$
אופיר דור
גג עמוד זמן בייג'ינג אופיר דור, צילום: בלומברג

פנצ'ר באופניים של אופו: 63 מיליון משתמשים ואפס רווחים

ofo, ענקית האופניים השיתופיים הסינית, לא מצליחה לתרגם את הפופולריות שלה לכסף. בניסיון אחרון לשרוד עצמאית יצאה החברה בתוכנית 100 ימים אגרסיבית שכללה גם נסיגה מישראל

אופיר דור, בייג‘ינג 19:1813.07.18

זה כנראה אף פעם לא סימן מבשר טובות כשחברה מתחילה לשלוח לגופי תקשורת מכתבי אזהרה מעורכי דין בסיטונאות, לא משנה אם זה קורה במערב או במזרח. המצב העגום הזה הוא בדיוק המקום אליו הידרדרה ענקית האופניים השיתופיים הסינית ofo, שהאשימה בחודש שעבר גופי תקשורת רבים בסין בקמפיין מתוזמן להכפשתה עם פרסומים על פיטורים המוניים ודיווחים על קריסה קרבה, שהוכחשו כולם על ידי החברה.

 

ביום ראשון האחרון הודיעה ofo על סגירת השלוחה הישראלית שלה שיצאה לדרך בסוף 2017 עם פיילוט באוניברסיטת בר אילן והתרחבה מאז למכון ויצמן ורמת גן. יומיים לאחר מכן הודיעה ofo כי היא נוטשת גם את השוק האוסטרלי, שם הפעילות שלה הסתבכה בין השאר בשל חוקים המחייבים חבישת קסדה בכל נסיעה על אופניים. על פי הדיווחים, ofo סוגרת גם את הפעילות בהודו ומצמצמת משמעותית את הפעילות בסינגפור.

 

מימין ראש עיריית רמת גן ישראל זינגר ומנכ"ל ofo ישראל מימין ראש עיריית רמת גן ישראל זינגר ומנכ"ל ofo ישראל צילום: שלומי מזרחי

 

הנסיגה ההמונית הזו משווקים בעולם אליהם ofo נכנסה ממש לא מזמן היא חלק מתוכנית חירום שמפעיל המנכ“ל דאי ווי (Dai Wei), שמטרתה להעביר את החברה מהפסד לרווח בתוך 100 יום. ל-ofo, חברת האופניים השיתופיים השנייה בגודלה בסין, יש אמנם 63 מיליון משתמשים חודשיים פעילים במדינה אך היא עדיין מסיימת כל חודש בהפסד ולמשקיעים שלה זה נמאס.

 

להרוויח מחצי שקל להשכרה

 

זה התחיל כסיפור רומנטי על חמישה סטודנטים באוניברסיטת פקינג היוקרתית בבייג‘ינג עם תשוקה לאופניים שפיתחו דרך חדשה לנוע בקמפוס הענק. בניגוד למיזמים מסורתיים להשכרה בהם אוספים את האופניים מתחנות עגינה, ofo שנוסדה ב-2014 מאפשרת לאסוף ולהשאיר את האופניים בכל מקום.

 

בסיוע מאות מיליוני דולרים שזרמו לחברה ממשקיעים כמו אפליקציית הנסיעות הגדולה בסין דידי צ‘ושינג וענקית המסחר עליבאבא, ofo התרחבה במהירות, תחילה בסין ובהמשך למדינות רבות בעולם. השווי של ofo הוערך בעבר ב-3 מיליארד דולר.

 

אופני ofo ממתינים למשתמשים אופני ofo ממתינים למשתמשים צילום: שאטרסטוק

 

אלא שהרומנטיקה דעכה במהרה ואז התגלה כי הרעיון של ofo אולי מהפכני אבל לא בטוח שהחברה יודעת איך עושים ממנו כסף. בעקבות ofo צצו עשרות מיזמים דומים של אופניים שיתופיים בערי סין. התחרות האכזרית של ofo בעיקר מול מובייק, כיום השחקן המוביל בענף בסין, חייבה את החברה לשמור על מחירים נמוכים מאוד של עד 1 יואן (כ-55 אגורות) עבור השכרה של 30 דקות. כדי לכבוש יותר טריטוריות בסין ובעולם לפני המתחרים, הציבה ofo עוד ועוד זוגות אופניים ברחוב וכיום יש לה כ-6 מיליון זוגות בסין לבדה. עם הזמן החברה נאלצה להתמודד גם עם אווירה עוינת יותר מצד ממשלות מקומיות בסין, שפועלות להגביל את השתלטות האופניים על המרחב הציבורי ולשפר את התחזוקה והשירות שנותנות החברות.

