$
תעשייה ופיננסים

לאקין הסינית תנסה להביס את סטארבקס גם בהודו ובמזה"ת

חברת הקפה הסינית שכבר חשפה את תוכנית ההשתלטות שלה על השוק הביתי הודיעה על שיתוף פעולה עם חברת המזון אמריקנה, זכיינית קוסטה קפה במזרח התיכון ואפריקה. בסטארבקס נערכים עם הרחבת פריסת האפליקציה שמזניקה את המכירות ב־20%

שירות כלכליסט 22:1923.07.19

חברת הקפה הסינית לאקין שנוסדה לפני שנתיים והונפקה השנה הודיעה אתמול על מיזם משותף עם חברת המזון הכוויתית אמריקנה. שיתוף הפעולה בין השתיים יכשיר את הקרקע ליציאתה הראשונה של לאקין אל מחוץ לגבולות סין, היעד: הודו והמזרח התיכון.

 

אמריקנה מביאה אל העסקה ותק של 50 שנות פעילות ואת מעמדה כזכיינית במזרח התיכון וצפון אפריקה של רשתות המזון האמריקאיות KFC ופיצה האט וכמו כן קוסטה קפה הבריטית. לאקין מגיעה עם שאיפה בלתי מתפשרת להדיח את סטארבקס כרשת הקפה המובילה בעולם. לרשותה עומדים 645 מיליון דולר שגייסה בעת הנפקתה בחודש מאי בבורסת נאסד"ק. מאז עלו מניות החברה ב־9%. 

 

סניף של לאקין בבייג'ינג סניף של לאקין בבייג'ינג צילום: רויטרס

 

 

 

 

לאקין בונה על שיתוף הפעולה, שפרטיו טרם נחשפו, כמקפצה הדרושה לה להתרחבות. "שיתוף הפעולה מהווה את הצעד הראשון של לאקין בדרכה להביא את המוצרים המובילים שלה מסין אל שאר העולם", מסרה מייסדת ומנכ"לית החברה ז'ני שייאן ז'יה.

 

המזרח התיכון הוא אחד השווקים המרכזיים של סטארבקס, המפעילה 202 סניפים בדובאי, 191 סניפים בסעודיה ו־151 סניפים בכווית. בהודו מפעילה אימפריית הקפה 146 סניפים, בבעלות משותפת עם הקונגלומרט הגדול במדינה טאטא. לעומתה, אמריקנה חולשת על 1,800 מסעדות באזור המזרח התיכון רבתי.

 

"אנחנו חווים לחצים מתמשכים באזור", הודה בחודש שעבר מרטין ברוק, נשיא חטיבת סטארבקס אירופה, המזרח התיכון ואפריקה, בעת הודעתו על סגירת סניפים בבריטניה לאור הפסדים מתמשכים.

 

הודו והמזרח התיכון מצטרפים לחזית שפתחה לאקין מול סטארבקס בשוק הביתי של הראשונה. בינואר התחייבה לאקין להגדיל השנה את מספר סניפיה בסין ל־4,500 לעומת 2,000 באותה העת.

 

מנגד, סטארבקס מפעילה במעצמה האסייתית 3,600 סניפים, ועל פי דיווח של אתר חדשות הטכנולוגיה טק־קראנץ', בכוונתה לפתוח עד 2022 עוד 2,400 אתרים. לחברה האמריקאית נדרשו אמנם 20 שנה כדי להגיע להיקף הסניפים הנוכחי, אבל סניפי לאקין — המתמקדים בטייקאוויי ופחות בלקוחות הנשארים לשבת — קטנים יותר ולכן קלים יותר לפתיחה ולתפעול.

 

אף שלאקין לא מצניעה את תוכניות ההתרחבות שלה, המהלך האחרון שלה מותח את גבולות הסבלנות של המשקיעים. האחרונים עוקבים מקרוב אחר צמיחת החברה הסינית המלווה בשריפת מזומנים, מבלי להתחייב לרווחיות בעתיד הקרוב.

 

על רקע האתגרים העומדים בפני סטארבקס, אתר CNBC דיווח שלשום כי החברה חתמה על עסקה עם חברת טכנולוגיות המסעדות ברייטלום, למכירת רישיונות הטכנולוגיה שמאחורי האפליקציה ומועדון הלקוחות של ענקית הקפה. מהלך זה יאפשר לסניפי סטארבקס העולמיים הפועלים בזכיינות להציע ללקוחותיהם את השימוש באפליקציית החברה וההטבות הנלוות אליו.

 

סטארבקס נוכחת כיום ב־80 שווקים, אך אפליקציית החברה זמינה בפחות ממחציתם. בשמונה בלבד קיימות אפשרויות הזמנה ותשלום דרך הסלולר. בארה"ב כמעט 40% מהעסקאות של סטארבקס מגיעות מאפליקציית החברה, כאשר על פי נתונים שאספה פירמת הייעוץ דלויט, הזמנה מקוונת גורמת למזמינים להוציא בממוצע 20% יותר מאשר ברכישה פיזית.

כחלק מהעסקה שרוב פרטיה לא נחשפו, סטארבקס תחזיק נתח מברייטלום שנקראה בעבר איטסה (Eatsa), ותקבל מושב בדירקטוריון החברה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x