שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
תעשייה ופיננסים

חוזה המכונית החשמלית העממית גמר את הקריירה בכפכפים

בשבוע שעבר הושלמה הדחתו של קרלוס גוהן מצמרת רנו־ניסאן, מהלך שהותנע בנובמבר לאחר שהואשם בהעלמת הכנסות. האיש שהפך את החברה הממוזגת ליצרנית הגדולה בעולם של כלי רכב חשמליים, סיים את דרכו מושפל בבימ"ש ביפן

תומר הדר 08:0028.01.19

יו"ר רנו־ניסאן לשעבר קרלוס גוהן, שבשבוע שעבר הושלמה שרשרת ההדחות שלו עם פיטוריו מתפקידיו כיו"ר ומנכ"ל רנו, לא היה רק מקצץ עלויות אגרסיבי וממזג מוכשר. הוא נחשב גם לבעל יכולת נבואית.

 

 

יעיד על כך ביקורו בירושלים ב־2008, אז הגיע לישראל כדי להשיק את מה שהפך לימים לבטר פלייס. בטר פלייס אמנם כשלה מסיבותיה, אך גוהן מעולם לא ויתר על חזון המכונית החשמלית העממית. בעוד יצרניות אחרות לא השקיעו בכך משאבים ראויים, רנו־ניסאן הפכה ליצרנית הגדולה בעולם של רכבים חשמליים עממיים, מניסאן ליף, הנמכר בעולם, ועד רנו זואי.

דיווח על הגשת כתב אישום נגד קרלוס גוהן ביפן. הציל את ניסאן מקריסה דיווח על הגשת כתב אישום נגד קרלוס גוהן ביפן. הציל את ניסאן מקריסה צילום: רויטרס

 

 

מוקדם יותר החודש, תחת שמירה הדוקה, נכנס גוהן אל אולם בית משפט בטוקיו כשהוא לבוש בחליפה ללא עניבה ולרגליו כפכפים ירוקים. זאת כחלק מתהליך ההשפלה שהעבירו אותו היפנים. גוהן, חובב מטוסים פרטיים ומכוניות אקזוטיות, לא בהכרח של רנו־ניסאן (הוא היה מעורב בתאונה ביפן כשנהג במכונית פורשה), הואשם בנובמבר שעבר כי השתמש בנכסים של החברה בלי פיקוח והעלים הכנסות בהיקף של 40 מיליון יורו לפחות, באמצעות דיווח על הכנסה פחותה.

 

צרפת חששה מהריכוזיות

 

האישומים נגד גוהן עשויים בהחלט להיראות מגוחכים למי שבקיאים בהתנהלות יצרניות הרכב העולמי, המחזיקות בנכסי פאר שמהם נהנים הבכירים, זאת נוסף על חבילות שכר של עשרות מיליוני יורו בשנה. עם זאת, בשונה מבכירים אחרים, הוא הצליח לייצר מתיחות קשה בין רנו לניסאן שזלגה עד לרמת ממשלות יפן וצרפת. אלה מעולם לא ראו בחיוב את ברית הנישואים הכפוייה בין שתי ענקיות רכב שלא ממש התאימו זו לזו, עד תקופתו של גוהן. הן גם לא העריכו במיוחד את אחריותו הישירה לאובדן רבבות משרות של צרפתים, יפנים ואחרים. ממשלת צרפת, בעלת המניות המשמעותית ביותר ברנו, הביעה בעבר תרעומת על שיטת התגמול של גוהן והתנגדה לריכוזיות הכוח בידיו, כמנכ"ל וכנשיא רנו וניסאן. זאת נוסף על טענות להיעדר שקיפות בכל הנוגע להתנהלותה של חברת האחזקות ההולנדית, שבשירותיה השתמש במהלך המיזוג של שתי החברות.

 

 

 

בשבוע שעבר, בתום שבועות של דיונים ולבטים, הודיעה רנו הצרפתית כי גוהן חדל לכהן כנשיא וכמנכ"ל, זאת לאחר שהגיש את התפטרותו לדירקטוריון. על פי הערכות שפורסמו עוד בטרם הודעתה של רנו, התפטרותו באה בעקבות לחצים שהפעילה ממשלת צרפת על הדירקטוריון להודיע לגוהן כי ייאלץ להתפטר. זאת לאחר שניסאן העולמית ומיצובישי, שתי הזרועות הנוספות בתאגיד רנו־ניסאן־מיצובישי, הודיעו כי יחדל לכהן כנשיא.

 

התפטרותו הספק רצונית ספק כפויה של גוהן בן ה־64 מסיימת את אחת הכהונות המרתקות ביותר של בכיר בענף הרכב העולמי. כהונה שהתחילה לפני 14 שנים ביצרנית שסבלה ממוניטין מפוקפק של בעיות איכות ועימותים בין ההנהלה לאגודי העובדים ובין חברי ההנהלה עצמם.

