$
אופיר דור
גג עמוד זמן בייג'ינג אופיר דור, צילום: בלומברג

זמן בייג'ינג

ברלין וניו יורק זוזו הצידה: בייג‘ינג רוצה להפוך למלכת חיי הלילה

כדי להילחם בנתוני הצמיחה המדשדשים, בבייג‘ינג מנסים לעודד תיירים ומקומיים לבזבז יותר בשעות הערב. על הפרק: שווקי לילה ורחובות אוכל חדשים לצד חנויות ספרים שפתוחות 24 שעות

אופיר דור, בייג‘ינג 22:2219.07.19

יש דברים שחשבתי שישארו קבועים לנצח ואף פעם לא ישתנו, למשל שעות הפעילות של הסאבווי בבייג‘ינג. הרכבת התחתית בבייג‘ינג מסיימת לפעול מוקדם יחסית, בממוצע ב-11 בלילה, כך שמי שמתעכב בארוחת ערב ארוכה או יוצא לשתות כוסית או שתיים צפוי למצוא את עצמו מול המראה המרגיז של שער תחנה נעול. תסריט אפילו גרוע יותר הוא לרדת במהירות את כל המדרגות למטה אל התחנה, רק כדי למצוא שם עובדי ביטחון טרוטי עיניים שמודיעים לך באדישות כי הרכבת האחרונה ממש הרגע עברה. עכשיו לך תמצא מונית.

 

 

 

אלא שמוקדם יותר החודש הודיעו הרשויות בבייג‘ינג על שינוי היסטורי: כדי לעודד את הצריכה הפרטית ולהילחם נגד ההאטה הכלכלית, הודיעה בייג'ינג על הרחבת שעות הפעילות בשני הקווים המרכזיים בעיר, קו 1 וקו 2, שעוברים ליד אזורי הקניות והבילוי הגדולים. בלילות שישי ושבת יפעלו הקווים עד 12:30 בלילה, עדיין רחוק מניו יורק, מלבורן וקופנהגן המפעילות רכבות סביב השעון, אבל שינוי דרמטי עבור בירת סין השמרנית. הרחבת שעות פעילות הרכבת, שנכנסה לתוקף מיידית, תונהג מדי שנה מחודש מאי עד אוקטובר.   
כל יציאה לבילוי מתחילה באוכל כל יציאה לבילוי מתחילה באוכל צילום: גטי אימג'ס

 

בייג‘ינג אינה הראשונה שיוצאת למהלך להרחבת שעות פעילות הרכבת התחתית במטרה לעודד צריכה וצמיחה כלכלית. ב-2013 הודיע ראש עיריית לונדון דאז בוריס ג‘ונסון על הפעלת שני קווים מרכזיים בטיוב במרכז לונדון לאורך כל הלילה במהלך סופי שבוע כדי להאיץ את הכלכלה, מהלך שיצא אל הפועל לבסוף ב-2016. הגרסה הסינית נשארת צנועה יותר ומוסיפה רק שעה וחצי לפעילות.

 

בירת חיי לילה עד 2021

 

בייג‘ינג רחוקה מלהיות עיר חיי לילה תוססת ובוודאי נופלת בקטגוריה זאת מניו יורק, ברלין או תל אביב, אפילו מול שנחאי. רבים מתושבי הבירה הסינית עובדים שעות ארוכות והולכים לישון מוקדם יחסית, בלי בילויים פרועים. בעיר קיימים מספר מרכזי בילוי ליליים לא גדולים במיוחד: רובע הקניות המודרני והחדיש סאנליטון; הסמטאות הישנות, חוטונגים, של גולואו ואזור הברים סביב אגם חואו-חאי היפה. בשאר העיר תתקשו למצוא משהו מעניין לעשות אחרי 10 בערב.

 

בשנים האחרונות נראה היה כי הרשויות העירוניות בבייג‘ינג מנסות דווקא לדכא את סצינת חיי הלילה, כאשר מועדונים וברים נסגרו בקצב מהיר והתחושה היתה כי בייג‘ינג שואפת להפוך לעיר בירה רשמית ומשעממת. אולם מוקדם יותר החודש הודיעה רשות המסחר של בייג‘ינג על שינוי כיוון ופרסמה תוכנית להפוך את בייג‘ינג ל“בירת חיי לילה“ עד שנת 2021.

