$
קורונה

משבר הקורונה

"בושה לאומית": דוח חריף על היחס של בריטיש איירווייז לעובדים במהלך משבר הקורונה

דוח שפרסמה ועדה מיוחדת של חברי פרלמנט בריטים ומתפרסם ב-BBC טוען: חברת התעופה ביצעה "ניסיון מחושב לנצל" את המגפה כדי לקצץ אלפי משרות ולהרע את תנאי העובדים. בריטיש: "עושים כל שביכולתנו לשמור על המספר המקסימלי של משרות"

שירות כלכליסט 09:2713.06.20
דו"ח של ועדה מיוחדת של חברי פרלמנט בריטים לענייני תחבורה מאשים כי היחס של חברת התעופה בריטיש איירווייז לעובדים במהלך משבר הקורונה הוא "בושה לאומית". על פי הוועדה, חברת התעופה ביצעה "ניסיון מחושב לנצל" את המגפה כדי לקצץ אלפי משרות ולהרע את התנאים של העובדים. מהחברה נמסר בתגובה כי הם עושים כל שביכולתם "לשמור על המספר המקסימלי של משרות". כך מדווח ה-BBC.  

 

 

תעשיית התעופה היא מהנפגעות הגדולות של המשבר, על רקע סגירת הגבולות והסגר שהוטלו במדינות רבות. חברות רבות, ביניהן איזיג'ט, ריאנאייר ואפילו יצנית המטוסים איירבוס כבר הכריזו על פיטורים של אלפי עובדים. בבריטיש איירווייז מתכננים לבצע ארגון מחדש, שיוביל לפיטורים של 12 אלף עובדים ולשינויים בתאי התעסוקה. בחברה אף הזהירו את איגודי העובדים כי יקדמו את התוכנית גם בלי לזכות באישורם.

 

באיגודים מאשימים את החברה בנקיטה בגישת "פטר והעסק מחדש" על ידי כך שהיא חילקה מכתבי פיטורים למרבית 42 אלף העובדים מתוך כוונה להחזיר רק חלק מהם לעבודה אך תחת תנאים גרועים יותר. ועדת הפרלמנט מצאה כי החברה קיבלה קרוב ל-35 מיליון פאונד מקרן הסיוע של הממשלה על כך שהוציאה 22 אלף עובדים לחל"ת, זאת על אף שבסוף 2019 דיווחה החברה על רווח אחרי מס של 1.1 מיליארד פאונד ועל יתרות מזומן של 2.6 מיליארד פאונד.

 

מטוס של חברת התעופה בריטיש איירווייז מטוס של חברת התעופה בריטיש איירווייז צילום: ויקיפדיה

 

 

"ההתנהגות של בריטיש איירוויז וחברת האם שלה כלפי העובדים היא בושה לאומית. הרבה מתחת לסטנדרטים שאנחנו מצפים ממעסיקים, במיוחד לאור היקף הסיוע מכספי משלמי המסים בזמן זה של משבר לאומי", נכתב בדו"ח. בעקבות זאת, גוברים הקולות בממלכה לשלול ממנה כמה מזמני הנחיתה (סלוטים) המבוקשים והיוקרתיים שלה בנמל התעופה הית'רו בלונדון. "נמשיך להפעיל לחץ היכן שאנחנו יכולים, כולל בתהליך הקצאת הסלוטים בשדות התעופה", מסר יו"ר הוועדה, חבר הפרלמנט יו מרימן. "הרס זה של כוח עבודה נאמן לא יכול לעבור בלי עונש מהממשלה, הפרלמנט או נוסעים, שעלולים לבחור בחברה אחרת בעתיד. אנחנו רואים ביחס הזה בושה לאומית".

 

מבריטיש איירווייז נמסר בתגובה: "אנחנו נמצאים במשבר העמוק ביותר שתעשיית התעופה חוותה מימיה, משבר שאינו באשמתנו אך כזה שאנחנו לא יכולים להתעלם ממנו. נעשה כל שבכוחנו כדי להבטיח שבריטיש איירווייז תשרוד ותשמור על מספר מקסימלי של משרות בהתאם למציאות החדשה של התעשייה המשתנה וכלכלה עולמית מוחלשת".

x