ניסאן ליף. החשמלית הנמכרת ביותר ניסאן ליף. החשמלית הנמכרת ביותר צילום: איי פי

 

 

גוהן הגיע לרנו מיצרנית הצמיגים מישלן. כסמנכ"ל, מטרתו העיקרית היתה לצמצם עלויות ביצרנית שנחשבה מהכושלות בתעשייה האירופית, זאת עקב עודף בכוח אדם והקצאה לא נכונה של משאבי ייצור. עם כניסתו לתפקיד הונהגה תוכנית התייעלות קטלנית, שכללה הצגת דגמים חדשים המבוססים על פלטפורמות זהות, שימוש באותם חלקים במספר גדול מאוד של דגמים, פיטורים ויצירת שיטת "הייצור הרזה", שאותה הנהיג במקור הנרי פורד כדי לחתוך עלויות בפסי הייצור. המהלכים האגרסיביים אכן יצרו חברה רווחית.

 

אך המהלך השנוי ביותר במחלוקת שביצע התרחש ב־1999, עם רכישת ניסאן, אז יצרנית יפנית אפרורית. בניגוד לטויוטה, מאזדה, ואפילו סובארו, סבלה ניסאן מעודפי דגמים לא נחוצים, חוסר מיקוד בצורכי השוק והפסדים גואים. מבחינת גוהן, היה מדובר בעוד מקרה רנו.

 

מהלך הצלחה למיצובישי

 

בחודש מרץ של אותה שנה הוא הודיע על הקמת ברית רנו־ניסאן, עם הבטחה לחזור לרווחיות בשנת 2000. משימתו נראתה אז בלתי אפשרית - פיטורי 14% מכוח העבודה, כלומר מעל 20 אלף עובדים, סגירת חמישה מפעלים, מכירת חטיבות לא נחוצות ומשא ומתן קשוח מול ספקי החברה. אך כתוצאה, בשנת 2000 רשמה ניסאן רווח נקי של 2.7 מיליארד דולר לעומת הפסד של 6.2 מיליארד דולר ב־1999.

 

בעוד רנו טיפסה בסולם המיצובי, וחלק מדגמיה התרחקו מהתדמית העממית, הבין גוהן שכדי להמשיך לייצר הכנסות בשוקי עולם שלישי וגם באירופה יש לפתח מותג לואו־קוסט שיאפשר לקבוצה לשרוד בזמנים קשים. ב־1999 גם השלימה רנו את רכישת דאצ'יה, שהפכה לעוגן משמעותי עבורה. תחת גוהן היא רכשה מאוחר יותר את אוטוואז, המוכרת כלאדה. מיזוג נוסף הושלם ב־2016, אז הפכה רנו־ניסאן לבעלת השליטה במיצובישי בעקבות מהלך "הצלה". ההשתלטות התאפשרה ברקע פרשיית זיוף נתוני זיהום מינורית יחסית שביצעה מיצובישי, ואשר הובילה לצניחה במחיר המניה.

 

החודש בבית המשפט היפני, מי שהוכתר בימיו הטובים "צאר ענף הרכב" ו"מקצץ העלויות", כוכב בינלאומי בעל אזרחות צרפתית, לבנונית וברזילאית, נראה חסר אונים, כחוש וחולני. "אני האיש שהציל את ניסאן מפשיטת רגל", אמר לשופטים. אולם הם לא התרשמו. וכך, האיש האחראי על המיזוג המרשים והשנוי ביותר במחלוקת בתולדות ענף הרכב העולמי, מיזוג שהפך אותו לגיבור ספרי קומיקס יפניים, למד כי עם ממשלות רצוי לא להתעסק.

 

הרים טלפון לראש ממשלת יפן

נשיא צרפת לוחץ למינוי יו"ר רנו החדש גם לניסאן

 

נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר לראש ממשלת יפן שינזו אבה כי יו"ר רנו החדש צריך להחזיק גם בתפקיד יו"ר ניסאן. ממשלת צרפת היא בעלת המניות הגדולה ביותר של רנו, שמחזיקה בתורה ב־43% ממניות ניסאן היפנית.

 

ביום שישי הודיעה רנו כי היא ממנה את ז'אן־דומיניק סנאר ליו"ר החברה במקום קרלוס גוהן שהתפטר. במסגרת תפקידו, סנאר יהיה אחראי על ניהול הקשרים בין רנו לניסאן ולמיצובישי, שבה מחזיקה ניסאן ב־34%. עוד הודיעה החברה על מינויו של תיירי בולורה למנכ"ל.

 

לפי דיווח בערוץ החדשות היפני "פוג'י ניוז נטוורק", מקרון הציג את עמדתו בפני אבה במהלך שיחת טלפון שניהלו ביום שישי. מקרון אמר עוד, כי הוא מקווה שגוהן, שעצור ביפן מאז 19 בנובמבר, ישוחרר במהרה. גוהן נעצר בחשד להעלמת הכנסות וניצול לרעה של רכוש תאגיד ניסאן.

 

המנהלים הבכירים של רנו, ניסאן ומיצובישי ייפגשו החודש בהולנד, שם מאוגדת קבוצת הרכב, כדי לדון בהמשך דרכה לאחר עזיבת גוהן. במוקד השיחות צפויות לעמוד דרכים לשיפור היחסים בין החברות, שהידרדרו מאז המעצר. במסיבת עיתונאים שערך סנאר, הוא הצהיר שהוא להוט לחזק את הקשרים ואת האמון בין החברה הצרפתית לאחרות בקבוצה, ניסאן ומיצובישי.

שירות כלכליסט

 

קבלו ניוזלטר יומי המסכם את חדשות היום ישירות למייל שלכם. לחצו להרשמה

בטל שלח
    לכל התגובות
    x