 

כל זה הוביל לשריפת מהירה של כסף מצד החברה. חלק מהמשקיעים דחפו באגרסיביות למיזוג בין מובייק ל-ofo, שיאפשר לשתי החברות להעלות מחירים, אך המנכ“ל דאי ושאר המייסדים דרשו לשמור על עצמאות החברה.

 

שתי המשקיעות הבכירות בחברה, דידי ועליבאבא, מביעות בכל דרך אפשרית חוסר שביעות רצון מההתנהלות של ofo. חברת ofo אמנם הודיעה במרץ האחרון על גיוס ענק של 866 מיליון דולר, אך עליבאבא שתרמה 280 מיליון דולר לגיוס התנתה את העברת הכסף בקבלת ערבון בדמות האופניים של החברה, צעד יוצא דופן. במקביל ל-ofo עליבאבא מטפחת מתחרה נוספת בשוק האופניים השיתופיים, כאשר זרוע הפיננסים של הקבוצה אנט פייננשל השקיעה בסוף שנה שעברה 300 מיליון דולר ב-Hellobike שפועלת בערים קטנות יותר בסין.

 

האם החברה תיחלץ מהמשבר? האם החברה תיחלץ מהמשבר? צילום: theconversation

 

גם במקרה של דידי העניינים מסובכים. לפי הדיווחים, דידי רצתה לרכוש את השליטה ב-ofo אבל נתקלה בהתנגדות מצד המייסדים. דידי, שמאוד לא מרוצה מההחלטות של המנכ“ל, מינתה מנהלים מטעמה שיעבדו בתוך ofo אך אלו הוחזרו הביתה תוך זמן קצר. כסוג של נקמה הוסיפה דידי לאפליקציה שלה קישור להזמנת אופניים דרך חברה נוספת בשם בלוגוגו לצד ofo.

 

האופניים כשטח פרסום

 

האתר הכלכלי הסיני Caixin דיווח כי נכון לחודש מאי היו בקופת ofo רק 78 מיליון דולר זמינים מול חוב של כ-220 מיליון דולר, רובו ליצרני אופניים. הפתרון המתבקש העומד בפני החברה הוא להירכש על ידי משקיע אסטרטגי שיוכל לסבסד את המשך ההפסדים בטווח הקצר והבינוני. המתחרה מובייק למשל נרכשה באפריל על ידי Meituan, חברת משלוחי המזון הגדולה בסין, תמורת 2.7 מיליארד דולר.

 

אולם המייסדים ובראשם דאי דורשים כאמור לשמור על עצמאות החברה. בחודש שעבר נשא דאי נאום דרמטי לפני עובדי החברה ובו השווה את מצבה לזה של בריטניה בימים הקשים של מלחמת העולם השנייה. כמו וינסטון צ‘רציל הפציר דאי בעובדים להילחם עד הסוף.

 

תוכנית 100 הימים להשגת רווחיות שמיישמת ofo כוללת בין השאר הצבת מודעות פרסום על האופנים בחלק מהערים (בייג‘ינג ושנחאי אוסרות על הפרקטיקה) וקישור לחדשות ושירותים פיננסים שונים דרך האפליקציה של החברה.

 

אלא שהמתחרה מובייק, הנהנית מגב פיננסי עדיף כרגע, מריחה דם. בחודש שעבר הודיעה מובייק בצעד מפתיע כי היא מבטלת את הפקדונות הנגבים מלקוחות כדי להצטרף לשירות, פקדונות שעומדים בסין על כ-100-200 יואן (55-110 שקל). הפקדונות האלה עוררו ביקורת רבה מצד לקוחות שטענו כי הם משתמשים את החברות לממן את המשך התרחבותן.

 

בניגוד לציפייה, ofo, שנכון לדצמבר האחרון החזיקה ב-3 מיליארד יואן בפקדונות לקוחות, הודיעה שלא תשווה את ההצעה של מובייק ותמשיך לחייב בפיקדון, מה שמגביר עוד יותר את החשדות של הלקוחות והחששות של הספקים ביחס לעתידה. במצב העניינים הנוכחי גם היעד של החברה להגיע לרווח של 1 יואן נראה פתאום קצת יומרני.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x