$
משבר האקלים
גג עמוד משבר האקלים

12 מדינות בארה"ב יקדמו תוכנית להגבלת פליטות פחמן מכלי רכב

התוכנית, שאמורה להיכנס לתוקף ב-2022 תשפיע על חמישית מאוכלוסיית ארה"ב, ותקבע מגבלה על כמות הפחמן הדו-חמצני שרכבים יכולים לפלוט כתוצאה משריפת דלקי מאובנים. המגבלה תווסת דרך חברות הדלק, שידרשו "לרכוש" את קצבת הפחמן שנפלט מהדלק שהן מוכרות לצרכן

עומר כביר 12:2818.12.19
לא מחכים לטראמפ: 12 מדינות בארה"ב, ביחד עם וושינגטון די.סי, הקימו קואליציה לקידום תוכנית שאפתנית להגבלת פליטות פחמן מכלי רכב, במטרה לבלום את אחד המקורות המרכזיים של משבר האקלים.

 

 

 

לפי טיוטת התוכנית, שעם כניסתה הצפויה לתוקף ב-2022 תשפיע על חמישית מאוכלוסיית ארה"ב, תקבע מגבלה, שתהודק בהדרגתיות, על כמות הפחמן הדו-חמצני שרכבים יכולים לפלוט כתוצאה משריפת דלקי מאובנים. המגבלה תווסת דרך חברות הדלק, שידרשו "לרכוש" את קצבת הפחמן שנפלט מהדלק שהן מוכרות לצרכן.

 

תוכנית שאפתנית להגבלת פליטות פחמן מכלי רכב תוכנית שאפתנית להגבלת פליטות פחמן מכלי רכב צילום: שאטרסטוק

 

לשיטה זו צפוי להיות אפקט כפול: ראשית, עליית מחיר הדלק לצרכן, מה שיסייע לצמצם את היקף הנסיעות וכך להפחית את פליטות גזי החממה. שנית, ההכנסות שיתקבלו ממכירת הפחמן לחברות הדלק יופנו להשקעה בפרויקטים כמו תחבורה ציבורית מבוססת כל רכב חשמליים או תשתיות טעינה למכוניות חשמליות פרטיות.

 

לדברי חברות הקואליציה, שכוללת מזהמות מרכזיות כמו ניו יורק, פנסילבניה וניו ג'רסי, מגזר התחבורה אחראי ל-40% מפליטות גזי החממה בשטחן, וכן לשחרור מזהמים כמו פיח וערפיח, שגורמים למחלות ריאה ולבעיות בריאותיות נוספות. אם תיושם התוכנית בגרסה השאפתנית ביותר שלה, היקף פליטות הפחמן מכלי רכב צפוי לרדת בין 2022 ל-2032 ב-25%, ולחיסכון שנתי של 10 מיליארד דולר כתוצאה מצמצום הוצאות רפואיות, וכן למניעת אלף מקרי מוות בטרם עת בשנה.

 

המדינות שמאחורי התוכנית מקוות כי יתרונות אלו, לצד השיפור בתשתיות והמשרות שייווצרו כתוצאה מההשקעה הצפויה, יסייעו להן למכור אותה לציבור חרף העלייה הצפויה במחיר הדלק, שצפויה להתחיל ב-17 סנט לגלון. "נתמודד ביחד עם משבר האקלים, שהשפעותיו ההולכות וגדלות ניכרות כבר בכל אחת מהקהילות שלנו", אמר לניו יורק טיימס מזכירת האנרגיה והסביבה של מסצ'וסטס, קתלין תאוהרידס. "במקביל, אנחנו יודעים שהפחתת פליטות גזי חממה וזיהום במגזר התחבורה מביאה ליתרונות בריאותיים וכלכליים אדירים".

 

התוכנית זוכה לתמיכה לא רק מצד ארגוני סביבה, שציינו שיוזמות כדוגמתה חיוניות במיוחד תחת ממשל טראמפ שמנסה אקטיבית להחריף את משבר האקלים, אלא גם מחברות רכב דוגמת ג'נרל מוטורס, שכינתה אותה "גישה אפקטיבית ויעילה".

 

בתעשיית הנפט, שצפויה להיפגע מהתוכנית, הביעו כמובן התנגדות. "לתוכנית יהיו השלכות שלא אומתו ולא נבדקו לעומק", נמסר מארגון Mid-Atlantic Petroleum Distributors Association, שמייצג חברות דלק שפועלות בוושינגטון די.סי, מרילינד, ודלוואר (כולן חלק מהקואליציה). "מחירי דלק גבוהים יותר יפגעו בצורה לא שוויונית בקהילות עניות וכפריות ויכולים גם להשפיע על מחירי טובין". כנגד טענות הארגון עומדות תוצאות מתוכניות דומות שכבר פועלות בקליפורניה ובפרובינציית קוויבק בקנדה, שייצרו סכומים ניכרים לטובת השקעה בתחבורה נקייה ובאנרגיה מתחדשת.

x