$
המזרח התיכון

בן סלמאן מבטיח השקעות בשווי 450 מיליארד דולר, הסעודים ספקנים

תוכנית ההשקעה הגרנדיוזית שהציגה סעודיה בשבוע שעבר מבטיחה לייצר 1.6 מיליון משרות ולהפחית את התלות בנפט, אבל צמיחת יתר המגזרים ב־2018 היתה הנמוכה ביותר זה 9 שנים, ואבטלה של 13% גורמת לציבור להתייאש

דורון פסקין 07:5703.02.19

למרות העננה שמרחפת מעל עתידו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מאז חיסולו של העיתונאי הגולה ג'מאל חשוקג'י בשנה שעברה, הנסיך הצעיר ממשיך במאמציו לבסס את התמיכה העממית בו.

 

בשבוע שעבר הציגה סעודיה תוכנית השקעה גרנדיוזית בשווי כ־450 מיליארד דולר שתימשך לאורך 11 שנים ומטרתה לחולל מהפכה תחבורתית ותעשייתית בממלכה המפרצית. הסעודים טוענים, כי כבר ביום הראשון להצגתה נחתמו חוזים, בעיקר עם חברות בינלאומיות, בשווי כולל של 54 מיליארד דולר, וכי עוד עשרות פרויקטים ייחתמו בקרוב.

 

היוזמה החדשה, בשמה הרשמי "התוכנית הלאומית לפיתוח התעשייה והלוגיסטיקה", נועדה למשוך משקיעים פרטיים, מקומיים וזרים, ולזכות בסיוע נדיב מהממשל. זאת כחלק מחזון 2030 אותו הציג בן סלמאן לפני כשלוש שנים, הנועד לנתק את תלות המשק הסעודי, הגדול ביותר במדינות ערב, מהכנסות מנפט.

 

הרשויות מבטיחות כי התוכנית תייצר 1.6 מיליון מקומות עבודה חדשים — הבטחה שנועדה לעורר אופטימיות בקרב הצעירים הסעודים, שהאבטלה היא אחת מהבעיות המעיקות ביותר עבורם. לפי נתונים שפורסמו לאחרונה, שיעור המובטלים בקרב הסעודים עמד על 12.8%. מעקב אחרי הלך הרוח בקרב הצעירים באמצעות הרשתות החברתיות מעלה תחושה מעורבת של אכזבה וייאוש, נוכח היצע דל של משרות הנחשבות מכובדות והתחושה כי שוק העבודה המקומי נשלט בידי מנהלים זרים. הסעודים המובטלים מגלים ספקנות באשר לשפע הזדמנויות התעסוקה המובטחות כתוצאה ממימוש המגה־פרויקטים שהוכרזו בשנים האחרונות. נכון לעכשיו, התחושה הרווחת היא כי ההבטחות הן על הנייר בלבד.

 

 

 

התוכנית החדשה שמה דגש על ארבעה מגזרים שנועדו לחולל שינוי במשק הסעודי בתוך עשור — אנרגיה, כרייה, תעשייה ולוגיסטיקה (תחבורה). בכל מגזר מתוכננים עשרות פרויקטים, שחלקם כבר הוצגו בעבר, בעיקר במגזר האנרגיה. כמו למשל, הפארק הסולארי שההשקעה בו מוערכת בחצי מיליארד דולר.

 

נסיגה מהפרטת אראמקו

 

לדברי שר התחבורה הסעודי, במגזר הלוגיסטיקה יושקעו 36 מיליארד דולר לפחות, כולל השקעות בכבישים, שדות התעופה, נמלי הים והרכבות. עוד אמר כי זוהו ששה כבישים מרכזיים שיהפכו לכבישי אגרה החל מ־2021. גולת הכותרת בתחום מסילות הברזל יהיה פרויקט "הגשר היבשתי" שיחבר את שתי הערים המרכזיות במדינה — ריאד וג'דה, בהשקעה הנאמדת ב־16 מיליארד דולר. השר אף ציין כי ארצו מנהלת שיחות עם נציגי הייפרלופ, מערכת הסעת ההמונים העל־קולית של היזם אלון מאסק, אך הדברים טרם הבשילו לכלל הסכם. בתחום התחבורה האווירית כוללת התוכנית הקמתם או שדרוגם של חמישה שדות תעופה.

 

יורש העצר מוחמד בן סלמאן בהשקת התוכנית בריץ קרלטון יורש העצר מוחמד בן סלמאן בהשקת התוכנית בריץ קרלטון צילום: איי אף פי

 

 

השקת התוכנית מגיעה לא רק על רקע סימני השאלה המתחדדים לגבי עתידו הפוליטי של יורש העצר, אלא גם בסיומם של חודשים שיצרו את התחושה כי חזון 2030 אינו ממריא. מאז הוצג לראשונה, הסעודים נסוגו, לפחות לעת עתה, מהכוונה להפריט 5% מחברת הנפט הממשלתית אראמקו, מהלך שהיה אמור להכניס לקרן ההון הממשלתית כ־100 מיליארד דולר. גם שאר ההבטחות להפרטה משמעותית של חברות מובילות במשק הסעודי, לא מומשו.

