$
אופיר דור
גג עמוד זמן בייג'ינג אופיר דור, צילום: בלומברג

מה קורה כששני בכירים בסין מתערבים ביניהם על 160 מיליון דולר

ב-2013 התערבו בשידור חי יו"רית ענקית המזגנים GREE ומנכ"ל שיאומי למי יהיו הכנסות גבוהות יותר בעוד חמש שנים. רגע לפני המועד עדיין לא ברור מי יזכה בהתערבות הפנטסטית - התעשייה הוותיקה או ההייטק

אופיר דור 08:0625.05.18

בדצמבר 2013 הגיעו מנכ“ל ומייסד שיאומי, לי ג‘ון, ויו"רית ענקית המזגנים GREE, דונג מינג ג‘ו, לקבל בשידור חי בטלוויזיה הסינית את פרס אנשי השנה בעסקים. על הבמה נכנסו השניים לעימות מילולי לא צפוי, שהוביל להתערבות על סכום פנטסטי של מיליארד יואן (כ-160 מיליון דולר).

 

דונג, המחזיקה בכינוי המחייב ”אשת העסקים הקשוחה בסין“, תקפה את התוכנית העסקית של שיאומי, והצהירה כי זו אינה בת קיימא. לטענת דונג, לשיאומי אין שליטה על המוצרים שלה, מאחר שאינה מייצרת אותם בעצמה אלא תלויה במפעלים אחרים שיעשו בשבילה את העבודה, מה שיכול בקלות לגרום להרס המותג. בנוסף, דונג האשימה את שיאומי בכך שהיא מתבססת על מחיר זול ושיווק אגרסיבי במקום לייצר מוצרים איכותיים.

 

בתגובה טען לי כי העובדה שלשיאומי אין מפעלים משלה היא דווקא יתרון. כך יכולה החברה למקד את תשומת הלב שלה במוצר ובלקוח ולגדול מהר יותר. לי הוסיף גם ביקורת על שירות הלקוחות של GREE, אותו הוא כינה נקודת התורפה של החברה. היה זה הקרב המושלם בין התעשייה הוותיקה יותר של סין שיוצגה על ידי GREE, יצרנית המזגנים הביתיים הגדולה בעולם שהוקמה ב-1991, לבין עולם האינטרנט החדש בדמות שיאומי שנוסדה ב-2010.

 

לי ג'ון, מייסד ומנכ"ל שיאומי לי ג'ון, מייסד ומנכ"ל שיאומי

 

בעידוד המנחה, נכנסו השניים להתערבות על מי מהחברות תרשום הכנסות גבוהות יותר בעוד חמש שנים, כאשר המפסיד יצטרך לשלם לעמיתו מיליארד יואן. חמש השנים הללו מסתיימות בסוף 2018, ובחודשים האחרונים התקשורת וגולשי האינטרנט הסינים עסוקים בספקולציות לגבי מי ינצח בהתערבות והאם באמת יועברו כספים מיד ליד.

 

20 שנות עבודה - בלי יום חופש אחד

 

דונג היא אחת מהנשים המובילות בעולם העסקים הסיני, מגזר שנשלט עדיין ברובו המכריע על ידי גברים. סיפורה בולט במיוחד כיוון שהיא הגיעה מרקע צנוע. למעשה עד גיל 36 דונג עבדה כטכנאית פשוטה במעבדה ממשלתית בעיר נאנג‘ינג. לאחר שהתאלמנה מבעלה ונותרה לגדל לבדה את בנם בן ה-3, היא החליטה לעבור דרומה ולקבל משרת אשת מכירות בחברה שהפכה עם השנים ל-GREE.

 

דונג התבלטה במהירות לאחר שהצליחה למכור מזגנים במחיר מלא גם בחודשי הסתיו הקרירים, כששאר המתחרים הציעו הנחות גדולות. היא התקדמה במעלה הדרגות עד לפסגה ונודעה בקשיחותה. לפי הדיווחים, מעל 20 שנה שדונג לא לקחה יום חופש אחד מהעבודה. ”אנוח כשאצא לפנסיה“, היא נוהגת לומר. המתחרים העסקיים שלה אומרים עליה כי ”במקום שבו האחות דונג דורכת, אפילו עשב לא צומח“.

