$
תעשייה ופיננסים

יצרני רכב עולמיים שישווקו בבריטניה יצטרכו אישור מיוחד

בריטניה נערכת להפרדת תקנות הרכב שלה מאלה האירופיות, ההתאמות יעלו מיליארדי ליש"ט ויפגעו בטווח הבחירה של הצרכנים. גם יצרניות בריטיות יידרשו לתעודה נפרדת כדי לשווק לאיחוד. שר האוצר: "עסקים ידעו שאנחנו עוזבים את האיחוד מאז 2016"

פיטר קמפבל, פייננשל טיימס 21:3819.01.20

תעשיית הרכב הבריטית מבקרת את תוכנית הממשל להיפרד מתקנות הרכב של האיחוד האירופרי אחרי הברקזיט, ומזהירה כי המהלך יעלה "מיליארדי ליש"ט" ויפגע ב"יצרנים הבריטים ויכולת הבחירה של הצרכנים".

 

לאחר ששר האוצר סאג'יד ג'אוויד אמר ל"פייננשל טיימס" כי "לא יהיה יישור קו" עם חוקי האיחוד אחרי שבריטניה תעזוב את הגוש, וכי חברות יצטרכו "להתאים את עצמן", האגודה של יצרני וסוחרי המנועים (SMMT) פרסמה הצהרת גינוי.

 

כיום, יצרני מכוניות יכולות למכור מכוניות ברחבי בריטניה והאיחוד תחת תעודה יחידה. תהליך מתן האישור כולל הליכים יקרים, כמו תכנון הרכב כך שיעמוד בתקני פליטת מזהמים כמו גם במבחני ריסוק יקרים.

 

אם בריטניה תזנח את תקני האיחוד ותקבע תקנים משלה, חברות שירצו למכור רכבים בממלכה צפויות להידרש לתעודה נפרדת, דבר שיזניק את העלויות של ייצור רכבים במיוחד לשוק הבריטי.

 

 

בעוד שמכירות שוק הרכב האירופי עומדות על כ־15 מיליון מכוניות בשנה, הנתון הבריטי קטן בהרבה ועומד על כ־2.3 מיליון מכוניות שנרכשו אשתקד, נתון שנפל אשתקד לשפל של שש שנים. זו גם אחת הסיבות שבתעשייה קיוו כי בריטניה תמשיך לעקוב אחר תקנות האיחוד.

 

"שני הצדדים רוצים מגזר משגשג ואנחנו רוצים לעבוד עם הממשלה כדי להגיע להסדר מועיל, כזה שיגן על הייצור הבריטי ועל יכולת הבחירה של הצרכן, בכך שיאפשר למכוניות שנבנות בבריטניה להימכר באירופה ולהפך, ללא דרישות נוספות שיוסיפו מיליארדים לעלויות הפיתוח", אמר שלשום מנכ"ל SMMT, מייק הווז. "מסחר הרכב בין בריטניה והאיחוד הוא ייחודי והעדיפות שלנו היא להימנע ממכסים יקרים וחסמים שמגבילים את הכניסה לשוק".

 

"בשביל חלק מהחברות, התנתקות מהתקנות מביאה ערך אבל לרבות אחרות אחידות התקנות תמכה במשרות ובתחרותיות — במיוחד בכמה מהמחוזות המקופחים ביותר של בריטניה", הדגישה קרולין פיירברן, מנכ"לית איגוד התעשיה הבריטית (CBI).

 

פס ייצור של רכבי השטח לנד רובר בסוליהול פס ייצור של רכבי השטח לנד רובר בסוליהול צילום: בלומברג

 

יונייט, איגוד הסוחרים הגדול בממלכה, הצהיר כי הסירוב לאיחוד תקנות הסחר של עלול להיות קטלני לתעשייני הרכב, המזון, התעופה והחלל. מפעלי הרכב הבריטים שמתנודדים בעקבות נפילה במכירות וקריסה בהשקעות מאז משאל העם על עזיבת האיחוד ב־2016, תלויים באירופה לשם יצוא וייבוא חלקים. בריטניה מייצאת כיום כ־80% מהמכוניות שמיוצרות בה, כאשר חצי מכמות זו מיוצאת לאיחוד.

 

"אם לא נמשיך בדבקותנו בתקנות האיחוד, יצרנים בריטים לא יעמדו בתקנות עולמיות כאשר ייצאו רכיבים יקרים כמו מנועים, כנפיים, ומערכות הנעה אל מפעלי הרכבה אירופאים כמו גם מוצרים מוגמרים" הדגישו ביונייט. "המכה הכפולה הזאת לחברות בריטיות רק ממחישה עד כמה הממשלה מנותקת מהייצרנים".

 

חילוקי הדעות האחרונים בין הממשלה ותעשיית הרכב מגיעים בזמן שבו מפעלי רכב מתכוננים לתאריך הסופי של הברקזיט, 31 בינואר 2020.

 

מפעלי רכב, מניסאן שבסאנדרלנד ועד מפעל המיני של ב.מ.וו באוקספורד, השקיעו בשנה שעברה מיליוני ליש"ט בהצטיידות לשעת

חירום, צבירת חלקים והפסקת עבודה זמנית בציפייה לברקזיט. הדחייה החוזרת ונשנית של תאריך הברקזיט גרמה להם להאיץ לחינם את ההכנות לעזיבה מספר פעמים.

 

איגוד המזון והשתיה מסר כי סיום אחידות התקנות עם האיחוד האירופי עלול להוביל לעליית מחירים. "המשמעות היא שעסקים יאלצו להתאים עצמם לעלויות הגבוהות של בדיקות, תהליכים ונהלים חדשים שיפעלו כחסמים מול האיחוד ועלולים לגרום לעליה במחירים", אמר טים רייקרופט, סמנכ"ל התפעול הראשי של האיגוד.

 

ביום שישי האחרון אמר ג'אוויד בראיון לעיתון כי עסקים "ידעו שאנחנו עוזבים את האיחוד מאז 2016" והדגיש כי ייאלצו להתאים עצמם לחוקים החדשים.

 

 

x