$
תעשייה ופיננסים

טסלה תתחיל למסור ללקוחות כלי רכב ראשונים מהמפעל החדש שלה בשנגחאי

כלי הרכב הראשונים שיימסרו, 15 במספר, יועברו ביום שני הקרוב לעובדים של טסלה. יעד הייצור של המפעל הוא 250 אלף כלי רכב בשנה. תחילה ייוצרו כלי רכב מודל 3 של טסלה, ומאוחר יותר יחל הייצור של מודל Y

שירות כלכליסט 17:0827.12.19

יצרנית כלי הרכב החשמליים האמריקאית טסלה תתחיל למסור ללקוחות כלי רכב מודל 3 שנבנו במפעל החדש שלה בשנגחאי כבר ביום שני הקרוב, כך מסר נציג של החברה לרויטרס.  

 

הרכבים שיימכרו יהיו זולים לעומת רכבים מיובאים, שחייבים במסי יבוא בגובה 10%, ומחירם צפוי לעמוד על 50 אלף דולר. בנוסף, רכבי טסלה ייהנו מתמריצי רכישה ממשלתיים בגובה 3,600 דולר למכונית — מה שצפוי להזניק אפילו יותר את המכירות.

 

המפעל בשנגחאי הוא הראשון של יצרנית הרכבים החשמליים מחוץ לארה"ב אם כי מפעל נוסף נמצא בתהליכי הקמה בסמוך לברלין. טסלה אף ציינה בעבר כי יש בכוונה לבנות עוד חמישה מפעלי ענק מחוץ לשוק המקומי שלה. מיקומים מדוייקים טרם פורסמו.

 

עם הקמת המפעל בשנגחאי הצהירה טסלה על קצב ייצור עתידי של 1,000 מכוניות בשבוע ועם ביסוס פסי הייצור אפילו 3,000 בשבוע. עם זאת, לפי שעה קצבי הייצור עדיין נמוכים יותר מהיקפים אלה.

 

מודל 3 של טסלה
מודל 3 של טסלה צילום: AP

  

השקת המכוניות מייצור סיני מגיעה בתקופה בעייתית בשוק הרכב הגדול בעולם כמו גם שוק הרכבים החשמליים המוביל. זאת, על רקע ההאטה הכלכלית שחווה המעצמה האסיאתית. על פי איגוד יצרני הרכבים הסיני המכירות השנה צפויות להתכווץ ב־8%, נתון גרוע אפילו מזה של שנה שעברה, אז נפלו המכירות ב־3%. ירידה זו היתה הראשונה מאז 1990.

מוקדם יותר השנה דיווחה ג'ילי, יצרנית הרכבים הגדולה בסין על צניחה של 40% ברווח הנקי של המחצית הראשונה של השנה. בחודש יוני לבדו נפלו מכירות החברה ב־29%.

 

איגוד יצרני הרכב צופה כי השנה שתחל השבוע תהיה טובה יותר אך עדיין במגמה שלילית של 2%. "שוק הרכב הגיע לנקודת מפנה", אמר וואנג הקשו, אנליסט לתעשיית הרכב בחוואבאו סקיוריטיז. לדבריו, בעוד ש"תקופת הצמיחה הגדולה" הסתיימה, המכירות ישובו לצמוח אחרי 2020.

 

האטת המכירות נובעת מבעיות כלכליות נרחבות יותר מהן סובלת סין, ביניהן חוב גואה, מלחמת הסחר עם ארה"ב ומחסור חמור בחזירים — הבשר הנצרך ביותר במדינה. כוח הקנייה של הצרכנים הסינים נפגע ומוצרים יקרי ערך כדוגמת רכבים הם בין הרכישות הראשונות שהצרכנים נוטים לדחות כשצריך להצטמצם.

 

"צרכנים מודאגים מהכנסה עתידית ומתזרים מזומנים", טען ז'אנג חואיז'י, אנליסט בחברת המחקר דונגשינג סקיוריטיז שבסיסה בבייג'ינג. "הם יטו לדחות רכישות מכוניות או נכסים כשהחוב שלהם גבוה מדי".

 

הנחה של 20% לפחות

 

אלא שכל אלה לא חדשים לטסלה. מוקדם יותר החודש דיווחה סוכנות בלומברג כי החברה שוקלת לחתוך את מחיר רכבי מודל 3 — הדגם הנמכר ביותר של החברה — ב־20% לפחות בשנה הבאה. הצהרה זו עלולה להיות בעוכריה של טסלה שעשויה לספוג פגיעה במכירות הראשוניות של רכבים בסין, שכן לקוחות פוטנציאלים עשויים להמתין עד למתן ההנחה המדוברת.

 

לדברי אנליסטים מענף הרכב ששוחחו עם רשת CNN, לאור הטבות מס וסובסידיות ממשלתיות להן היא זוכה, טסלה יכולה לרשום רווחים נאים גם במידה ותוציא אל הפועל את תוכניתה להוזיל את המחיר לצרכנים. גורם נוסף שיקל על טסלה לחתוך מחירים הוא המעבר ההדרגתי לרכיבים מקומיים שחוסך בעלויות החברה.

 

בתוך כך, בסוף השבוע הודיעה יצרנית הרכבים החשמליים כי הגיעה להבנות עם ארבעה בנקים סיניים על הלוואות בשווי כולל של 9 מיליארד יואן (1.3 מיליארד דולר). לצד בנייה וייצור במפעל בשנגחאי, ההלוואה גם עשויה לשמש להחזר חוב בגובה 3.5 מיליארד יואן שמועד פירעונו הוא 4 במרץ 2020.

x