 

ברקע הדברים מתפרסמים דיווחים בלתי רשמיים על בריחת משקיעים מסעודיה, בגלל החשש ליציבות נוכח האיום האמריקאי להשית עיצומים על בן סלמאן, וגם כתוצאה ממה שנתפס כמסע הדיכוי של יורש העצר נגד האופוזיציה. בשנה החולפת נסגרו 26 עסקים מקומיים ביום בממוצע, רובם קטנים, איתות נוסף לקשיים בפניהם ניצב המגזר הפרטי. יתירה מכך, מוקדם יותר החודש, הנסיך ח'אלד אלפייסל עורר סערה כשקרא למשקיעים סעודים להתמקד בשוק המקומי, ולא בחו"ל. אמירתו פורשה בקרב רבים כהודאה בכישלון השלטון לשכנע את הסעודים, כי עתיד המשק בטוח למרות התנהלותו הפזיזה של יורש העצר.

 

תלויים גם בוונצואלה

 

התחושה כי הכלכלה הסעודית מתקשה להמריא למרות שלל המגה־פרויקטים אינה נחלת הרשתות החברתיות בלבד. בדו"ח האחרון שפרסמה קרן המטבע הבינלאומית היא הצביעה על כך שהצמיחה של המשק הסעודי תהיה השנה נמוכה מהתחזיות. מומחי הקרן צופים כי המשק הסעודי יסיים את שנת 2019 עם צמיחה של 1.8% לעומת צפי של 2.4% שפרסמה הקרן באוקטובר האחרון. עם זאת, לפי קרן המטבע, שנת 2020 צפויה להיות מוצלחת יותר, עם צמיחה של 2.1%.

 

הורדת צפי הצמיחה של המשק הסעודי נובעת מהערכת אנליסטים בקרן המטבע, כי בשנתיים הקרובות ימשיך מחיר חבית נפט לדשדש, ולא יעלה על 60 דולר. זאת עקב ההאטה בכלכלה העולמית, בין השאר כתוצאה ממלחמת הסחר בין ארה"ב לבין סין והאי־ודאות לגבי הברקזיט. לעומתם, הרשויות בסעודיה וכלכלנים בממלכה חולקים על הערכות קרן המטבע וסבורים כי מחיר הנפט יעלה בהדרגה בשנתיים הקרובות. יוזכר, כי ההחלטה שקיבלו יצרניות הנפט הגדולות בשנה שעברה לצמצם את התפוקה ב־1.2 מיליון חביות ליום, לא הביאה לנסיקה המיוחלת במחירי הנפט בשוק העולמי. עם זאת, ייתכן כי כבר בשבועות הקרובים תשתנה מציאות זו, אם המשבר בוונצואלה, אחת מהחברות המייסדות של ארגון אופ"ק, יסלים.

 

בנוסף יש להמתין ולראות אם ממשל טראמפ יבטל את הפטורים לייבוא הנפט מאיראן, מה שאמור להקפיץ את המחירים.

הוויכוח בין המומחים הוא הוכחה לצורך במימוש חזון 2030 והשאיפה של בן סלמאן לייצר מקורות הכנסה מעבר לתעשיית הנפט. מה שעומד לו לרועץ היא העובדה שההתמכרות של המשק הסעודי להכנסות הנפט נמשכה עשרות שנים, ולכן השינוי אמור להתבצע בזהירות ובהדרגה. כרגע, ניצבים בפני בן סלמאן אתגרים בתחום הכלכלי, החברתי והפוליטי. בתחום הכלכלי, האתגר המשמעותי ביותר עבורו הוא להניע קדימה את המגזר שאינו קשור לנפט. לפי מדד נתוני הרכש, הצמיחה של מגזר זה במהלך שנת 2018 היתה הנמוכה ביותר זה תשע שנים. גם רמת גיוס העובדים החדשים מקרב הסעודים במגזר זה נמוכה, ומשום כך הוא אינו מצליח לצמצם את האבטלה.

 

ברוח הזמנים, הסעודים קיימו את אירוע ההשקה לתוכנית השאפתנית במלון ריץ קרלטון בריאד, אותו מלון ששימש בית כלא לנסיכים הסעודים ולאנשי העסקים הבכירים, שנעצרו בהוראת בן סלמאן ב־2017 בחשד לשחיתות. בה בעת, הם ביקשו להימנע הפעם מפארסה כמו זו שחוו לפני מספר חודשים, כשאנשי עסקים מובילים מהעולם הדירו את רגליהם מ"דאבוס של המדבר" בחסות יורש העצר הסעודי, במחאה על חיסול חשוקג'י. משכך, האירוע בשבוע שעבר היה "למוזמנים בלבד".

 

הכותב הוא מנהל חברת קונקורד המזה"ת www.concordmena.com

בטל שלח
    לכל התגובות
    x