$
תעשייה ופיננסים

מלחמת סחר

טראמפ זומם להקפיץ את מחירי המכוניות המיובאות מאירופה ב־10,000 יורו

באיחוד האירופי ממתינים בחשש להחלטת נשיא ארה"ב שמתכנן להעלות מכסים על כלי הרכב מ־2.5% ל־25%. אנליסטים: "אירופה חסינה פחות למשבר כזה מאשר סין"

תמר טוניק 08:0615.05.19

בסוף השבוע הקרוב עשוי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לצרף את תעשיית כלי הרכב האירופיים לרשימת קורבנות המכסים שלו. בינתיים, בעודם מצפים להחלטה הדרמטית, עמלים ראשי האיחוד האירופי על הכנת רשימה של מוצרים אמריקאיים שעליהם ישיתו מכסי נגד בתגובה.

 

 

"ברגע שזה יהיה רשמי, אם זה באמת יקרה, ואני מקווה עדיין שלא, אנחנו נפרסם את הרשימה הזאת", כך לפי נציבת הסחר של האיחוד האירופי ססיליה מלמסטרום, שאמרה את הדברים לסוכנות בלומברג. אם אכן יידרשו למהלך, היקף הסחורות האמריקאיות שייפגעו יעמוד על 20 מיליארד יורו. זאת לעומת יצוא המכוניות וחלקי החילוף האירופיים לארה"ב, שהיקפו כ־47 מיליארד יורו.

 

בינתיים, סין נמצאת עדיין במוקד המחלוקת. משרד הסחר האמריקאי דיווח שלשום, כי עם מוצרי היבוא הסיניים החדשים שעליהם יחולו מכסים עשויים להימנות גם טלפונים סלולריים ולפטופים. החלטה לגבי הרשימה הסופית תתקבל באמצע יוני, כאשר על הפרק יעמדו 3,805 קטגוריות. הרשימה, המתפרסת על 140 עמודים, מכסה טווח רחב של מוצרי צריכה, מבגדים, מחדדים, ספרים ומכסחות דשא ועד קקאו, תחליפי חלב ומוצצים.

 

השתת מכסים על מכוניות וחלקי חילוף אירופיים תהיה בבחינת הסלמה משמעותית של מלחמת הסחר. זאת משום ששווי יצוא כלי הרכב האירופים לשוק האמריקאי גדול פי עשרה בערך משוק הפלדה והאלומיניום האירופי, שעליו כבר השיתה ארה"ב מכסים.

 

מס אמריקאי בגובה 25% שיושת על מכוניות, לעומת כ־2.5% כיום, יקפיץ ב־10,000 יורו את תווית המחיר של כלי רכב אירופיים שיגיעו לארה"ב — כך לפי הנציבות האירופית.

 

 

בכנס רשמי בנושאי סחר שנערך השבוע בגרמניה אמרה מלמסטרום, כי היא סבורה שארה"ב תבחר בגישה של "חוקי הג'ונגל" בכל הנוגע למערכת הסחר. בה בעת, עדיין קיימת האפשרות כי שני הצדדים יגבשו הסכם מוגבל שיתמקד בסחורות תעשייתיות. "אם נחליט לדון בהסכם כזה, נוכל לפעול לקידומו הזריז והתועלת תהיה הדדית", ציינה. "הסכם כזה ירחיב את הצמיחה וימנע הוצאות גדולות על מכסים".

 

בראיון לעיתון הגרמני "סודויטשה" שלשום אמרה מלמסטרום, כי היא עדיין צופה שטראמפ ידחה את תאריך היעד לקבלת ההחלטה על מכסי המכוניות, שנקבע ל־18 במאי, זאת על רקע המתיחות מול בייג'ינג. "ישנם איתותים לכך שייתכן והמועד יידחה בשל הדיונים המתקיימים בין ארה"ב לסין", ציינה.

 

 

מפעל של ב.מ.וו בדרום קרוליינה. מנהיגים באירופה הדגישו שלא ייכנעו לאיומים מפעל של ב.מ.וו בדרום קרוליינה. מנהיגים באירופה הדגישו שלא ייכנעו לאיומים צילום: בלומברג

 

 

מנהיגים אירופיים וגורמים רשמיים ביבשת חזרו ואמרו כי לא יהיו מוכנים לדון בהסדרי סחר תחת איומים, או כפי שניסחו זאת, "עם אקדח צמוד לרקה".

 

בחודש שעבר, טראמפ איים להשית מכסים על מאות מוצרים אירופיים, מגבינות ועד לחליפות סקי, בשווי 11 מיליארד דולר. ההשפעה על חברות אירופיות מובילות עשויה להיות מהותית, זאת על רקע ההאטה הכלכלית בכמה ממדינות היבשת. לעומת סין, אנליסטים סבורים כי אירופה תהיה חסינה פחות. "אני מודאג הרבה יותר לגבי אירופה מאשר סין", אמר לרויטרס כריסטוף דוניי, בכיר בקרן ניהול העושר Pictet.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x