$
חברה וסביבה

מדיסני ועד הום דיפו: חברות בארה"ב נערכות לשינוי האקלים

הנשיא טראמפ לא מאמין בהתחממות גלובלית, אבל החברות האמריקאיות קיבלו את הציונים הגבוהים ביותר בדו"ח שבחן את היערכותן של חברות עולמיות למשבר. בעוד קוקה־קולה מודאגת ממחסור במים, דיסני פוחדת שלתיירים יהיה חם מדי

בלומברג 20:3029.01.19

בשעה שממשלו של הנשיא דונלד טראמפ מבטל חוקים שנועדו להיאבק בהתחממות הגלובלית, החברות האמריקאיות הגדולות כבר מתכוננות במרץ להשפעותיה.

כך, למשל, בנק אוף אמריקה חושש שבעלי בתים שיוצפו לא יוכלו לפרוע את המשכנתה. וולט דיסני חוששת שמזג האוויר יהפוך חם מדי בשביל הנופשים שמבקרים בפארקים ובמלונות שלה, חברת הטלפוניה AT&T מודאגת מכך שסופות יפילו את אנטנות הסלולר שלה וקוקה־קולה מפחדת שלא יהיו מספיק מים לייצר את משקה הדגל שלה.

 

 

 

אלו הן חלק מהמסקנות שעולות מדו"ח שפורסם בשבוע שעבר, ובוחן את ההיערכות של חברות גדולות לשינוי האקלים. החברות סקרו את ההשפעות הצפויות של שינוי האקלים על פעילותן כחלק מהדיווח השנתי לארגון Climate Disclosure Project (CDP), וממצאיהן ממחישים עד כמה צפוי שינוי האקלים לגעת בתחומים רבים בכלכלה - משיבוש שרשראות אספקה, נטרול פעילות והרחקת לקוחות ועד הזדמנויות חדשות לייצר הכנסות.

 

 

 

הארגון העניק ציונים לכל חברה לפי "מודעות לנושא שינוי האקלים, ההתמודדות עמו וההתקדמות לעבר היעדים". מספר החברות האמריקאיות שקיבלו את הציון הגבוה ביותר, A, היה הרב ביותר ועמד על 30. אחריה דורגה יפן עם 25 חברות ובמקום השלישי צרפת, עם 22 חברות. עם החברות האמריקאיות שזכו לציון A נמנות אפל, ג'ונסון אנד ג'ונסון והום דיפו. המידע שמסרו החברות ל־CDP הוא מפורט יותר מהדיווח הרגיל על "סיכונים חומריים" שמחייבת אותם רשות ני"ע האמריקאית, ומתייחס בלעדית לתועלות ולעלויות שעשויות להיגרם לחברות בגלל שינוי האקלים.

 

אחד הסיכונים השכיחים ביותר שציינו חברות הוא מחסור במים. כך, למשל, ענקית הטכנולוגיה אינטל דיווחה כי חלק גדול מהפעילות שלה "נמצא באזורים מדבריים למחצה בישראל, סין ודרום־מערב ארה"ב". החברה ציינה כי אם שינוי האקלים יגרום לבצורות תכופות יותר באזורים הללו, "הדבר יוביל להוצאות תפעוליות גבוהות יותר, משום שתהליך ייצור השבבים מחייב גישה למים". מים אולטרה־טהורים, שמכילים כמות אפסית של מלחים ותרכובות אורגניות, משמשים לשטיפת השבבים בכל שלב בייצור. צריכת המים היומית של מפעלי שבבים גדולים יכולה להגיע ל־4.8 מיליון גלון (18 מיליון ליטר), השקולים לצריכת המים השנתית של עיר בת 60 אלף תושבים.

 

מחסור במים עלול לאיים גם על תהליך הייצור של קוקה קולה, כיוון שלפי החברה הוא "עלול להגביל את כמות המים הזמינה למערכות הבקבוק של קוקה־קולה".

 

תופעות אקלימיות שהופכות שכיחות יותר, כמו סופות הוריקן ושריפות, צפויות לגרום לענקית הטלפוניה האמריקאית AT&T להוצאה גדולה יותר על תיקון ואחזקת הרשת שלה, כמו גם על "מיקום מחדש של ציוד והגנה עליו". החברה ציינה שב־2017 נגרמו לה נזקים בסכום של 627 מיליון דולר בשל אסונות טבע.

