$
חברה וסביבה

ניתוח כלכליסט

אובר איטס רוכשת מתחרה אמריקאית כדי לצמצם הפסדים

חטיבת משלוחי המזון של ענקית הנסיעות השיתופיות מדווחת על זינוק חד בהכנסות בעקבות הקורונה, אבל התחרות העזה בענף עדיין מונעת ממנה רווחיות. המיזוג עם פוסטמייטס יצמצם תחרות ויגדיל את כוח התמחור

עדי ברק 13:3507.07.20

ענקית הנסיעות השיתופיות אובר תרכוש את חברת משלוחי המזון האמריקאית פוסטמייטס תמורת 2.65 מיליארד דולר ותפעיל אותה לצד זרוע המשלוחים שלה, אובר איטס. על פי נתוני חברת המחקר אדיסון טרנדס, השתיים יחזיקו יחד בנתח של 35% מהשוק האמריקאי. כך, דורדאש תישאר השחקנית המובילה בענף עם 45% מהמכירות.

 

נמנעים מנסיעות שיתופיות

 

המהלך של אובר מגיע על רקע תקופה מאתגרת עבור פעילות הליבה שלה, שכן לקוחות רבים מעדיפים להימנע מנסיעות שיתופיות הכרוכות בהימצאות קרובה עם זרים, תוך סיכון אפשרי לבריאותם. במאי דיווחה החברה על הפסדים בגובה 2.9 מיליארד דולר עבור הרבעון הראשון של השנה והודיעה כי תפטר 14% מכוח האדם.

 

עם זאת, מגפת הקורונה והסגרים שהוטלו בעקבותיה גררו זינוק חד בביקושים למשלוחי מזון והביאו את אובר איטס לרשום הכנסות של 819 מיליון דולר בשלושת החודשים הראשונים של השנה, זינוק של 53% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. במקביל לעלייה בביקושים גברה התחרות בענף, כך שאובר איטס ומתחרותיה נאבקות בכדי לקיים מודל רווחי. כך, למרות הזינוק במכירות ברבעון הראשון, דיווחה אובר איטס באותה התקופה על הפסדי EBITDA בגובה 313 מיליון דולר, תוצאה גרועה מהפסדי EBITDA בשווי 309 מיליון דולר שעליהם דיווחה ברבעון המקביל ב־2019.

 

שליח של אובר איטס במקסיקו סיטי שליח של אובר איטס במקסיקו סיטי צילום: בלומברג

 

 

אף שפוסטמייטס היא השחקנית הקטנה בענף משלוחי המזון בארה"ב, עם נתח שוק של 7% נכון למאי 2020, ההשתלטות עליה תאפשר לאובר לצמצם את ההפסדים באמצעות נטרול המתחרה, הגדלת כוח התמחור וקיצוץ בהוצאות הקשורות במינהלה וטכנולוגיה. פוסטמייטס החלה את דרכה ב־2011 ופועלת כיום מול 600 אלף סוחרים בארה"ב. על פי דיווח של סוכנות בלומברג, סגן הנשיא של אובר איטס פייר־דימיטרי גור־קוטי יעמוד בראש החברה שתיווצר מהמיזוג.

 

הרגולטור התערב

 

מוקדם יותר השנה ניהלה אובר מגעים לרכישת המתחרה המקומית גראבהאב, שמחזיקה ב־17% מהשוק האמריקאי. על פי דיווח של רשת CNBC ביוני, העסקה נפלה בגלל התנגדות של רגולטורים מתחום ההגבלים העסקיים. כך נסללה דרכה של ג'אסט איט, חברת משלוחי המזון הגדולה באירופה, לרכישת גראבהאב תמורת 7.3 מיליארד דולר לפני שבועות ספורים.

 

לאחר שעסקת אובר איטס וגראבהאב כשלה, התעצם המשא ומתן בין אובר לפוסטמייטס, שעל פי הדיווחים התקיים לסירוגין במשך ארבע שנים. הערכת השווי האחרונה של פוסטמייטס, מספטמבר 2019 אמדה את שווייה ב־2.4 מיליארד דולר. בפברואר אותה השנה החלה החברה בחשאי את התהליך הרגולטורי הנדרש להנפקתה, אך כמה חודשים מאוחר יותר היא נסוגה בשל תנאים בלתי יציבים בשווקים.

 

 

 

בחודש שעבר דיווחה התקשורת הזרה כי ייתכן שפוסטמייטס תשיב לסדר היום את הנפקתה לפי שווי של 3.9 מיליארד דולר, אך מומחים מעריכים כעת כי הדיווח נועד להשפיע על המשא ומתן מול אובר.

 

גם במדינות אחרות בעולם מנסות חברות הנסיעות השיתופיות לנצל את התשתיות שלהן כדי להגדיל הכנסות באמצעות הסבה לשליחויות מזון. חברה אחת כזו היא גראב הסינגפורית, שהסבה נהגי נסיעות שיתופיות לשליחי מזון ופריטים נחוצים נוספים בזמני סגר. גראב הובילה את המהלך בשוק האינדונזי ובשווקים נוספים בדרום־מזרח אסיה.

 

בתוך כך, סטארט־אפ המשלוחים ההודי זומטו (Zomato), ששוויו נאמד ב־3 מיליארד דולר, דיווח השבוע על פגיעה קשה בשל ניתוק הקשרים עם המשקיעה הסינית הגדולה ביותר שלו, אנט פייננשל. בינואר הצהירה זומטו כי גייסה 150 מיליון דולר מהזרוע הפיננסית של ענקית הקמעונאות הסינית עליבאבא, אך כעת נחסמה גישתה ל־100 מיליון דולר מתוכם. עד כה השקיעה אנט 560 מיליון דולר בזומטו, מה שהעניק לה נתח של 25% מהחברה. התקררות היחסים הגיעה בעקבות קרע בין הודו לסין שראשיתו בחודש שעבר, אז נהרגו 20 חיילים הודים בתקרית בגבול המשותף. מוקדם יותר החודש הודיעה הודו כי תחסום את הגישה ל־59 אפליקציות סיניות, בהן אפליקציית הסרטונים טיקטוק שעבורה הודו היא השוק הזר הגדול ביותר, עם כ־120 מיליון משתמשים.

 

בינואר השנה דיווחה אובר כי מכרה את פעילות איטס בהודו לזומטו תמורת נתח של 10% מהחברה ההפסדית. במסמכים שהגישה במרץ החברה האמריקאית לרגולטור, נחשף כי סכום העסקה עמד על 206 מיליון דולר. על פי דיווח של "ביזנס אינסיידר", העסקה העניקה לישות המשותפת נתח של 55% משוק משלוחי המזון ההודי.

x