים ורשויות הבריאות יכניסו למשוואה את יעילות שרשראות האספקה, התשתיות והיקף ייצור החיסונים.

 

לאורך העשור האחרון, ספינות המטען נגסו בנתח המטוסים בשילוח תרופות, תכשירים וחיסונים, שכן האיום שמציבות יצרניות התרופות הגנריות אילץ את חברות התרופות לחסוך. עם זאת, הטיסות המהירות והיקרות יותר ממשיכות לשלוט בגזרת מוצרי הפארמה היקרים.

 

87% מנפחי הציוד הרפואי נשלחים בים לעומת 13% באוויר, אבל היחס מתהפך כשמדובר במונחים של שווי, כך להערכתו של מארק אדוארדס מנהל מודליס המייעצת בתחומי לוגיסטיקה, ולשעבר מנהל השילוח האזורי באסטרהזניקה. "החיסון ניצב בטווח הגבוה של השווי הנמוך", הסביר והוסיף כי שיעור המשלוחים בספינות קרוב לוודאי יהיה דווקא נמוך מהרגיל, בשל החשיבות הרבה המיוחסת למהירות ההובלה. השימוש של אסטרהזניקה בספינות זינק בשנים האחרונות, והעלות הנמוכה של החיסון שלה פירושה כי הוא מועמד מתאים לשילוח.

 

השינוע הימי מפחית בזבוז חיסונים

 

למארסק הסכם הפצה בלעדי לחיסון שמפתחת חברת הביוטק האמריקאית קובאקס (Covaxx), ממנו בכוונתה לייצר מיליארד מנות עד סוף השנה. המצדדים בשילוח ימי מציינים כי המכולות המצוננות יכולות לשמש כמחסנים ניידים לאחר הפריקה, ובכך לסייע למדינות שמתקשות לוגיסטית עם אחסון בטמפרטורות נמוכות. במקביל, השינוע הימי מייצב את זרימת החיסונים מהמפעלים. בנוסף, הוא מצמצם בזבוז, שכן החיסונים עוברים פחות תחנות, ולפיכך פוחת הסיכון לשיבושים בטמפרטורות. ועדיין, אדוארדס מעריך כי מספר לא מבוטל של יצרניות חיסונים יעדיפו להמשיך ולהובילם במטוסים, זאת מכיוון שמחלקות בקרת האיכות בחברות הפארמה, שלדבריו "שולטות בקן", נוטות להתנגד לשינויים.

 

מארסק הצטרפה לחברות לוגיסטיקה וליצרנית החיסונים הגדולה בעולם, מכון סרום בהודו, בפרסום אזהרה לגבי ההמתנה הארוכה שמצפה למדינות מתפתחות בגלל ייצור איטי. "חיסון העולם יימשך שלוש או אולי ארבע שנים", אמר פטקוב. "אם להערכתם כולם יתחסנו לפי התוכנית, נסיים עד 2023. אך עלולות להיות מוטציות וסוגים שונים של חיסונים, כך שההערכה היא שזה יימשך זמן רב יותר". לדבריו, צווארי בקבוק בשרשרת האספקה יאטו את התהליך. "הלוגיסטיקה עלולה להפוך במהרה לגורם המגביל", סיכם.

 

פייננשל טיימס פייננשל טיימס

 

 

 

 

x