 

 צילום: גטי אימג'ס

 

זה לא סוד, שהכלכלה הסינית אינה נמצאת בימיה הזוהרים ביותר. על רקע מלחמת הסחר עם ארה“ב הפוגעת בהשקעות בסין ובייצוא הסיני, פורסמו השבוע נתוני הצמיחה לרבעון השני של השנה שהצביעו על שפל חסר תקדים. הצמיחה בסין ברבעון השני של 2019 עמדה על 6.2%, לעומת 6.4% ברבעון המקביל אשתקד, הנתון הנמוך ביותר מאז החל הדיווח על נתוני צמיחה רבעוניים אי שם ב-1992.

 

הרשויות הסיניות מנסות להאיץ את הצמיחה בין השאר באמצעות מיזמי בנייה ותשתית גדולים, אך אלו מובילים לעלייה ברמות החוב הגבוהות גם כך. מרכיב חיוני לכן כדי להתמודד עם המצב הוא עידוד הצריכה הפרטית, שהיתה אחראית ל-60% מהצמיחה במחצית הראשונה של 2019. הרשויות הסיניות כבר ניסו לעודד צריכה זו דרך תוכנית גדולה להפחתת מיסים בגובה 2 טריליון יואן ומתן סובסידיות על רכישת טלוויזיות ומקררים, אלא שהצרכנים הסינים מודאגים מהעתיד ולא ששים להיכנס להוצאות מיותרות בשלב זה, מה שהוביל בין השאר לירידה במכירות הסמארטפונים והמכוניות החדשות במדינה.

 

התוכנית לעידוד חיי הלילה בבייג‘ינג היא עוד ניסיון לגרום לסינים לפתוח את הארנק ולהוציא יותר, במיוחד אחרי שש בערב. על פי דיווח של China Business Network מ-2017 , בייג‘ינג דורגה רק במקום הרביעי בקטגוריית חיי לילה מבין ערי סין, אחרי שנחאי, שנג‘ן וגואנגג'ואו, כך שעדיין יש הרבה מה לשפר. לפי מדד אחר, מספר חנויות הנוחות הפתוחות 24 שעות ביממה בשנחאי כפול מאשר בבייג‘ינג, אף שבייג‘ינג גדולה יותר מבחינת שטח.

  

 צילום: שאטרסטוק

 

בלי מועדונים וברים

 

בילויים ליליים של סינים קשורים קודם כל לאוכל, התחביב הלאומי הבלתי מעורער בסין. אם סינים רוצים באמת לחגוג ולהשתחרר אז אחרי האוכל הם ילכו לשיר קריוקי. מועדונים עם מוזיקה רועשת במיוחד פופולריים בקרב הדור הצעיר אבל הקונספט של ברים בהם רק יושבים, שותים אלכוהול ומשוחחים נתפס על ידי רוב הסינים כמוזר. אם כבר אלכוהול אז שיהיה אוכל ליד או לפחות איזושהי הופעה.

 

מועדונים וברים לא מוזכרים גם בתוכנית קידום חיי הלילה של בייג‘ינג, אוכל דווקא כן. בנוסף להרחבת שעות פעילות הסאבווי והוספת קווי אוטובוס ליליים, מתכננת בייג‘ינג הקמה של לא פחות מ-16 שווקי לילה ברחבי העיר ועוד 10 רחובות ייעודיים למסעדות. בנוסף מתכננת בייג‘ינג להקים ליד תחנות סאבווי בעיר רשת מסעדות, חנויות נוחות וחנויות ספרים שישארו פתוחות 24 שעות ביממה כמו גם בתי קולנוע. העיר תרחיב גם את היצע ההופעות כמו אופרה מקומית ומופעי קומדיה מסורתיים.

 

במסגרת התוכנית המקיפה שעות הפתיחה של אתרי התיירות המפורסמים בבייג‘ינג כדוגמת ארמון הקיץ, מקדש השמיים והפארק האולימפי יורחבו בשעה או שעתיים ויוסיפו פעילויות לילה. בייג‘ינג מבטיח אפילו להעניק סובסידיות למוזיאונים, חנויות וקניונים אשר ישארו פתוחים עד שעה מאוחרת.

 

האם כל אלו יצליחו לקדם את הצמיחה בעיר? קשה לדעת. בכל מקרה בזמן שקראתי על הניסיון הסיני להאיץ את הצמיחה דרך הרחבת התחבורה הציבורית בסופי שבוע, לא יכולתי שלא להיזכר במדינה קטנה במזרח התיכון שאין בה בכלל תחבורה ציבורית לאורך רוב סוף השבוע. מעניין כמה צמיחה כלכלית מפסידה כתוצאה מכך הכלכלה הזאת.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x