$
קורונה

לופטהנזה תפטר 28% מעובדיה, אמריקן ביקשה לאחסן חיסונים

משבר התעופה העולמי מעמיק והולך ומחייב את החברות למהלכי התייעלות דרסטיים. ענקית התעופה הגרמנית תפטר רבבות עובדים ותמכור את חטיבת ההסעדה. אמריקן איירליינס מחכה לעוד סיוע פדרלי ומקווה למנף בינתיים את בהלת חיסוני הקורונה

ליטל סמט 22:1706.12.20

חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה תקצץ עד סוף השנה 29 אלף משרות ברחבי העולם ועוד 10,000 נוספות בשנה הבאה, בגרמניה בלבד, זאת בעקבות המשבר שנקלעה אליו כתוצאה מהתפרצות מגפת הקורונה, על כך דיווח היומון הגרמני "בילד".

 

לופטהנזה והחברות הבנות שלה יורו־ווינגס, סוויס, אוסטריאן ובראסלס איירליינס, צמצמו מאז תחילת השנה את לוח הטיסות, צי המטוסים ומצבת העובדים, זאת לנוכח ההערכות כי מגזר התעופה יחזור לרמות הפעילות שנרשמו לפני המגפה רק ב־2025.

 

 

מטוס מטען של לופטהנזה בפרנקפורט בחודש שעבר מטוס מטען של לופטהנזה בפרנקפורט בחודש שעבר

 

לפי הדיווח, בכוונת לופטהנזה לקצץ 20 אלף משרות מחוץ לגרמניה ובמקביל למכור את חטיבת ההסעדה LSG, שמעסיקה 7,500 עובדים, כך שמצבת העובדים הכוללת תתכווץ ב־28%, ל־109 אלף. במרבית המקרים הקיצוצים בוצעו באמצעות אי־חידוש חוזים שהסתיימו וביטול תקנים.

 

הקיצוצים מתבצעים בהמשך לחילוץ ממשלתי בהיקף של 9 מיליארד יורו שקיבלה החברה, כאשר לפי דיווחים היא כבר ניצלה שליש מסכום זה.

 

קרסטן שפור, מנכ"ל ענקית התעופה, טען בחודש שעבר כי לחברה 27 אלף עובדים עודפים במשרה מלאה. במקביל, לופטהנזה ניהלה בחודשים האחרונים משא ומתן מול איגוד העובדים במסגרתו הוסכם על תוכנית פרישה מרצון וצמצום עלויות על ידי ביטול בונוסים. בחודש שעבר דווח כי 24 אלף מעובדי הקרקע של החברה יוותרו על בונוס חג המולד, השנה ובשנה הבאה.

 

בדומה למצב בלופטהנזה, גם חברות התעופה האמריקאיות מתמודדות עם האפשרות של פיטורים נרחבים בשל התפשטות הקורונה. בעקבות זאת, חבילת החילוץ המתגבשת בקונגרס בגובה 908 מיליארד דולר תכלול 45 מיליארד דולר עבור תעשיית התחבורה. מתוכם, 17 מיליארד דולר יועברו לסיוע בתשלום משכורות בחברות התעופה, כך מדווח האתר flightglobal. עם זאת, חברות התעופה קיוו ל־25 מיליארד דולר בכספי סיוע ולהארכת התוכנית בחצי שנה. כעת היא תוארך בארבעה חודשים בלבד, ובסכום נמוך יותר.

תוכנית הסיוע השנייה מגיעה בעקבות 58 מיליארד דולר במענקים ובהלוואות שקיבלו חברות התעופה בארה"ב בסיבוב החילוץ הראשון בחודש מרץ. תוקף התוכנית פקע בסוף הרבעון השלישי. כתנאי לקבלת הסיוע, חברות התעופה נדרשו להתחייב שלא לפטר עובדים עד ה־30 בספטמבר, ולאחר פקיעת תאריך היעד, הן קיצצו כ־30 אלף משרות.

 

יוזמי התוכנית בקונגרס מקווים שיוכלו לאשרה לפני השבעת הממשל החדש ב־20 בינואר. "זו תהיה טיפשות על סטרואידים אם הקונגרס ייצא לפגרת חג המולד בלי לאשר חבילת סיוע זמנית", אמר הסנאטור הדמוקרטי מאק וורנר, מיוזמי ההצעה. עם זאת, הסבירות לאישור זריז היא נמוכה ביותר.

 

ברקע הציפיה לסיוע פדרלי, אמריקן איירליינס, חברת התעופה הגדולה בעולם מבחינת מספר נוסעים, דיווחה כי קצב שריפת המזומנים היומי שלה צפוי להגיע לקצה העליון של ההערכות ויעמוד על 30 מיליון דולר. בניסיון למקסם הכנסות, החברה הציעה להפוך את מתקן האחסון שלה לתרופות בשדה התעופה הבינלאומי בפילדלפיה, לחלק ממערך הפצת חיסוני הקורונה, הנדרשים לטמפרטורות נמוכות במיוחד. לפי החברה, כבר הוכנה תוכנית שתוכל לצאת לפועל מיד לאחר שמנהל התרופות והמזון (FDA) יאשר את השימוש בחיסונים, ובמסגרתה ייצאו המשלוחים בתוך 24 שעות.

x