 

כאמור, גם ענקית הבידור והמדיה דיסני פירטה את הסיכונים הצפויים לה בעקבות שינוי האקלים. החברה, שמפעילה 12 פארקים בשישה מתחמים בארה"ב, צרפת, הונג קונג, סין ויפן, העריכה כי עליית הטמפרטורות "כבר פוגעת בנוחות, בבריאות ובתחושת הרווחה של הלקוחות בפארקים שלנו". החברה הוסיפה כי "אם לא יינקטו צעדים להבטחת חלופות זולות למיזוג וניהול טמפרטורות קיצון, הדבר לא ישפיע באופן שלילי רק על חוויית הלקוח שאנחנו מעניקים, אלא גם על יכולתנו למשוך לקוחות ולשמור על מספר גבוה של מבקרים".

 

 

פארק דיסני בקליפורניה פארק דיסני בקליפורניה צילום: טי.אן.אס

 

חברה נוספת שציינה את השפעת שינוי האקלים על לקוחותיה היתה בנק אוף אמריקה (BOA), שהעריך כי 4% מהבתים שעליהם נטלו הלקוחות משכנתא נמצאים באזורים מועדים לשיטפונות. "תדירות גבוהה של שיטפונות ועלייה במידת החומרה שלהם עלולות להוביל לחדלות פירעון של בעלי בתים עם משכנתא", דיווח הבנק. "אם, למשל, הפרמיות על ביטוח הבית נגד שיטפון יהפכו יקרות יתר על המידה, בעלי הבתים באזורים מועדים לא יוכלו לעמוד בהן". בבנק אוף אמריקה ציינו עוד כי "הלקוחות עלולים למצוא את עצמם עם בתים שערכם נמוך מערך המשכנתא בגלל השפעת השיטפונות".

 

בחברת האשראי ויזה ציינו כי ההתחממות הגלובלית ואירועי מזג אוויר קיצוניים מגבירים את הסיכוי להתפשטות מגיפות וסכסוכים אלימים, ולכן צפויים לפגוע בתיירות. "כל ירידה בהיקף התיירות העולמית תפגע בעסקאות בינלאומיות שאנו סולקים ובפעילות המט"ח שלנו", כתבה החברה.

 

ומי מרוויח?

ואולם, שינוי האקלים לא מביא עמו רק נזקים עבור החברות הגדולות, שכמה וכמה מהן ראו בו גורם לעלייה בביקושים למוצריהן.

 

כך, למשל, חברת התרופות מרק ציינה כי "השוק לתרופות למחלות טרופיות ומחלות אחרות הקשורות למזג אוויר צפוי לגדול". ענקית הטכנולוגיה אפל ציינה שמוצר הדגל שלה, אייפון, עשוי להפוך להכרחי ואף למציל חיים עבור אנשים באזורי אסון. "ככל שאנשים חווים אירועי מזג אוויר הרסניים בתדירות גבוהה יותר, אנו מעריכים שיגדל הצורך להיות מעודכנים בשלומם ובביטחונם של קרובים וחברים", כתבה החברה. אפל ציינה שהמכשירים שהיא מייצרת יכולים לשמש כ"פנס, סירנה או מכשיר קשר".

 

ההתאמות לשינוי מזג האוויר יוצרות הזדמנויות גם עבור בנקים, שכן הן דורשות מימון. "הכנות לאירועים הקשורים בשינוי האקלים ותגובה אליהם יניעו עלייה בפעילות בנייה ושימור, ופעילויות עסקיות אחרות", מסר בנק וולס פארגו שציין כי הוא רואה בכך "הזדמנות לתת מימון לתמיכה בפעילויות הללו".

 

גם קמעונאית המוצרים לבית הום דיפו רואה הזדמנות להגדלת המכירות בעקבות שינוי האקלים. "ככל שאסונות טבע ייהפכו תכופים יותר, והטמפרטורות יעלו, אנשים יצטרכו יותר מזגנים, מאווררי תקרה ומכשירי חשמל ביתיים אחרים". אלפאבית, החברה־האם של גוגל, העריכה כי אף ששינוי האקלים עלול לפגוע בביקוש לפרסום מקוון, שהוא מקור ההכנסה הראשי שלה, הוא יתרום לשווי המותג שלה. "אם לקוחות ישתמשו בשירות גוגל ארת' לבחון את השינויים שנגרמים לטבע ולאקלים, הדבר יכול להגביר את נאמנות הלקוחות ואת ערך המותג. יש בכך הזדמנות להשפעה חיובית על יתר המותגים שלנו", כתבה אלפאבית.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x