 

דונג מינג ג'ו, יו"רית GREE דונג מינג ג'ו, יו"רית GREE צילום: גטי אימג'ס

  

יש בסין מי שבטוחים כי ההימור של דונג וליו תוכנן מראש כגימיק יחסי ציבור. שנה לפני העימות בין השניים, התערב יו“ר עליבאבא ג‘ק מא עם יו“ר חברת הנדל“ן והבידור הגדולה בסין דאליאן וואנדה ואנג ג‘יאנלין כי מכירות באינטרנט יהוו יותר ממחצית משוק הקמעונאות הסיני עד 2020. סכום ההתערבות שם היה קטן יותר, רק 100 מיליון יואן.

 

בכל מקרה, לדונג היו את כל הסיבות להאמין שיש לה סיכוי גבוה לנצח בהתערבות. נכון לאותה שנה, ההכנסות של שיאומי עמדו על כ-30 מיליארד יואן בלבד לעומת הכנסות של 118 מיליארד יואן ל-GREE. רק שמאז המצב השתנה.

 

הפער בהכנסות מצטמצם: האם הצדדים יכבדו את התערבות?

 

גם לאחר ההתערבות דונג המשיכה לתקוף את שיאומי. ב-2014 כאשר שיאומי הודיעה על השקעה ב-MIDEA, המתחרה של GREE בשוק המזגנים, הגיבה דונג ואמרה כי מדובר ב“שני נוכלים שעובדים יחד“. ברגע מסוים נראה כי דונג צדקה בתחזיות הפסימיות שלה לגבי עתידה של שיאומי. יצרנית הסמארטפונים, שהובילה את טבלת מכירות מכשירי הסלולר בסין ב-2014-2015 הידרדרה ב-2016 למקום החמישי ונראה היה שהיא מאבדת את קסמה. אלא ש-2017 סימנה את הקאמבק של שיאומי, כיום היצרנית החמישית בגודלה של סמאראפונים בעולם, שזכתה לכינוי ”הפניקס הסיני“.

 

לי ג'ון ודונג מינג ג'ו בקבלת הפרס שהובילה להתערבות לי ג'ון ודונג מינג ג'ו בקבלת הפרס שהובילה להתערבות צילום: sina

 

הפער בהכנסות בין שיאומי לבין GREE קטן בהדרגה מאז נכנסה ההתערבות לתוקף. נכון ל-2014, ההכנסות של שיאומי עמדו על 74.3 מיליארד יואן לעומת 137 מיליארד של GREE. ב-2017 עמדה ההכנסה של GREE על 138 מיליארד יואן ושיאומי כבר הגיעה ל-114 מיליארד. כך שבכל הנוגע לתוצאות האמת של 2018, הכל נראה עוד פתוח.

 

בעבר נראה היה כי דונג מנסה להתחמק מההתערבות. ב-2015 טענה דונג כי ההתערבות מבוטלת לאחר ששיאומי נכנסה לשוק הנדל“ן ובכך יצרה סיטואציה חדשה. ”ההתערבות היתה על המוצרים שלנו“, אמרה דונג. לי מיהר להכחיש כי שיאומי עוסקת בנדל“ן.

 

בהזדמנות אחרת אמרה דונג כי היא אמנם חושבת שתנצח בהתערבות אך ”כמובן שהכסף הוא לא העניין, מה שחשוב הוא שיש כאן תמריץ לכל הצדדים להצטיין“. בהתבטאות נוספת העירה דונג כי כל עוד שיאומי לא הפכה לחברה ציבורית, צריך לקחת את הנתונים שלה בערבון מוגבל. אלא שהחודש שיאומי הגישה מסמכים לקראת הנפקה קרובה בהונג קונג על פי שווי שיכול להגיע ל-100 מיליארד דולר.

 

בראיון החודש אמרה דונג כי אם היא תנצח בהתערבות היא מתכוונת להשתמש בכסף לעזור לנזקקים, אבל התחמקה מלומר מה יקרה אם תפסיד. בינתיים בשיאומי הודיעו כי בשבוע הקרוב תשיק החברה מהדורה מיוחדת של טלפון הדגל שלה, מה שאמור לתרום לשורת ההכנסות שלהם בסוף השנה. האם יכול להיות שמנכ״ל שיאומי עד כדי כך להוט לנצח?

בטל שלח
    לכל התגובות
    x